Kitlenzen bij de Z50

Onderwerp:

Kitlenzen bij de Z50

Berichtdoor jan24 » ma sep 21 2020 1:55 pm

Wat mag ik daar van verwachten?
Is het wat?

Nu de aanschaf van de Z50 met adapter geen optie is overweeg ik de aanschaf van de set met de 2 lenzen. Vermits ik niet ingehaald wordt door een opvolger uit de D5000 serie. Vorig jaar was er al sprake van een D5700, maar het is nu oorverdovend stil aan het Nikon front. Want dat heeft qua camera wel men voorkeur alsnog.
Heb nu de D5300 met Tamron lenzen uit de SP serie, waar ik zeker content over ben.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kitlenzen bij de Z50

Berichtdoor Patrick » ma sep 21 2020 2:22 pm

Je objectieven zitten een ruime stap boven de meeste kit-objectieven die meegeleverd worden met camera's, dus dat zal geen verbetering zijn. Waarom is een adapter geen optie (staat vast ergens op het forum).?

Je bevindt je op een kruispunt; ga je naar systeemcamera's of niet. Niet, dan komt het vast later een keer. De vraag is nu in hoeverre je ook op nieuwe objectieven moet/wil overgaan. Hoe dan ook; de overstap gaat geld kosten. Om het extra ingewikkeld te maken: je kan ook een D7x00 camera overwegen... Dat kan makkelijk als ik naar de prijs van de kit kijk. Hoewel je dan niet je 17-50 en 70-300 kan verkopen natuurlijk, want die kan je prima blijven gebruiken.

Extra ingewikkeld. Een Z6 is bruikbaar met zowel de 70-300 als 90mm. Maar dan schiet je wat prijs betreft natuurlijk flink door, want je wil vast nog een standaard zoom ook. Dus dan moet de 24-70/4 er ook nog bij.

Veel wijsheid!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kitlenzen bij de Z50

Berichtdoor jan24 » ma sep 21 2020 2:33 pm

Dank Patrick voor je antwoord. Zo te lezen stel ik e.e.a. nog maar even uit. De D5300 doet het nog prima, maar na 5 jaar wil je wel eens wat anders. Techniek staat niet stil, ik ook eigenlijk niet.

De 7000 serie is mooi, maar de body wordt groter en zwaarder. Dat is op voorhand voor mij een reden om dat te laten varen.
Met FTZ adapter is alleen mijn 90 mm lens, na update door Tamron, te gebruiken. Overige 2 lenzen helaas niet compatible.
Logische stap zou de D5600 kunnen zijn, maar in mijn beleving heeft dat te weinig meerwaarde voor mij persoonlijk.
Vandaar dat ik de D5700 heb genoemd. Maar ik vrees dat dit een utopie blijft.

Kortom, met jouw advies in het achterhoofd, ik ga op de oude voet verder met mijn D5300 en de lenzen die ik heb.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kitlenzen bij de Z50

Berichtdoor Patrick » ma sep 21 2020 2:45 pm

Tja. De D5600 is bijna 4 jaar oud, dus ik snap wat dat betreft je terughoudendheid. Maar je D5300 al bijna 7 jaar, dus er zit wel een stapje in.

Maar ik zou inderdaad gewoon even doorsparen voor een mooie Z-set. Dat wil je blijkbaar toch, dus dan beter in een keer goed doen. Tegen die tijd kan je je camera met 17-50 en 70-300 verkopen. Wellicht is er tegen die tijd ook een interessante Z-serie macro alternatief. Een adapter speciaal voor een enkel objectief klinkt inderdaad minder aantrekkelijk. En dan kan ook de 90mm weg.

Maar hoe dan ok: je hebt fondsen nodig voor de overstap. Dat is nooit anders als je op minimaal hetzelfde niveau wil blijven.

Een alternatief zou zijn om bij "de buren" te kijken, maar dat ga ik natuurlijk niet propageren op die NCN forum... :lol: stuur maar een PB
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kitlenzen bij de Z50

Berichtdoor Patrick » ma sep 21 2020 5:17 pm

Net even wat gelezen over de Z50 en dergelijke. Dit is een aardige site om snel een indruk te krijgen: https://www.frankwandelt.nl/reviews/sys ... s-c-sensor

Kijk ook vooral naar de korte stukjes van reviews op andere sites!

Groot nadeel lijkt mij vooral dat er vrijwel geen Z-DX objectieven zijn. Dus als je native objectieven wil, dan zit je vast aan objectieven die gemaakt zijn voor de D5/6/7. Of je daar nu op zit te wachten. Dan ben je wat kosten niet gunstig uit en zit je met objectieven met tamelijk onhandige bereiken. Zo verandert een lekker breed inzetbare 50mm in een matige tele waar je leuk portretjes mee kan schieten maar veelal te lang is voor een allround objectief.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kitlenzen bij de Z50

Berichtdoor jan24 » ma sep 21 2020 6:06 pm

Ik verdiep mij in de materie en wacht ondertussen rustig af wat de toekomst brengen mag.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z-vatting Objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten