Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Discussies over fotografie met de Nikon FTZ vattingadaptor

Onderwerp:

Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor Tony D » ma dec 18 2023 8:25 pm

Iemand stelt in een Facebook-groep, dat ze minder scherpe foto’s krijgt als ze een F-mount groothoeklens met een FTZ op haar Z-camera gebruikt. Staat niet bij welk Z-model ze heeft en ook niet om welke lens het gaat. (Op haar dslr geeft diezelfde lens blijkbaar wel scherpe beelden. Daar zegt ze niets over)
Op de vraag hoe dat dan kan, want de ftz bevat zelf geen glaselement, zegt ze dat ze het echt merkt. Op de Fotofair sprak ze een medewerker van Nikon. Het verlies aan scherpte ligt volgens die persoon aan de lagere snelheid van de scherpstel functie. De adapter heeft geen autofocus.
Klopt dat nou? Heeft iemand van jullie dit wel eens vergeleken en/of ook gemerkt? ( Ik heb zelf geen dslr meer, dus ik kan het zelf niet testen).
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden hierop.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » ma dec 18 2023 8:40 pm

Lijkt mij een hoop apekool. Ik ben nog aan het wennen aan z-autofocus maar dat speelt hier niet (of toch? Want ik heb nu wel meer missers; dat kan aan mij liggen of aan de machine).

Langzamere af lijkt me sterk want die is sowieso electronisch met een ftz (helaas). De lens weet niet waar hij op zit lijkt mij. Tenzij de aansturing vanuit de body slechter zou zijn dan vanuit een f-body maar hoe dan? Langzamere af op een groothoeklens lijkt mij vreemd. Natuurlijk heeft de adapter geen af maar hij geeft het wel door.

Met 35/1.8 af-s op de FTZ heb ik geen issues. De 20/1.4 mm Sigma ART moet ik nog eens testen op de FTZ.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor gijs sandberg » ma dec 18 2023 8:46 pm

Beste Ton,
De manier waarop je eea. verwoordt doet me denken aan de oude Tacitus. Die gebruikte vaak de term traditur : het gerucht wil...
Het excuus van tragere scherpstelling slaat m.i. nergens op, dat kan aan duizend andere dingen liggen.
Het omgekeerde is me ook overkomen, in geval van de instelling Focus priority, die verhinderde me ooit om een getimede foto te maken.
Groeten, Gijs
Ps ik bezit geen Z's, maar pas de Z9 voelde me aan als een serieuze kamera.
Psps over af en een groothoek : eens met Henk.
Pspsps Mogelijk gebruikt die persoon een pre-afs lens, grin.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma dec 18 2023 10:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » ma dec 18 2023 9:41 pm

Dank Gijs voor je reactie!
Ik heb net wat zitten spelen met die 20 mm Sigma op de FTZ en het is wonderbaarlijk wat voor effecten je krijgt afhankelijk van de gekozen af-veld instelling. Als je daar iets onhandigs kiest, kan het zo maar gebeuren dat de focus het woord 'auto' eer gaat aandoen nl. zelf iets verzinnen. Onhandig is bijv. Wide-L met zo'n groothoek want het scherpstelveld is dan zo groot dat het effect op af-area gaat lijken. En zoals we weten is dat niks.
Ik houd het vooralsnog op 3D, hoewel ik liever een kleiner focusveld zou hebben. Het 3D veld gaat zo nodig we het hele zoekerbeeld door. Pinpoint af is er kennelijk niet met de FTZ.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor Vincent » ma dec 18 2023 9:51 pm

henkk schreef:Tenzij de aansturing vanuit de body slechter zou zijn dan vanuit een f-body maar hoe dan? Langzamere af op een groothoeklens lijkt mij vreemd.


* Ik heb zelf niet het idee dat het langzamer is met een FTZ, heb het ook nooit getimed/getest.

Maar ik hoor wel vaker het argument: ‘het is maar een lege buis met een paar contacten’. Maar er zit natuurlijk wel een compleet ander systeem achter die ‘buis’.

Feit is bijvoorbeeld dat een spiegelreflex camera altijd focust met het diafragma wijd open, terwijl een mirrorless camera het daadwerkelijk ingestelde diafragma gebruikt (tot een maximum van 5.6). Nog even los van de andere algoritmes en eventueel instellingen. Technisch werkt de autofocus gewoon niet hetzelfde, dus een verschil in accuraatheid en snelheid is niet heel vreemd of ondenkbaar.

Daarnaast was er ook altijd al een verschil in AF snelheid (soms ook vanwege de nauwkeurigheid) tussen de verschillende D camera’s. Dus zonder verdere info over de gebruikte D en Z camera is het sowieso moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen. Vergelijk je een ‘snelle’ D met een ‘langzame’ Z dan kun je andere resultaten/ervaringen verwachten dan als je een ‘trage’ D met een ‘snelle’ Z vergelijkt…
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor gijs sandberg » ma dec 18 2023 10:12 pm

Beste Henk,
Re 20mm
Mijn favoriete instelling voor algemene fotografie en een 20mm lens: f8 en hyperfocaal tot oneindig, niks geen AF die maar van slag kan raken, grin.
Maar ja, mijn compacte en afbetaalde 20mm heeft dan ook een hard oneindig punt, in tegenstelling tot de meeste AF lenzen.
Vincent: eens met de opmerking over verschillen tussen F en Z AF systemen...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » ma dec 18 2023 10:31 pm

Ik kan er alleen maar mee instemmen (heb ook nog een betaalde 20 mm af-d nikkor). Maar met zo'n 20/1.4 (ook al jaren in gebruik) heb je toch serieus beperkte scherptediepte vol open en dan maakt het punt van scherpstellen nogal uit. Maar zonder nadere info over lens en camera van de facebook-melder blijft het gissen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor Tony D » di dec 19 2023 10:53 am

Ik zal in die groep nog eens navragen om welke camera en lens het gaat.
Het verbaast mij dat ‘een Nikon-medewerker’ zoiets gezegd zou hebben. Zeker met alle mitsen en maren die jullie al aandragen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » di dec 19 2023 10:59 am

Een en ander overdenkend sluit ik niet uit dat de vele af-opties en het verschil tussen F- en Z-bodies problemen kunnen veroorzaken. Zo stelt een f-body altijd scherp op het middenpunt van een af-veld (dwz tenminste om te beginnen, daarna kan hij gaan tracken ), een Z-body doet dat niet, althans is mijn ervaring dat hij het min of meer dichtstbijzijnde punt in het af-veld pakt. Daar kan veel mis gaan, zeker bij een groot af-veld, en dat verklaart wellicht sommige van mijn nog onverklaarde focus-missers.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor jvdme » di dec 19 2023 1:35 pm

Het hoeft ook niet aan de AF te liggen:
- Het F-objectief is van (veel) mindere kwaliteit (kontrast en/of scherpte) dan Z-obfectieven
- Haar F-body heeft bijv 10MP en de Z-body 24MP of nog meer.
Maw, haar oude objectief valt gewoon door de mand.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor Tony D » di dec 19 2023 2:08 pm

Via een PB kreeg ik nog een reactie:

    Ja er is scherpte verlies met het gebruik van een FTZ(II)
    Op mijn Z6 en Z7II zag ik al een verschil tov mijn D800. Dit met F-Vatting.
    Dit was met de Af-s 70-200 Sigma 85 1.8 maar ook Sigma 14-24 2.8.
    Finetune gebruikt.
    Alle op een Z body. Later ook op de Z9.
    Het is minimaal, maar zichtbaar en met software goed te maken, zoals CaptureOne.
    Later Z Objectieven erop. Duidelijk…Rete scherp.
    Dus Ja.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » di dec 19 2023 5:55 pm

Als de eventuele scherpteverschillen liggen aan verschil in het af-systeem tussen Z en F of verschil in scherpte tussen F- en Z-lenzen, kun je de 'schuld' toch niet aan de FTZ adapter geven 🤔? Of zouden Z-body's 'beter' met Z-lenzen kunnen omgaan dan met AF-S lenzen via de FTZ?
Ik heb overigens de indruk dat het vraagstuk a priori om 1 en dezelfde groothoeklens gaat op verschillende body's. Dat Z lenzen weer een stap vooruit zijn is geen discussie.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor Tony D » wo dec 20 2023 8:31 am

Vervolg op de eerste PB:

    De Z Objectieven zijn zeker beter en scherper, vanwege het glaswerk.
    Bij het gebruik van Focal
    https://www.reikanfocal.com/focal-desktop.html
    kan dat ook getest worden. Al mijn Z Objectieven staan op 0 of +1 Meer niet.
    Dit vergeleken met de FTZ en F Objectieven zat de scherpte er ver naast. Van - of + tot 6 punten.
    De grootste finetune was met de Sigma objectieven 14-24 2.8 Dik in de plus.

    Wat ik zelf denk dat door het gebruik van de FTZ de afstand naar de sensor verschilt en de lens opening.
    Dat dat hier de boosdoener in is. Ondanks dat het slechts een "open buis" is.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » wo dec 20 2023 8:40 am

Verschil in afstand tussen enige lens en sensor kan wel mede het verschil in scherpte verklaren tussen F- en Z-lenzen maar kan nooit reden zijn dat dezelfde lens op een Z-camera (met FTZ) minder scherp zou zijn dan op een F-camera. Die afstand lens-sensor kan namelijk niet anders zijn want hij wordt alleen door de brandpuntsafstand bepaald. (edit: het optisch centrum van de lens moet voor oneindig scherpstellen op de brandpuntsafstand van de sensor verwijderd zijn; daarom ook heb je een FTZ nodig om het verschil in registerafstand te overbruggen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpteverlies door de FTZ-adapter?

Berichtdoor henkk » wo dec 20 2023 5:55 pm

Tony D schreef:Vervolg op de eerste PB:

    [ ...] Al mijn Z Objectieven staan op 0 of +1 Meer niet.
    Dit vergeleken met de FTZ en F Objectieven zat de scherpte er ver naast. Van - of + tot 6 punten.
    De grootste finetune was met de Sigma objectieven 14-24 2.8 Dik in de plus.

Ton


Dit wijst mogelijk erop dat de AF van Z-camera's toch meer moeite heeft met F-lenzen dan met Z-lenzen. Overigens lijkt een verschil in fine-tuning mij geen reden om van verschil in scherpte te spreken. Ik meen dat finetuning bij Z-camera's alleen nodig zou zijn om bijv. beeldveldwelving te compenseren maar ik zou het fout kunnen hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “FTZ vattingadaptor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten