Z 24-120 F4 S Lens

Onderwerp:

Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor Ronvuijk » zo aug 13 2023 1:59 pm

Hoi clubleden

Even een vraagje.
Ik wil de Z8 camera aanschaffen met de Z 24-120 F4 S lens maar heeft iemand ervaring met deze lens.
Ik fotografeer landschappen en is dit dan een goede keuze?

Ron Vuijk
Ronvuijk

Clublid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor Patrick » zo aug 13 2023 2:04 pm

Voor landschappen lijkt me dit een wat vreemde keus. Allereerst zou ik gewoon een Z7 kiezen; de snelheid van de Z8 heb je niet nodig en het dynamisch bereik van de Z7II is uitstekend. Het geld dat je uitspaart kan je beter in objectieven stoppen. Ik zou denk ik de 14-30/4 kiezen en die aanvullen met een standaardzoom. Dat kan natuurlijk best de 24-120/4 zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor Tony D » zo aug 13 2023 3:54 pm

Ik heb de 24-120 F4 S lens op een Z6ii. Lekkere allround combinatie. Lens is prima scherp en snel.
Voor landschappen zou je mogelijk wat meer groothoek willen hebben, zoals Patrick al aangeeft.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor HenkvanZuylen » zo aug 13 2023 4:26 pm

Landschappen doe ik zelden met een groothoek…eerder een tele
De 24-120 lijkt mij een prima bereik, maar ik heb zelf uitsluitend lenzen met vast brandpunt, dus ik heb geen ervaring met de genoemde lens
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor JvdKooij » zo aug 13 2023 6:24 pm

ik gebruik de F-versie van de 24-120 voor landschappen, gaat prima. ik neem aan dat de Z versie nog beter is. Overigens zou ik ook eerder denken aan een Z7II dan een Z8 als je veel landschappen fotografeert.
Verder gebruik ik ook steeds vaker mijn (Sigma) 100-400 voor landschappen, dat geeft net een ander beeld.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor weimaraner » zo aug 13 2023 8:58 pm

Ik fotografeer ook veel landschappen (en veel portretten, maar dat terzijde) en ben recentelijk na tien jaar D800 overgestapt op de Z7ii. Heb de camera vanwege de goede aanbieding gekocht in combinatie met de 24-120 en dat bevalt uitstekend. Omdat ik ook veel groothoek gebruik wel gelijk de 14-30 erbij gehaald en zo heb ik voor landschappen een mooi totaal bereik.
Heb me redelijk uitgebreid in testen verdiept voor aanschaf (overigens ook aan de Z8 gedacht, grootste voordeel voor mijn fotografie vond ik daarvan het sensorgordijn bij het wisselen van objectieven, maar vond de prijs toch wat te veel van het goede). De 24-70 zou volgens de testen in het 70mm bereik wel een stukje beter zijn dan de 24-120 maar voor mij voldoet de lens uitstekend en vind het extra bereik wel heel prettig (op de D800 had ik de 16-35 en de 24-70 2.8). Heb er inmiddels ook al een studioshoot met de 24-120 gedaan en ook daar voldeed ie goed. Inmiddels is de FTZ adapter weer leverbaar dus kan nu ook mijn oude primes weer gaan gebruiken dus benieuwd hoe het verschil daarmee zal zijn.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor RVK » zo aug 13 2023 11:06 pm

Heb eerst met de 850 en 24 120 gewerkt en nu met de Z9 en Z24 120. Ik doe veel landschap en ervaar dat ik vrijwel alles metde 24 120 doe, mijn 14 30 blijft vrijwel de hele reis in de rugzak. Heb ik breder nodig dan maak ik gewoon een panorama bv met 24- 35 in portret wat een uitstekende oplossing is voor landschappen, mijn mening beter dan een (ultra) groothoek met zijn beperkingen.
Ben nu 14 dagen op de Faroer en bemerk wederom dat ik bijna alles schiet met de Z 24 120
'
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor annoh » zo aug 13 2023 11:20 pm

Er zijn fotografen die een 200mm objectief betitelen als 'de landschapslens'. Er zijn fotografen die 24mm nog te veel vinden bij landschapsfotografie. Het heeft dus sterk te maken met jouw manier van landschappen fotograferen! En wij kennen jouw manier van fotografie onvoldoende om je van advies te dienen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor Patrick » ma aug 14 2023 12:19 am

Toch wel een beetje. Volgens mij vindt niemand dat voor landschappen een Z8 veel voordeel levert boven een Z7 II. :mryellow:

Overigens zou ik die 14-30/4 er toch graag bij hebben. Niet zozeer om veel in beeld te krijgen, maar om dicht bij je onderwerp te kunnen komen en toch genoeg van de omgeving mee te krijgen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor annoh » ma aug 14 2023 9:14 am

Misschien moet je beginnen met de vraag te stellen wat kenmerken zijn van een goede landschapscamera.

Die vraag staat los van de vraag hoeveel pixels je nodig hebt. Is je eindproduct een printje van 9 x 13 cm en beschik je over een setje perfect zittende schoenen zodat je goed kan kaderen tijdens de opname dan heb je veel minder pixels nodig dan wanneer je wat groter afdrukt en cropt in de bewerkingsfase.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor RVK » ma aug 14 2023 9:35 am

Veel pixels is handig bij landschap fotografie, je hebt meestal niet de mogelijkheid om dichterbij of verder weg te gaan staan en bent dus afhankelijk van zoomen en croppen voor de juiste uitsnede.
Zelf zie ik wel wat in een Z7 III met 60+ pixels maar betwijfel of die er snel komt.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor weimaraner » ma aug 14 2023 8:00 pm

Eerlijk gezegd vind ik het aantal pixels meer dan genoeg - je computer slibt met de bestanden van de Z7ii ook al snel genoeg dicht, groter hoeft van mij echt niet.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z 24-120 F4 S Lens

Berichtdoor JerryBig » wo aug 16 2023 11:32 am

Kijk eens op het Youtube kanaal van Nigel Danson. Een jaar geleden heeft hij een video gemaakt over juist deze lens.

https://www.youtube.com/watch?v=nMjiDjUyops
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z-vatting Objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten