Tilt Shift Objectieven

Onderwerp:

Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » ma dec 19 2022 6:09 pm

Hallo,

Ik ben aanzet kijken voor een Tilt Shift objectief voor mijn Nikon Z7 Ii
wie heeft er ervaring mee?
Welk merk?
Enz

hoor het graag
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor EdvandeZilver » ma dec 19 2022 6:43 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Ronald53 » di dec 20 2022 11:06 pm

Als je nog wat F-mount objectieven hebt met handmatige instelling van diafragma en focus, dan is dit wellicht ook een optie. Doet weliswaar alleen shift, maar mocht je voornamelijk architectuur wilt fotograferen lijkt me dat voldoende.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor jan » di dec 20 2022 11:34 pm

Om uit te proberen is dit misschien een alternatief, de TTArtisan Tilt 50mm F1.4
klik hier
Hij moet nog uitkomen maar is al wel bestelbaar.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » wo dec 21 2022 8:06 am

Hallo
Ed
Ronald
Jan
dank jullie wel voor deze info.
Ga me er verder in verdiepen
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » do dec 22 2022 8:07 pm

Alfred schreef:Hallo,
Ik ben aanzet kijken voor een Tilt Shift objectief voor mijn Nikon Z7 Ii

Hallo Alfred,
Pure nieuwsgierigheid, ik ben wel benieuwd waarvoor je een Tilt Shift objectief wilt inzetten?
Altijd benieuwd naar hoe anderen technieken in zetten.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » vr dec 23 2022 7:49 am

Hallo Ben,
Mijn interessen ligt voornamelijk bij Landscap-Long exposure photography.
En daar heb je ook voordelen bij met een tilt-shift objectief
Een misschien een gek idee in mijn hoofd om eens te experimenteren binnen de Portretfotografie, een Tilt-Shift objectief. En dan werken met de shift functie, dus het verleggen van het beeldvlak wat mooie effecten zouden kunnen opleveren.

P.S Photography with Tilt And Shift Lenses ( Art and Technicus )
By Keith Cooper

Alfred
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Karina2 » vr dec 23 2022 9:51 am

Je zou ook eens kunnen kijken bij objectieven van Lensbaby, bijvoorbeeld de composer met een Sweet of Edge objectief.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1567


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » vr dec 23 2022 10:53 am

Karina2 schreef:Je zou ook eens kunnen kijken bij objectieven van Lensbaby, bijvoorbeeld de composer met een Sweet of Edge objectief.



Ga ik zeker doen, dank voor je reactie
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » vr dec 23 2022 1:11 pm

Mijn twee centen.

Met mijn supergroothoek (8-16 mm), niet helemaal vergelijkbaar, tilten kan ik eigenlijk niet (hoewel **), maar wat shift betreft heb ik een groter bereik dan de meeste shift objectieven. Niet helemaal vergelijkbaar, want voor eenzelfde foto met een shift objectief kun je de volledige sensor gebruiken, ik kan dan een uitsnede maken als met de shift. Voor experimenten prima te gebruiken.

Portretten (of mensen in het algemeen) shiften levert over het algemeen geen prettige foto's. Naar de randen toe is bij de 8 mm het oprekken van het beeld dusdanig 'misvormend' dat wij als mensen deze exacte projectie niet meer als natuurlijk ervaren en in de meeste gevallen ronduit lelijk vinden.

Voor mensen die niet een shift objectief willen of kunnen aanschaffen kunnen dus met een flinke groothoek wel een proberen wat de effecten zouden zijn. (Eh, ja je moet wel kroppen).

**)
Zoals gezegd echt tilten kan ik niet met het objectief en wat al helemaal niet lukt is om een beperkt scherptevlak te maken, daarvoor heb je in vrijwel alle gevallen veel te veel scherpte over een grote diepte. Maar door de camera te tilten en daarna te shoppen (lightroom), kun je op de flinke scherpte na ook het tilten ook nog wel enigszins benaderen.

Zoals gezegd voor experimenten prima inzetbaar. Met mijn 360 camera kan ik achteraf zelfs 'iedere' foto in de nabewerking iedere uitsnede geven die ik wil, maar meestal met geringe kwaliteit (en geen selectieve scherpte).

Dank je wel voor je ideeen, met de 8 mm ga ik eens aan de gang om te kijken wat voor 'tilt/shift' effecten ik kan bereiken op zeer korte afstand, zodat ik toch nog een scherptevlak kan 'creëren'.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Alfred » vr dec 23 2022 1:19 pm

ben42 schreef:Mijn twee centen.

Met mijn supergroothoek (8-16 mm), niet helemaal vergelijkbaar, tilten kan ik eigenlijk niet (hoewel **), maar wat shift betreft heb ik een groter bereik dan de meeste shift objectieven. Niet helemaal vergelijkbaar, want voor eenzelfde foto met een shift objectief kun je de volledige sensor gebruiken, ik kan dan een uitsnede maken als met de shift. Voor experimenten prima te gebruiken.

Portretten (of mensen in het algemeen) shiften levert over het algemeen geen prettige foto's. Naar de randen toe is bij de 8 mm het oprekken van het beeld dusdanig 'misvormend' dat wij als mensen deze exacte projectie niet meer als natuurlijk ervaren en in de meeste gevallen ronduit lelijk vinden.

Voor mensen die niet een shift objectief willen of kunnen aanschaffen kunnen dus met een flinke groothoek wel een proberen wat de effecten zouden zijn. (Eh, ja je moet wel kroppen).

**)
Zoals gezegd echt tilten kan ik niet met het objectief en wat al helemaal niet lukt is om een beperkt scherptevlak te maken, daarvoor heb je in vrijwel alle gevallen veel te veel scherpte over een grote diepte. Maar door de camera te tilten en daarna te shoppen (lightroom), kun je op de flinke scherpte na ook het tilten ook nog wel enigszins benaderen.

Zoals gezegd voor experimenten prima inzetbaar. Met mijn 360 camera kan ik achteraf zelfs 'iedere' foto in de nabewerking iedere uitsnede geven die ik wil, maar meestal met geringe kwaliteit (en geen selectieve scherpte).

Dank je wel voor je ideeen, met de 8 mm ga ik eens aan de gang om te kijken wat voor 'tilt/shift' effecten ik kan bereiken op zeer korte afstand, zodat ik toch nog een scherptevlak kan 'creëren'.

Vriendelijke groet,
Ben



Ben dank je voor je uitgebreide verhaal, maar ik heb een idee in mijn hoofd om het te proberen met een Tilt-Shift objectief. deze wil ik toch hebben voor mijn landschap en ( architectuur )
Gebruikersavatar
Alfred

Clublid
Berichten: 100


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Vincent » vr dec 23 2022 4:45 pm

ben42 schreef:maar wat shift betreft heb ik een groter bereik dan de meeste shift objectieven. Niet helemaal vergelijkbaar, want voor eenzelfde foto met een shift objectief kun je de volledige sensor gebruiken, ik kan dan een uitsnede maken als met de shift. Voor experimenten prima te gebruiken.


Probleem in jouw aanname is dat shift niet alleen gebruikt wordt om panorama's te maken (lees: grotere beeldhoek) maar juist ook om de camera te kunnen verzetten terwijl (door het objectief terug te stiften) het beeldkader niet verandert.

Dat heeft bij het bepalen van compositie en plaats van onderwerpen tov elkaar enkele belangrijke en bruikbare voordelen, maar de meest eenvoudige en simpele daarvan om te begrijpen zijn:

- Het fotograferen van hoge gebouwen zonder de camera omhoog te hoeven draaien (zodat je lijnen recht blijven) en
- Het frontaal fotograferen van een spiegel/raam (zodat horizontale lijnen horizontaal blijven en verticale lijnen verticaal), zonder de camera in de spiegel/raam te zien. Je verzet de camera dan zodat deze naast de spiegel/raam staat, en shift het beeld terug zodat de spiegel/raam weer op de juiste plaats in je beeld is.

Dat gaat jou niet lukken met je groothoek :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor henkk » vr dec 23 2022 6:32 pm

Wat Ben beschrijft lijkt mij digitaal onthoeken (tenzij ik het helemaal verkeerd begrijp). Vergelijkbaar met wat je vroeger met de vergroter kon door die te tilten (met ook scherpte kwesties).
Wat ik bij gebouwen etc wel doe is staand formaat maken met een groothoek (waterpas) en de onderste helft van het beeld afsnijden. Alhoewel groothoeken ook vervormen naar de rand toe.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4937


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » za dec 24 2022 12:48 am

Vincent schreef:
ben42 schreef:....maar wat shift betreft heb ik een groter bereik dan de meeste shift objectieven. ....
- Het fotograferen van hoge gebouwen zonder de camera omhoog te hoeven draaien (zodat je lijnen recht blijven) en
- Het frontaal fotograferen van een spiegel/raam (zodat horizontale lijnen horizontaal blijven en verticale lijnen verticaal), zonder de camera in de spiegel/raam te zien. Je verzet de camera dan zodat deze naast de spiegel/raam staat, en shift het beeld terug zodat de spiegel/raam weer op de juiste plaats in je beeld is.

Dat gaat jou niet lukken met je groothoek :wink:
Dank je wel Vincent, maar (dit is even bluf), ik denk dat ik mijn 8 mm verder opzij kan verplaatsen en dan vervolgens een crop nemen dan dat met de meeste shift objectieven lukt.
Hetzelfde denk ik (dit is ook weer even bluf), dat ik hogere gebouwen van dezelfde locatie af kan fotograferen (in de vertikale stand), dan dat met de meeste shift objectieven kan. (Waarbij de camera perfect horizontaal blijft staan en vertikalen van een gebouw ook vertikalen op de foto worden, dus de hoogte alleen winnen middels het shiften van het objectief of alleen met de hoek van het objectief.)

Zelfde voor een spiegel/raam, de camera naast de spiegel/ raam en dan loodrecht daarop fotograferen. Met het shift objectief of een krop van mijn 8 mm foto.

Dus ik wil wel de uitdaging aan gaan of dit gaat lukken met mijn groothoek.
Durf ik wel een biertje (het normale tarief) op in te zetten.

henkk schreef:Wat Ben beschrijft lijkt mij digitaal onthoeken ..... Alhoewel groothoeken ook vervormen naar de rand toe
En ik bedoel volledig zonder te onthoeken, dus alleen maar kroppen. En wat betreft vervormen **), dat is gering, binnen lightroom wordt dit vrijwel perfect gecorrigeerd (het is niet zoveel).

Met 'tilten' van de camera kun je nog veel meer bereiken, dan kun je ook nog onthoeken. Met de 8 mm kun je dan een gebouw ongeacht de hoogte en ongeacht de afstand van de voet tot en met de top volledig in beeld krijgen. Maar dit bedoel ik niet met shiften.

Bij kroppen gebruik ik natuurlijk niet meer de volledige sensor en heb dan natuurlijk kwaliteitsverlies. Dat begrijp ik.
Ben
**)
Misvormen: De indruk dat de foto geen goede weergave is van de werkelijkheid. (Veel mensen ervaren die bij de 8 mm groothoek als objecten aan de randen staan).
Vertekenen: Een projectie waarbij rechte lijnen in het beeld niet recht worden weergegeven. (De 8 mm vertekend vrijwel niet). (Of de horizontale as en/of vertikale as niet met dezelfde schaal worden weergegeven.)
Vervormen: Lastig, na correctie vertekend mijn 8 mm nagenoeg niet, of er van vervormen sprake is, is dan weer zeer afhankelijk van het onderwerp. In het algemeen gebouwen/landschappen vervormen niet, maar objecten zoals mensen, dieren, planten en andere objecten vervormen wel. (Maar vertekenen niet).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » za dec 24 2022 3:18 pm

Gisteren nog even bluf. Maar ja met bluf moet je de battle ook aandurven.

The Battle:

In the Red corner:
NIKON PC 19MM F/4.0E ED TILT/SHIFT
Z9 (46 megapixels)
(€4199 + €5999, afgerond dus €10 000)


In the Blue corner:
Sigma 8-16
D7200 (24 megapixels)
(Beiden tweede hands gekocht 325 en 425 dus 750 Euro totaal).


De Tilt Shift 19 mm kan 12 mm schuiven.
Schuiven naar beide kanten levert (36 + 12 + 12 = 60) mm horizontaal beeld.

Wat beeldhoek betreft is 60 mm voor de 19 mm heel vergelijk baar met 24 mm voor de 8 mm. Wat bereik van beeld dus nagenoeg gelijk. Wat kwaliteit betreft denk ik dat de effectieve 76.6 Megapixels van de Z9 het misschien wel wint van de 24 Megapixels van de D7200

(Schuiven we over de diagonaal (kan dat ?) om de beeldcirkel zo groot mogelijk te maken dan is de beeldhoek voor de 19 mm op FX marginaal kleiner dan de beeldhoek voor 8 mm op DX).

  • Wat kwaliteit is er dus een duidelijke winnaar. (Vermoed ik).
  • Wat in beeld gebracht wordt zit er weinig verschil in.
  • Wat prijs en gemak**) betreft is dan de 8 mm een duidelijke winnaar.
    **) Wat gemak betreft, de lens moet niet schuiven, deze moet in positie blijven en de camera moet schuiven achter de lens. (Lastig in de praktijk).

Hoewel ik zelf niet beschik over FX of tilt shift, kan ik wel wat laten zien, maar dat moet ik nog even opzoeken.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z-vatting Objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten