Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor Thymen » vr jan 19 2024 2:12 pm

Al 45 jaar gebruik ik Nikon cameras, totaal 10 varianten, waarvan de eerste negen met de bekende F-vatting, de laatse een Z8 met de Z vatting. En bij alle camera/lens combinaties was de speling in de vatting tussen lens en camera geheel nul, enkel de combinatie camera / Sigma 150 mm Macro gaf een heel klein beetje speling..

Tot op heden met de Z8. Ik heb 4 Z-lenzen, en bij alle is er sprake van speling tussen lens en camera. Alleen op de rotatie trouwens. En het is niet veel, maar bij het bedienen van bijvoorbeeld de 180-600 merk ik dat elke keer. Dit is natuurlijk een zware combinatie, dus ik pak eerst de lens stevig vast; maar als ik de camera dan vastpak/bedien, gaat de speling altijd naar het andere uiterste, en dat voel je. Ook de ontgrendelknop geeft bij het indrukken soms een extra weerstands-punt halverwege. Alsof er even iets 'uit de weg' moet worden gedrukt. Maar niet altijd.

Veel is het allemaal niet, ... ik ben het echter niet van Nikon gewend. Nooit eerder gemerkt behalve dan bij de Z8. De camera werkt prima met elke lens, geen foutmeldingen. De camera is van een serie van ná de initiele lock-problemen.

Iemand die er hier iets zinnigs over kan zeggen, misschien uit soortgelijke ervaringen? Maak ik me druk om niks?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor MartiNikon » vr jan 19 2024 8:23 pm

Hoi Thymen,
thans in het bezit van een Z6ii, met FTZ en Nikon Fullframe FX AF-p 70-300/F4.5-5.6. Daar geen last. Voorheen had ik deze lens op een D7200 (crop) en daar in het eerste jaar wel last gehad.
Contact opgenomen met het Servicepoint in Beverwijk (bij mij om de hoek, voor jou een flink stuk rijden) en daar hebben ze toen iets aangedraaid. Vervolgens nog een aantal jaar probleemloos
met deze combinatie geschoten. Met mijn Sigma-lenzen nooit last gehad. Neem anders ook even kontakt met hen op. Bedenk wel dat er mogelijk onderzoekskosten in rekening gebracht worden.
Of je je zorgen moet maken weet ik niet, maar het zou mij geen lekker gevoel geven.
Hoop op een goede oplossing voor je.
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor henkk » vr jan 19 2024 11:08 pm

Als ik het goed begrijp heb je speling in de radiale richting. Dat lijkt mij normaal omdat het vergrendelpinnetje zeker kleiner is dan de gleuf in de lensbajonet waar het in moet vallen.
Als dat spelingvrij moet zou je bijv een kegelvormig pinnetje moeten gebruiken dat in een v-vormige gleuf valt. Maar het lijkt mij niet nodig of zelfs onwenselijk ivm goede elektronische contacten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor Thymen » za jan 20 2024 10:24 am

Ach, ik heb 45 jaar in de mechanische ontwikkeling gezeten, ook in die van precisie-componenten, dus is het iets wat mij meer opvalt dan anderen misschien. Het is ook geen kritiek op Nikon hoor, meer nieuwsgierigheid.

De lock-constructie van de Z-bajonet is gelijk aan die van de F-bajonet: een klein radiaal gleufje in de lens-vatting, een pennetje in de camera vatting. Als je de lens op de camera plaatst, met witte puntjes tegenover elkaar, draai je daarna de lens en valt het pennetje in de gleuf. Hou je het knopje op de camera ingedrukt, dan kun je de lens minimaal verder draaien totdat deze tegen een stop aankomt. Laat het knopje los, draai de lens terug, en pennetje valt weer in het gleufje. Je kunt de lens dus iets te ver draaien, en dat is speling die je nodig hebt voor temperatuurcompensatie en fabricage toleranties.

Het gleufje en pennetje in elk van de vattingen hebben ten opzicht van elkaar een positieve speling nodig. Maar... dan hebben we het over enkele hondersten tot misschien een tiende van een millimeter. Het pennetje heeft in zijn gaatje ook een positieve tolerantie nodig, en dat is hooguit ook een paar hondersten. Bij dit soort massa- en precisie producten zijn toleranties van deze grootte-orde normaal en heel goed haalbaar. (En enkel niet-nikon lenzenmakers, die niet over de exacte maatvoering en toleranties beschikken dienen een ruimere marge aan te houden.)

Extra speling zou nodig kunnen zijn omdat, wanneer je de lens vlot indraait, het pennetje de gelegenheid moet hebben om in het slot te vallen. Met wat afrondingen/afschuiningen/iets conische pen/gleuf is daar wel enigzins een mouw aan te passen.

Hoe dan ook, het effect van al die spelingen op het kunnen verdraaien van de lensvatting ten opzichte van die van de camera is heel gering en zouden niet of nauwelijks merkbaar moeten zijn. En dat was altijd het geval bij al mijn F-vatting cameras en lenzen, enkel de Sigma 150 mm had een klein beetje speling.

Het viel me nadat ik de Z8 in bezit had dus gewoon op, zeker bij de 180-600. Het witte puntje op deze lens verschuift ongeveer een millimeter als ik de lens van de ene- naar de andere kant van de speling draai. Dat vind ik veel, Daarbij 'haakt' de ontgrendelknop meestal een beetje bij het los-koppelen van de lens, en moet ik deze een beetje heen- en weer draaien totdat de vergrendeling los komt . De techneut in mij gaat dan eens kritisch kijken... :wink2:

Blijft mijn vraag: hoe zit het bij jullie Z-cameras? Spelings-vrij of ook een klein beetje speling? Merk je ook weerstand/haken van de ontgrendelknop bij het loskoppelen?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor robcctje » za jan 20 2024 11:15 am

Hoi Thymen

Ik heb de zelfde combo en net even uitgeprobeert, maar bij mij ook een klein beetje speling merkbaar.
Met de 24-200 ook en met de 50/1.8 geen speling.
Ik vind de speling niet erg en ook niet verontrustend om contact te zoeken met Nikon.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1389


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor keenoncoolstuff » za jan 20 2024 3:47 pm

In theorie zou het niet uit mogen maken, lijkt me, aangezien deze lenzen radiaal ontworpen zijn. Ronddraaien ervan leidt niet tot een verandering in projectie op de sensor. Dit i.t.t. bijvoorbeeld anamorfe lenzen, die het beeld in één richting comprimeren. Dit zou tot een vertekend beeld leiden wanneer de lens te ver kan draaien.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor EdvandeZilver » za jan 20 2024 4:56 pm

Mijn bevindingen:

De 24-70 f4 op de Z6 -> amper speling
De 24-70 f4 op de Z6II -> amper speling
De FTZ op de Z6 -> amper speling
De FTZ op de Z6II -> amper speling
De 70-200 op de Z6 -> iets speling
De 70-200 op de Z6II -> iets speling
De ZTC 2x op de Z6 -> iets speling
De ZTC 2x op de Z6II -> iets speling
De 70-200 op de ZTC 2x -> iets speling
En dan uiteraard de 70-200 op de ZTC 2x op de Z6II -> speling, maar heeft nooit problemen gegeven.
Dan heb ik het uiteraard over radiale speling, axiale speling is in alle combinaties nul. Mijn idee is dat de speling voornamelijk door de bajonet van de objectieven veroorzaakt wordt en eigenlijk niet toe te schrijven valt aan de vatting op de body.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor Thymen » za jan 20 2024 5:30 pm

Dank voor al de reacties. Vooralsnog maak ik me niet druk (meer). Het is meer het verschil tussen de F-en de Z-vatting dat me opviel. De overstap naar het Z-systeem heeft me een rib uit mijn lijf gekost, en ik hoop er in ieder geval het komende decennium mee te kunnen doen. Dus de mechanische robuustheid is wel een punt van aandacht voor me.

Maar inderdaad, voor de opname maakt het niet uit of er iets radiale speling is, bij gewone lenzen althans. Die anamorphe lenzen vallen toch buiten mijn bereik :D
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor keenoncoolstuff » za jan 20 2024 8:02 pm

Z9 met 24-70 f/2.8 - beetje speling. Schat minder dan een millimeter. Andere lenzen heb ik wel, maar (nog) niet getest.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor Ronald53 » di jan 23 2024 10:19 pm

Z6 met 24-120 f/4 heeft weinig speling, Z8 met 180-600 iets meer, maar waarschijnlijk nog minder dan 1mm. Het stoort me nauwelijks. Het beetje dat het wel stoort heeft te maken met mogelijkheid dat door de speling inslag op de pen of de vatting kan ontstaan, waardoor de speling meer wordt. Afwachten.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor Thymen » wo jan 24 2024 10:25 am

Zie https://www.youtube.com/shorts/7rTVf6LOe2A

Dit is wat ik bedoel. Bij mij is de speling in dezelfde grootte-orde. En bij het gebruik merk je dat. Daarentegen, mijn 50 mm 1.8 heeft geen merkbare speling, dus het zal wel aan de lensvatting liggen.
Net als Ronald maak ik me een beetje zorgen over het lange-duur gedrag, dat de speling groter wordt en uiteindelijk schade veroorzaakt ook aan de camera.

Email gestuurd aan Nikon, benieuwd wat die er van zeggen.
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 - beetje speling op de lensvatting - normaal of niet?

Berichtdoor Tony D » wo jan 24 2024 11:11 pm

Mijn 24-120 f/4 op de Z6ii heeft ook een minimale speling, minder dan op dat youtube filmpje met de Z8 is te zien.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten