welk filter voor mijn D90

Discussies over filters

Onderwerp:

welk filter voor mijn D90

Berichtdoor Marcel66 » vr jun 10 2011 7:18 pm

Op dit moment heb ik een Nikon D90 en ik denk erover om filters te kopen van Lee. Ik heb al een B+W 110 grijsfilter, Light Craft Fader ND grijsfilter en een Nikon polafilter om foto's te maken met lange sluitertijden en de wolken beter op de foto te krijgen bij fel zonlicht. Moet ik een harde filte kopen of een zachte en welke zijn er beter en waarom
Kan iemand mij helpen een keuze te maken.
Ik ben voornemens mijn D90 binnen 3 jaar in te ruilen voor een full frame camera bijvoorbeeld de D700. Is dit uberhaupt een verstandige keuze om te doen?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Marcel
Marcel66



Onderwerp:

Re: welk filter voor mijn D90

Berichtdoor Mijndert » vr jun 10 2011 7:30 pm

Marcel,
Ik neem aan dat je met een harde en een zachte bedoel graduated?
Een harde is een abdrupte overgang tussen licht en grijs.
Je raad het al, een zachte heeft een zachte overgang, dus de verloop van licht naar grijs is geleidelijk.

De overgang van DX naar FX is een keus voor jezelf.
Al naar gelang de objectieven die je in je bezit hebt.
De filters kun je op beide gebruiken.

mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Gebruikersavatar
Mijndert

Clublid
Berichten: 621


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk filter voor mijn D90

Berichtdoor Patrick » vr jun 10 2011 9:05 pm

Filters koop je voor op je objectieven, niet op je camera. Je titel is derhalve wat.... apart. 8)

Koop in ieder geval filters van een groot formaat. Je hebt twee 77mm filtermaat objectieven, dus die moet je hebben. Eventueel een stepup-ring voor je andere objectief.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk filter voor mijn D90

Berichtdoor Marcel66 » za jun 11 2011 4:12 pm

@Patrick,

Je hebt uiteraard gelijk. Ik bedoel natuurlijk voor mijn objectieven.
Ik heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag mbt de filters. Overigens heb ik zojuist mijn Nikon Polafilter getest op mijn 80-200 en ik zag niet echt veel verschil in de lucht en de wolken optreden. Misschien gebruik hem niet goed. Ik heb de camera rectstreeks op de wollken en de lucht gericht, vanaf verschillende standpunten
maar het verschil is te verwaarlozen. Ik denk dat ik iets niet goed doe. Misschien nog enige tips voor mij om de pola beter te gebruiken en zijn de Lee filters echt zoveel beter als de B+W , de LCW en de Hoya?
Sory voor mijn vragen, maar ik ben een beginner op een lang pad en aangezien de vakanties eraan komen wil ik goed voorbereid zijn en met goede resultaten terugkomen

Mvrgr

Marcel
Marcel66



Onderwerp:

Re: welk filter voor mijn D90

Berichtdoor Patrick » za jun 11 2011 4:22 pm

Een polarisatiefilter werkt het sterkst onder een hoek van 90 graden. Zeg maar als de zon op een van je schouders staat. En dan is het een kwestie van draaien.

De Nikon filters zijn zo ongeveer het beste dat te koop is, maar er is wat lastiger aan te komen dan merken als B+W en Hoya. Dit is ook trouwens in aflopende volgorde mijn voorkeur. Andere merken dan deze drie laat ik links liggen... onder een hoek van 90 graden, om ze goed te kunnen polariseren. :lol:

Goede filter zijn trouwens nooit goedkoop! Koop de duurste die je voor jezelf kan verantwoorden. Koop ze eventueel online in Azië; dat kan je veel geld besparen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten