Tilt Shift Objectieven

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Nikkormaat » zo dec 25 2022 12:47 am

Op Wikipedia staat een in mijn ogen een verhelderende beschrijving.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tilt-shiftobjectief
Vooral het Sheimpflug-principe (met schematische tekeningen) dat bij het tilten optreed is interessant. Hierdoor is het mogelijk om een schuin vlak, b.v. bij macro zonder extreem te diafragmeren van voor tot achter scherp weer te geven. Digitaal kan dit uiteraard door veel opnames samen te voegen, maar dat is veel bewerkelijker.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Boem » ma dec 26 2022 5:41 pm

Volgens mij heeft Ben42 het eigenlijk alleen over de shift eigenschappen van een ts-lens. Je kunt inderdaad een vergelijkbaar effect produceren met een grotere beeldhoek, het geheel een beetje tilten en dan digitaal compenseren.
Toch is dat niet hetzelfde: ik heb een oude 28mm pc lens-alleen shift, geen tilt. Als ik die shift maak ik gebruik van de grote beeldcirkel van die lens, je plaatst de camerasensor daarmee eigenlijk naast het midden van de beeldcirkel. De beeldhoek blijft echter hetzelfde en dat is toch wel een verschil met Ben42, die lenzen met een grotere beeldhoek gebruikt en dan corrigeert. Vergelijkbaar maar niet helemaal hetzelfde dus.

De tilt functie van een ts lens, waarbij het scherpstelvlak van de lens niet meer haaks op de sensor staat is onvergelijkbaar met het kantelen van je hele camera met lens en al. Het tilt effect behandelt Ben42 eigenlijk niet.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor henkk » ma dec 26 2022 9:34 pm

Opmerkelijk dat die wiki-pagina al 10 jaar niet gewijzigd is. Het blijft natuurkunde die al lang is uitontwikkeld.

De tilt functie kantelt het scherptevlak van de lens ten opzichte van de sensor zodat dat niet meer parallel aan de sensor ligt. Het blijft wel haaks op de optische as van de lens maar die kantelt. Als het object driedimensionaal is, zoals meestal het geval, is de afbeelding van het object ook een driedimensionaal iets en gebruik je juist de tilt functie om de plaats van de afbeelding aan te passen zodat zo veel mogelijk ervan scherp is op de sensor.

Dan het perspectief: misschien gebruikte ik de term ten onrechte maar Nikon shift/tilt lenzen heten m.i. niet voor niets PC-Nikkors: perspective control. En dat zonder van plaats te veranderen. Waar het mij om ging is dat je het verdwijnpunt kunt aanpassen en daarmee hoe paralelle lijnen van het object worden weergegeven. Je kunt ook een foto van een product maken zonder dat dat achteraan kleiner wordt weergegeven dan aan de voorkant. Veel meer doet shiften m.i. niet behalve marginaal een stukje beeld aan één kant toevoegen wat je aan de andere kant tegelijkertijd weer verliest.

Leuke toepassingen en flink wat ervan is inmiddels ook digitaal te bewerkstelligen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » wo dec 28 2022 2:40 pm

Ronald53 schreef:.....
Dit lijkt me bijna een onderwerp voor een workshop! Gewoon een paar leden bij elkaar in Amsterdam-Zuid, en dan geen 2 opties, maar 3 tegen elkaar in de ring! ....
Goed plan, ik ben voor.
Altijd wel benieuwd wat er technisch behaald kan worden.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Boem » wo dec 28 2022 6:59 pm

ben42 schreef:
Ronald53 schreef:.....
Dit lijkt me bijna een onderwerp voor een workshop! Gewoon een paar leden bij elkaar in Amsterdam-Zuid, en dan geen 2 opties, maar 3 tegen elkaar in de ring! ....
Goed plan, ik ben voor.
Altijd wel benieuwd wat er technisch behaald kan worden.

Ben
Zou ik ook wel leuk vinden maar ik weet niet of ik daarvoor vanuit Friesland ga afdalen...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 28 2022 7:43 pm

ben42 schreef:
Ronald53 schreef:.....
Dit lijkt me bijna een onderwerp voor een workshop! Gewoon een paar leden bij elkaar in Amsterdam-Zuid, en dan geen 2 opties, maar 3 tegen elkaar in de ring! ....
Goed plan, ik ben voor.
Altijd wel benieuwd wat er technisch behaald kan worden.

Ben
Dan hebben we nu nog iemand met een shift objectief nodig (tilt hoeft in dit geval niet). En een geschikte locatie.
Dan is de opzet als volgt:
- NN werkt met zijn/haar shift objectief, zet zo de boel parallel en hoeft thuis weinig meer te doen;
- Ben24 neemt een behoorlijke groothoek die hij waterpas zet en daarna thuis de opname flink cropt;
- Ikzelf werk ook met groothoek, maar zet in de nabewerking de boel softwarematig parallel.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Boem » wo dec 28 2022 9:13 pm

Ik heb een (uiteraard oude) nikkor 28mm shift lens. De 35mm staat beter bekend maar die heb ik niet. Ik heb ook een t/s lens, maar die is 85mm.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » di jan 10 2023 1:57 pm

Ronald53 schreef:Dan hebben we nu nog iemand met een shift objectief nodig (tilt hoeft in dit geval niet). En een geschikte locatie.
Dan is de opzet als volgt:
- NN werkt met zijn/haar shift objectief, zet zo de boel parallel en hoeft thuis weinig meer te doen;
- Ben24 neemt een behoorlijke groothoek die hij waterpas zet en daarna thuis de opname flink cropt;
- Ikzelf werk ook met groothoek, maar zet in de nabewerking de boel softwarematig parallel.
Ronald

Er zijn maar weinig mensen met een Tilt/Shift objectief. Helaas is niemand naar voren gekomen om deze vergelijking aan te gaan. Jammer.

Af en toe doe ik dit soort dingen met een simulatie, zodat het eindresultaat een illustratie is van of er wel of geen verschillen zijn. Maar dit was nou net niet de bedoeling van deze vergelijking. Dit zou namelijk moeten aantonen dat bij de simulatie van een tilt/shift bepaalde zaken toch echt anders liggen.

Ondertussen nog wat nagedacht over het onderwerp (en een samenvatting).
  • Met tilt shift kun je ook het scherptevlak verleggen (kantelen). Voor een 8-16 mm op een DX camera is dit nauwelijks relevant omdat hier de scherptediepte dusdanig is dat het scherptevlak veranderen nagenoeg geen verschil maakt. Voor langere brandpuntsafstanden (b.v. een 35 of 85 mm op DX) is het kantelen van het scherptevlak wel heel significant
  • De beeldcirkel van de 8-16 mm op DX neemt net iets meer in beeld dan de beeldcirkel van de 19 mm shift van Nikon. Dus wat je in beeld kunt krijgen met de 19 mm shift (op FX) van Nikon, kun je ook in beeld krijgen met de 8 mm op DX.
  • De kwaliteit van de 8 mm kan natuurlijk niet op tegen de kwaliteit van de 19 mm, de kosten van de 19 mm en de virtuele grote van de sensor zijn voor de 19 mm zijn veruit superieur.
  • Met een tilt shift een samenstelling van beelden maken waarbij er ook relatief veel in de voorgrond zit is niet eenvoudig.
    Voor alleen de shift zou namelijk niet de lens, maar de camera verplaatst moeten worden. (Het eenvoudigst te bereiken door de lens te shiften en dan de camera precies die hoeveelheid de andere kant uit te shiften.
    Voor de tilt zou het panoramapunt (front nodal) op precies de juiste plaats moeten blijven, voor een correcte samenstelling, volgens mij geen eenvoudige opgave.

Een eenvoudiger voorstelling van een Tilt/Shift objectief is een objectief met een relatief grote beeldcirkel waarbij je de sensor achter het objectief kunt schuiven en kantelen.

Misschien lukt het nog eens om toch dit experiment uit voeren. :)
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » di jan 10 2023 7:31 pm

Hoi Hoi,

Het is de Samyang 24mm Tilt-Shift f3,5 geworden in combinatie met de FTZ II adapter.
Bedankt voor jullie reacties, en tip's.
Met vriendelijke groet,
Alfred Beker
Laatst gewijzigd door Alfred op di jan 10 2023 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor henkk » di jan 10 2023 8:01 pm

Ha, dat biedt kansen :D
Maar ik zal zo een draadje openen met probeersels met mijn PB4 shift/tilt balg
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Karina2 » di jan 10 2023 10:03 pm

Leuk dat je nog even een terugkoppeling geeft van wat het uiteindelijk is geworden, Alfred. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1569


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » di jan 10 2023 11:15 pm

Karina2 schreef:Leuk dat je nog even een terugkoppeling geeft van wat het uiteindelijk is geworden, Alfred. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!



Thanks,
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » wo jan 11 2023 6:43 pm

Alfred schreef:Het is de Samyang 24mm Tilt-Shift f3,5 geworden in combinatie met de FTZ II adapter.
Allereerst heel veel plezier met je nieuwe objectief.
Alfred schreef:Een misschien een gek idee in mijn hoofd om eens te experimenteren binnen de Portretfotografie, een Tilt-Shift objectief. En dan werken met de shift functie, dus het verleggen van het beeldvlak wat mooie effecten zouden kunnen opleveren.
Heel benieuwd, laat hier wat van de resultaten van de experimenten zien. Zowel goed gelukte, als zaken die wat minder goed gaan of helemaal niet geschikt zijn. Kunnen we allemaal wat van leren, wat wel werkt en vooral ook wat niet werkt.

Veel plezier (en dank voor je terugmelding),
Ben
Ook als een experiment niet de gewilde resultaten oplevert, kan het experiment nog steeds geslaagd zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z-vatting Objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten