FTZ I vs FTZII

Discussies over fotografie met de Nikon FTZ vattingadaptor

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor ReneG » ma nov 01 2021 11:35 am

Ik ben daar ook benieuwd naar. Ik heb die aansluiting onder op de FTZ nooit begrepen; in de regel is het zo dat wanneer een objectief een lensvoet heeft je die lensvoet gebruikt, anders hoeft dat niet.

Als argumentatie voerden sommige mensen op dat dat sommige F-lenzen welliht te zwaar zijn voor de Z-vatting, maar dat lijkt me onzin. Sommige Z lenzen zijn ook groot en zwaar. Dus waarom dat uitsteeksel onder de FTZ? En je hebt het bijv. ook niet bij een teleconverter.

Ik ben zelf niet bij de Z9 demo maar ben dus ook of de FTZ-II op alle Z camera's werkt of alleen de Z9.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor rainbow eyes » ma nov 01 2021 1:12 pm

jan schreef:De FTZI zal niet op de Z9 passen vanwege de geïntegreerde grip. Die puist onderaan de FTZI zit in de weg. Dat zal ook wel de reden zijn dat er een FTZII is uitgebracht.
De FTZI zal ook wel in de weg zitten bij de grip MB-N11 voor de Z6II en Z7II. Hoe dat voor de MB-N10 is weet ik eigenlijk niet.

Ik gebruik een MB-N10 met FTZ I adapter, geen enkel probleem. Lijkt me ook geen probleem bij een Z9, qua grootte zou de FTZ I ook op mijn D4 met geïntegreerde grip passen.
rainbow eyes

Clublid
Berichten: 110


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Richard » ma nov 01 2021 5:11 pm

Skippy schreef:Kom op Henk, heb vertrouwen in Nikon. De 1.340 gram (incl. batterijen) van de Z9 zal vast geen probleem zijn.

Die is een dikke 200 g zwaarder dan de Z6II met grip: viewtopic.php?f=124&t=73799

De FTZII staat bij de Z6II als accessoire: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/mirrorless/enthusiast/z-6ii#accessories
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 01 2021 5:12 pm

Hebben ze geen omruilactie? :lol:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Richard » ma nov 01 2021 5:20 pm

Moeten ze wel beschikbaar zijn:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor ReneG » ma nov 01 2021 5:44 pm

Of ze wilden gewoon van het gezeur over de FTZ-I af. :P
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor henkk » ma nov 01 2021 6:31 pm


Als je er geen objectieven zwaarder dan 1.300 g aan kunt hangen, kun je er m.i. ook geen body die zwaarder is dan 1.300 g aan hangen. En daar komt het gewicht van de FTZii nog bij. Nog een reden voor een FTZii? Zou die zwaarder zijn uitgevoerd? Maar I rest my case, die paar tientallen of honderden gram zullen het niet uitmaken (alhoewel, bij een garantiekwestie?)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Skippy » ma nov 01 2021 7:10 pm

Een camera is veel minder diep (en lichter) dan de lengte van een (tele) F-objectief. De hefboomwerking op de FTZ is daarom veel minder bij een camera.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Tom » ma nov 01 2021 7:19 pm

rainbow eyes schreef:Ik gebruik een MB-N10 met FTZ I adapter, geen enkel probleem. Lijkt me ook geen probleem bij een Z9, qua grootte zou de FTZ I ook op mijn D4 met geïntegreerde grip passen.

Als dat zo is neem ik mijn eerdere opmerking direct terug. Het leek een logische reden voor de introductie van de FTZ II.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor ReneG » ma nov 01 2021 11:38 pm

henkk schreef:Als je er geen objectieven zwaarder dan 1.300 g aan kunt hangen, kun je er m.i. ook geen body die zwaarder is dan 1.300 g aan hangen. En daar komt het gewicht van de FTZii nog bij. Nog een reden voor een FTZii? Zou die zwaarder zijn uitgevoerd? Maar I rest my case, die paar tientallen of honderden gram zullen het niet uitmaken (alhoewel, bij een garantiekwestie?)


Volgens mij is dit advies eigenlijk hetzelfde advies dat Nikon geeft voor het gebruik van lenzen op de F-mounts (met TC), alleen is het nu voorzien van een exact getal (1300 gram). In het verleden stelde Nikon altijd dat wanneer je lenzen gebruikt die van een lensvoet voorzien zijn (zeker met TC) dat je deze in principe moet ondersteunen via de lensvoet en ook niet aan de camera riem moet laten hangen. Ze maakten desgevraagd wel een uitzondering voor de 70/80-200 serie op de high-end consumenten en pro-bodies.

Ik vermoed eigenlijk dat dit gewoon de beperking voor fysieke belasting van de F- en Z-mount is, waarbij waarschijnlijk wel sprake is van een bepaalde marge. Wellicht een interessant gegeven, maar met uitzondering van de nikon 200mm f/4 macro (waar een lensvoet een logische toevoeging is) zijn alle F-lenzen, en volgens mij ook alle Z-lenzen, die zwaarder zijn dan 1300 gram voorzien van een lensvoet en alle lenzen die lichter zijn dan 1300 gram niét voorzien van een lensvoet. Toeval? Bronnen:
- F-mount lenzen: https://www.neocamera.com/list_lenses.p ... ort=weight
- Z-mount lenzen: https://shuttermuse.com/complete-list-o ... fications/
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor jan » ma nov 01 2021 11:52 pm

ReneG schreef:Ik ben zelf niet bij de Z9 demo maar ben dus ook of de FTZ-II op alle Z camera's werkt of alleen de Z9.

Ik verwacht dat de FTZII op alle Z-camera's zal werken alleen de FTZI zal niet op de Z9 passen.
Wanneer je nu al een statiefplaatje onder je body (in mijn geval Z6II) hebt gemonteerd dan past de FTZI al niet zonder eerst het plaatje te verwijderen.
Richard laat in het draadje zien dat de Z6II + FTZI + MB-N11 wel past.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Ronald53 » di nov 02 2021 10:27 am

EdvandeZilver schreef:Update – nikon.com lists both FTZ and FTZ II adapters as identical, compatible for all Z cameras.
Bron: nikonrumors.com
Ja Ed, dit heb ik ook gelezen op nikon.com. Verbluffend dat er nadat jij dit citaat plaatste, er nog steeds reacties zijn waarin men zich afvraagt of de ZII geschikt is voor alle Z bodies.....
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor jan » di nov 02 2021 8:09 pm

Licht aan de duisternis.
Ik heb contact met Nikon gehad en het volgende:
"Klopt niet , en als dat wel zo zou zijn zou de FTZ I ook een update hebben ontvangen. Uitsluitend ergonomie als je met grip of Z9 verticaal schiet".
Maar goed we kunnen het er morgenavond wel over hebben :D
Laatst gewijzigd door jan op di nov 02 2021 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor Richard » di nov 02 2021 8:27 pm

jan schreef:Wanneer je nu al een statiefplaatje onder je body (in mijn geval Z6II) hebt gemonteerd dan past de FTZI al niet zonder eerst het plaatje te verwijderen.

Dat is niet nodig met de Peak Design standard plate die ik in dat draadje ook noem. Dankzij het sleufgat van de plate kan deze ver genoeg naar achter zodat de FTZ er probleemloos op kan.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FTZ I vs FTZII

Berichtdoor rovinge » do nov 04 2021 9:39 am

jan schreef:
rovinge schreef:Lees nu ergens dat FTZII alleen voor de Z 9 is....... Wordt een mooie vraag voor de presentatie komende woensdag.

De FTZI zal niet op de Z9 passen vanwege de geïntegreerde grip. Die puist onderaan de FTZI zit in de weg. Dat zal ook wel de reden zijn dat er een FTZII is uitgebracht.
De FTZI zal ook wel in de weg zitten bij de grip MB-N11 voor de Z6II en Z7II. Hoe dat voor de MB-N10 is weet ik eigenlijk niet.


Gisteren tijdens de presentatie van de Z 9 werd duidelijk gemaakt dat:
1) FTZ II niet beter werkt en geen scherpere foto's oplevert dan een FTZ I (het is de Z 9 die de betere foto's maakt....)
2) De FTZ II ook op de andere Z camera's te gebruiken is (bijv. in combinatie met een battery pack MB-N10 op de Z6/7 II)
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “FTZ vattingadaptor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten