FTZ adapter gebruiken met teleconverter

Discussies over fotografie met de Nikon FTZ vattingadaptor

Onderwerp:

Re: FTZ adapter gebruiken met teleconverter

Berichtdoor jan24 » di nov 30 2021 9:39 am

Hier staat duidelijk beschreven hoe en wat betreffende DX objectieven i.c.m. een teleconverter.
Wat het verhaal van Jan bevestigd, zonder dat ik daar op voorhand aan twijfelde.

https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_a ... lang=nl_NL
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ adapter gebruiken met teleconverter

Berichtdoor Ad B » wo dec 01 2021 8:16 am

Hoi Nochixtlan,
Als je perse een teleconverter/extender wilt gebruiken, zou je nog kunnen kijken naar een ander merk converter.
Zo heb ik bijvoorbeeld al vele jaren ook een Kenko 1,4x converter.
Een Kenko N-AF 1.4x teleplus pro 300 DGX.
Deze zal fysiek wél passen, omdat deze niet zo'n uitstulpende voorste lens heeft.
Deze zit zelfs naar achter, binnenin.
Die heb ik jaren terug gebruikt op enkele primes, een 70-200 en getracht op mijn Sigma 150-600.
Ook past deze op mijn Tamron 28-300 PZD lens, echter de electronica van deze 2 (de Kenko en de Tamron) werkt niet zo goed samen.
De autofocus doet rare dingen, vliegt wat op en neer... en stelt niet goed scherp. :cry:
Op mijn Sigma 150-600 werkte deze ook niet zo goed omdat het F getal boven de F8 komt en dan niet meer werkt (op een spiegelreflex).
Daar moest ik de toen veel duurdere Sigma TC-1401 voor aanschaffen, die houdt de software voor de gek.
Dus je moet kijken of de converter fysiek goed past én ook daadwerkelijk goed werkt over het gehele zoombereik. :crazy:
Maar op je DX 55-300 lens is en blijft het eigenlijk een beetje "voor een dubbeltje op de eerste rang" willen zitten... 8)
Op zich niets mis mee... ik probeer dat ook... met m'n Sigma 150-600 plus 1.4x extender, weliswaar op een FF camera...
Met mijn systeemcamera (Z7) werkt het wéér anders, gemakkelijker... Deze werkt zelfs met allebei de extenders (Sigma+Kenko) achter elkaar tussen de camera en Sigma 150-600.
Afbeeldingplaytime by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Natuurlijk lever je dan in op beeldkwaliteit (valt mee...) en AF snelheid... Maar ja, 1200 mm (1176mm) op 45 Mp Full Frame... :ugeek:
Rond deze foto op m'n Flickr site staan meerdere foto's op deze manier genomen.
Succes.
:prost:
Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “FTZ vattingadaptor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten