Z8 mocht voor het eerst naar buiten

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z8 mocht voor het eerst naar buiten

Berichtdoor kel » do jan 04 2024 5:26 pm

Geen vraag, maar een ervaring.
In reviews en op websites las ik dat een accu van een Z8 ca 350 foto's kon maken. Afgelopen vrijdag schoot ik voor het eerst echt buiten, 10 graden en gure wind bij een jeugd-veldrijwedstrijd. Pas na 1100 foto voor de zekerheid gewisseld voor de accu uit mijn oude D7200.
Verder nog weinig ervaring met het grote aanbod aan AF-instellingen. Welgeteld had ik 2 onscherpe shots op dit aantal foto's. Zelfs bij renners die voor mij langs gingen, dus v rechts n links in beeld, werkte de oogherkenning.
Bij veldrijden sta je dichtbij. Ik had voor zekerheid de crop-7200 meegenomen met een 70-200. Deze is niet gebruikt: de Z8 heeft zo'n grote resolutie dat ik de foto's gewoon kon croppen.
Ik ben wel tevreden ..
D90, D7200 | 20 mm 2.8D | 50mm 1.4D | 70-200 2.8G ED VRII | 70-300mm 4.5-6.3 ED VR DX | 18-105mm 3.5-5.6 ED(2x) | SB900
kel

Clublid
Berichten: 49


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 mocht voor het eerst naar buiten

Berichtdoor ReneG » do jan 04 2024 5:41 pm

Ik heb zelf nog geen Z, maar heb wel al gezien dat de CIPA (die de meeste reviewers aanhalen) niet echt representatief is. De CIPA rating gaat er vanuit dat de camare vrij continue actief is, en dan krijg je bij een camera als de Z hele andere CIPA ratings dan bij een DSLR. Het hangt ook erg van je gebruik af (en vooral of systemen als het LCD scherm doorlopend actief zijn). Ik vraag me dan ook af of die reviewers dit daadwerkelijk zelf getest hebben...

Uit de Z8 review van Thom Hogan (die je hier kunt vinden: https://www.zsystemuser.com/z-mount-cam ... eview.html)

Battery life: Ignore the CIPA rating. The CIPA battery rating was really developed for consumer cameras and very casual camera use. It really is a stress test for the amount of time the battery will last. That’s because the actual test is to take an image every 30 seconds, but the test essentially forces the camera to be “active” all the time between images. So the worst case 330 number from CIPA testing is really saying the Z8 can photograph for about two-and-a-half hours before exhausting the battery if you dribble out images. Nikon’s other battery statistic of 2280 images while taking bursts is sort of the opposite: it’s a least stress test. You’re likely to get something in between in actual use.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FreddyCeuppens en 37 gasten