Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor WillyEef » ma mar 11 2024 12:44 pm

Beste NCN leden,

Is er iemand die ook problemen heeft met de transfer van foto's van de Nikon Z8 camera naar een laptop met de bijgeleverde kabel?
Heb NX Studio en Windows 10/11 op mijn computer en voldoende geheugencapaciteit. Helaas lukt het niet foto's over te zetten naar mijn laptop of computer. Met mijn andere camera's (D810 en D7200) met de daarbij geleverde kabels gaat/ging dit probleemloos. Natuurlijk is het mogelijk om de geheugenkaart uit de camera te halen en via een kaartlezer de foto's te transporteren, maar ik wil graag de foto's overgezet hebben via de kabel. Vermoed dat er een instelling in de Z8 verkeerd c.q. niet ingesteld/aangevinkt staat.

Opm.: krijg in het NETWORK MENU onder CONNECT TO COMPUTER OFF in plaats van ON.
Lukt mij niet om dat te veranderen?

Zou die setting de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Zou zeer geholpen zijn met een oplossing.

Alvast bedankt voor de reacties.

Eef Velthorst
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor henkk » ma mar 11 2024 1:34 pm

Hier geen Z8 maar een Z ƒ. Lukt het wel om naar rechts te gaan bij 'verbinden met computer'? En wat heb je dan als verbindingstype? Om bestanden te uploaden moet dat op 'PC foto-overdracht' staan en niet op 'camerabediening'
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor WillyEef » ma mar 11 2024 7:55 pm

Beste Henkk,

Dank je wel voor je reactie.

Ik kan wel naar rechts bewegen, maar ""VERBINDEN MET COMPUTER"" blijft dan toch op OFF staan. Dat is nu juist het probleem. Het lukt niet om de camera op"" 'PC foto-overdracht' te zetten"" . Vandaar mijn idee dat er ergens een""setting/instelling"" niet goed staat c.q. aangevinkt moet worden.

Met vriendelijke groet,

Eef Velthorst


P.S,

Met mijn andere Nikon camera's krijg ik, als ze verbonden zijn met de computer, onder deze PC een icoontje met de genoemde camera b.v. D810. En de computer geeft aan dat er een ""vreemd/ander"" apparaat aangesloten is aan de computer. Van daaruit kan ik dan ook de foto's overzetten naar een gekozen plaats op de computer. Bij de Z8 krijg ik geen melding van het aansluiten van een ander apparaat en ook geen icoon te zien. Vandaar dat ik dacht dat de verbindingskabel bij de bijgeleverde Nikon Z8 geen verbinding maakt. Bovendien vind ik het vreemd dat de kabel aan de camera-kant op 2 manieren in de camera gestoken kan worden. De verbinding (USB) aan de computerkant is gewoon standaard. 'Met al mijn andere camera's kan de bijgeleverde kabel slechts op 1 manier in de camera en ook slechts op 1 manier aan de computer verbonden worden.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma mar 11 2024 8:54 pm

..krijg in het NETWORK MENU onder CONNECT TO COMPUTER OFF in plaats van ON

Dat is dus een wifi setting die niets met het USB kabeltje van doen heeft.
Op mijn Z6ii staat het als volgt:

Afbeelding

De USB-C aansluiting in je body heeft geen voorkeur van aansluiten.

Kijk ook hier:
https://www.google.com/search?q=data+tr ... kq5c,st:41
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor henkk » di mar 12 2024 8:59 am

Ah. Omdat TS vroeg naar 'verbinden met pc' en de overdracht bij mij wel werkt, meende ik dat hier de oplossing te vinden was. Niet dus.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor WillyEef » di mar 12 2024 11:38 am

L.S,

Dank jullie wel voor jullie reacties. Heb de setting van Ed overgenomen (het meeste stond al goed) maar ook na verandering van de USB setting krijg ik geen verbinding van Nikon Z8 camera met computer.
Ben zo zachtjes aan het eind van mijn ideeen/suggesties, wat ik nog zou kunnen doen om een verbinding te maken tussen camera en computer. Omdat data-transport (zo) niet lukt, ben ik huiverig om een kaartlezer te gaan kopen om daar mijn foto's op te zetten. Waarom zou dat dan wel goed gaan?
Heeft iemand suggesties?

met vriendelijke groet,

Eef Velthorst
Arnhem
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor Tony D » di mar 12 2024 12:13 pm

Een kaartlezer werkt volgens mij eigenlijk altijd goed.
Ik zet mijn foto’s altijd van mij CFExpress B card via een kaartlezer over op mijn laptop.
Als je zaterdag naar de ALV komt, wil ik mijn cardreader wel meenemen. Kun je het proberen als jij je kaartje en je laptop meeneemt. Ik heb een cardreader die CFExpress B en SD leest naar USB A en C.
Laat maar weten of dat een optie is.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 12 2024 12:16 pm

Eef,
Ik bezit geen Z's.
Heb je al overwogen om even te bellen met Nikon Support ?
Vanuit Nederland 0900-1callnikon, kantooruren.
Groeten, Gijs
Ps voor firmware updates is vaak een kaartlezer nodig.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor WillyEef » di mar 12 2024 1:20 pm

Beste NCN leden,

Dank jullie wel voor jullie reacties.

1) heb veel contact (bijna dagelijks) met Nikon service; zij hebben/doen veel suggesties, tot nu toe zonder resultaat;
2) zit aankomend weekend in het buitenland, dus kan ik helaas niet naar de algemene ledenvergadering komen;
3) stuur wat foto's door en daarbij valt op dat in foto 3 (youtube filmpje) de instelling ""verbinden met computer"" op ON staat.en dat lukt nu juist niet bij mijn Z8 (foto 4).
4) in foto 1 en 2 zie je dat mijn D810 met de bijgeleverde D810 kabel wel werkt en ik de foto's met dit toestel ""gewoon"' kan overzetten/uploaden. Als ik mijn D810 aansluit geeft de laptop ""new device detected"" en verschijnt het D810 icoontje. Bij mijn Z8 is het ""windstilte""/geen Z8-icoontje.


Vandaar mijn vermoeden dat of: a) de bijgeleverde Z8 kabel niet werkt/goed is of b) er een instelling in de Z8 camera aangevinkt of juist uitgezet moet worden om verbinding te krijgen.

Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt.

Eef Velthorst
Arnhem.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor Patrick » di mar 12 2024 2:58 pm

Koop een kaartlezer; dat is sowieso handiger. Dat geeft je tijd het uit te zoeken...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor spinner_007 » di mar 12 2024 4:00 pm

na dat ik deze usb kabel Nikon USB-Kabel UC-E25 aangeschaft had geen problemen meer met overzetten data naar pc
Gebruikersavatar
spinner_007

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: alblasserwaard
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor Ronald53 » di mar 12 2024 6:46 pm

Ik zou het eens proberen met NX Studio en Nikon Transfer dat dan bij mijn weten automatisch wordt geïnstalleerd. De Z8 maakt gebruik van PTP en niet van MTP. Daardoor zie je ook geen extra schijf verschijnen, als je de Z8 aansluit. Je moet speciale software gebruiken die gebruik maakt van PTP. En volgens mij doet Nikon Transfer dat. Pagia\na 320 van de naslaggids.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor henkk » di mar 12 2024 6:57 pm

In zijn 1e bericht schrijft TS dat hij Nikon Studio heeft ....
Wel de vraag of het up to date is?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor WillyEef » di mar 12 2024 8:51 pm

Beste NCN leden,

Spinner_007: begrijp ik goed dat jij ook problemen had met het overzetten van data/foto's naar de computer en door de aanschaf van een andere kabel (Nikon USB-Kabel UC-E25) dit probleem opgelost is? Al de tijd had ik (al) het vermoeden dat de bijgeleverde kabel bij de Nikon Z8 niet de juiste was en dat ik daarom geen verbinding tussen Z8 en laptop kreeg. Temeer omdat mijn andere camera's probleemloos data/foto's overzetten, ook in NX Studio/Nikon Transfer. Als het klopt dat met de door jou genoemde Nikon kabel het probleem opgelost is, zou ik erg geholpen zijn.
Ronald53: op verzoek van Nikon service heb ik eind vorige week NX Studio en Nikon Transfer gedownload en foto's naar Nikon service (waar ik bijna dagelijks contact mee heb, maar die helaas ook nog geen oplossing hebben) gestuurd.
Henkk: NX Studio en Nikon Transfer eind vorige week op verzoek van Nikon service gedownload en foto's gestuurd. Geen commentaar
Nikon service dat deze versie niet up-to-date is.

Thanks allemaal voor jullie reactie.

Ik ga morgen een Nikon USB-Kabel UC-E25 kopen en hoop dat het dan wel lukt om mijn foto's van de camera over te zetten op mijn laptop. Is natuurlijk ""van de gekke"" dat je duizenden Euro's aan nieuwe Nikon apparatuur uitgeeft, vertrouwt dat de verkoper van een gerenommeerde fotowinkel je goed advies geeft t.a.v. data-transfer (één van mijn belangrijkste aandachtpunten bij de aanschaf van de Z8 camera met lenzen) en dat het dan niet lukt om foto's/data over te zetten/uploaden naar je computer.

Eef Velthorst.
WillyEef

Clublid
Berichten: 54


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z8 data-transfer naar laptop met bijgeleverde kabel?

Berichtdoor henkk » di mar 12 2024 10:00 pm

Met Zf nog niet gemerkt dat ik een speciale downloadkabel nodig heb (hoewel wel bijgeleverd, inderdaad die usb-c E25; n.b. dat is een usb-c <> usb-c kabel; adapters o.a. bij Action). Allerlei kabeltjes werken bijv ook van telefoonladers. Maar de jouwe kan natuurlijk stuk zijn. Heb je er niet ergens een liggen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten