Bij AF-C blijft scherpstelvakje rood - of niet?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Bij AF-C blijft scherpstelvakje rood - of niet?

Berichtdoor Tony D » vr feb 09 2024 10:26 pm

Als ik op mijn Z6ii AF-S gebruik is het scherpstelpunt rood totdat de camera de scherpstelling op orde heeft, dan kleurt hij groen. De camera kan dan ook een bliepje geven ter bevestiging. Dat heb ik overigens uit gezet.
Bij AF-C blijft hij rood, ook al heeft de camera de juiste scherpte gevonden. Je hoort ook geen bliepje.
Steve Perry zegt hierover dat die rode kleur en dat ontbrekende bliepje logisch zijn, want de camera is voortdurend aan het scherpstellen als het onderwerp beweegt, dus wanneer heeft hij dan 'AF-lock' zoals hij dat noemt. Je zou ook gek worden van de bliepjes: "The beep sounds whenever the AF system gets a lock, and since AF-C is continuously tracking a subject and getting a new AF lock every few milliseconds, you can imagine how much beeping that would produce! Oh, and the same goes for the AF box. Normally it turns green when it has a lock in AF-S mode, but for most of the Z cameras, it stays red in AF-C mode."
Maar nu lees ik dat bij de Z8/Z9 je wel kunt instellen dat hij groen wordt als de camera focus heeft in AF-C via optie a11 in het menu persoonlijke instellingen: Steve Perry zelf zegt: "If you turn this feature on, you’ll see the AF area turn green when the camera is locked onto the target and red when it’s not."
Waarom geldt het argument dat het onhandig is op de meeste Z-camera's niet voor de Z8/Z9?
Of mis ik iets?
Ik hoor het graag van gebruikers van de Z8/Z9.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bij AF-C blijft scherpstelvakje rood - of niet?

Berichtdoor Thymen » za feb 10 2024 12:05 am

Klopt inderdaad, ook in AF-C kun je er via die optie voor kiezen dat het scherstelkader groen wordt.

Waarom? Voortschrijdend inzicht bij Nikon misschien? Of is de rekenkracht van de Z8/Z9 beter toereikend?
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bij AF-C blijft scherpstelvakje rood - of niet?

Berichtdoor TinoK » di feb 13 2024 12:29 am

Bij de ontwikkeling van de Z9 is er heel veel geluisterd naar de wensen van de mensen die de camera professioneel gebruiken. Dus dit kan een wens zijn omdat het op de DSLR's ook is.
Ik kan me voorstellen als je alleen de af-on knop gebruikt om te focussen (dus met andere woorden als Back Button focus), dat je dan in AF-C modus wil weten wanneer je die los kan laten als je AF-lock hebt.
Dus dan zou ik er wel voor kiezen, dat het scherpstelvlak groen word.
Dan combineer je AF-C en AF-S onder 1 knop.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten