polarisatiefilter

Discussies over filters

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » di jan 02 2007 12:10 am

Wat is eigenlijk het verschil tussen een lineair filter en een circulair filter?
Ik gebruik zelf van Sigma het zgn. Sigma EX wide multi-coated circular PL filter.
En ik ben zeer tevreden over de prestaties van het filter. Het was wel even de helft van de prijs van Nikon!
GdP



Onderwerp:

Adapterring

Berichtdoor Aisha » di aug 23 2011 11:10 am

Hallo,

Kan iemand me helpen ?

Ik wil graag enkele filters kopen, maar ik zie dat je een adapterring erbij moet bestellen, klopt dit ?
En zo ja heb je hierin verschillende formaten en ik weet niet welke genomen.

Naar wat moet ik kijken naar mijn mm van filtervatting of mijn afmetingen ?

Ik heb een nikon D60

alvast bedankt

groetjes
Aisha



Onderwerp:

Re:

Berichtdoor Léon Obers » di aug 23 2011 11:28 am

GdP schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen een lineair filter en een circulair filter?

Kort gezegd. Een lineair filter heeft een polariserende filtering ongeacht of je het filter achterstevoren zet of niet, een circulair filter alleen in één stand. Maar het belangrijke daarin, die verschillen draaien om als licht via een spiegel gaat.
Dus circulair in de "juiste" stand heeft het een polariserende werking op licht wat rechtdoor naar de sensor gaat, maar niet via de spiegel naar het zoekerbeeld.
Voor digitale camera's wordt een circulair filter aanbevolen als zijnde dat het geen nadelige invloed zou hebben op belichting en autofocus, wat een lineair filter wel zou hebben. Die verschillen ben ikzelf nooit in die mate tegengekomen. Het gebruik van circulaire filters heeft net zo goed nadelen, die IMO groter zijn dan het gebruik van lineaire filters, en dat is de afwijking van de witbalans. Daar lees je overigens nooit iets over, maar is juist een fenomeen waarvan het nadeel groter is, dan de nadelen die lineaire filters hebben.

Meer info:
viewtopic.php?p=163852#p163852
viewtopic.php?p=165041#p165041
viewtopic.php?p=280603#p280603
en de berichten ervoor en erna.

Verder testen van Polafilters zie links in bericht: viewtopic.php?p=309466#p309466
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Adapterring

Berichtdoor JaapV » di aug 23 2011 1:40 pm

Aisha schreef:(...)
Ik wil graag enkele filters kopen, maar ik zie dat je een adapterring erbij moet bestellen, klopt dit ?
En zo ja heb je hierin verschillende formaten en ik weet niet welke genomen.
Naar wat moet ik kijken naar mijn mm van filtervatting of mijn afmetingen ?
Ik heb een nikon D60
(...)
Er zijn twee hoofdtypes filter:
a) ronde filters met schroefring, die je direct op de filtervatting van het objectief schroeft;
b) vierkante filters die je in een adapter schuift (b.v. van het merk Cokin). Die adapter moet dan weer op een adapterring geschoven worden die op de filtervatting van het objectief geschroefd wordt. Van dit type zijn er verscheidene formaten. Wat hierbij maatgevend is is de filterdiameter van je objectief. Dat staat erop.
Meer over Cokin (dat dit jaar failliet zou zijn gegaan):
http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=0001712
http://en.wikipedia.org/wiki/Cokin
O ja, je eigen afmetingen zijn hierbij niet van belang :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten