Polarisatie filter met zonnekap

Discussies over filters

Onderwerp:

Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Kees3100 » za dec 03 2011 3:12 pm

Hallo,

Ik heb een D3100 met 18 55 kitlens. Nu heb ik daar een originele zonnekap op. Vandaag heb een HAMA polarisatiefilter gekocht. Alleen nu past mijn zonnekap niet. Dat komt door dat staafje om het filter mee te stellen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Of gaat een polarisatiefilter niet samen met een zonnekap?

Afbeelding

Groeten Kees.
Kees3100

Forumlid
Berichten: 56



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Steven » za dec 03 2011 3:28 pm

Ik had B&W en Hoya Pola filters en daar zat dat staafje niet op. Ik gebruikte overigens mijn zonnekap niet als ik een pola gebruikte. Draaien aan de ring is dan toch ook wel een gepriegel al ligt dat weer aan je objectief.. Bij bv de 16-85 was dat aanzienlijk moeilijker als bij een 24-70. Daar is voldoende ruimte om met je vingers de ring te verdraaien.
Steven



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Léon Obers » za dec 03 2011 3:35 pm

Kees3100 schreef:Of gaat een polarisatiefilter niet samen met een zonnekap?

Gecombineerd gebruik van een polarisatiefilter en zonnekap is in de meeste gevallen niet (goed) mogelijk.
Jammer, maar niet vreemd of onbekend dat het niet goed samengaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Kees3100 » zo dec 04 2011 11:14 am

Oke bedankt, is het normaal als ik een foto maak door de voorruit van een auto dan ik alleen de linker of rechterkant van de ruit doorzichtig word?

Of bijv de motorkap alleen de linker of rechterkant mooi donker ipv de hele motorkap?
Kees3100

Forumlid
Berichten: 56



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Steven » zo dec 04 2011 11:35 am

Dat klinkt alsof je het filter nog even een kwartslag had moeten draaien.
Steven



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Kees3100 » zo dec 04 2011 12:47 pm

Er is maar een gedeelte op het filter wat donker is. Ligt het er ook aan hoe ik het filter op de lens zet

Ik krijg niet een hele motorkap donker. Alleen een gedeelte. Ben er de hele tijd mee bezig.
Kees3100

Forumlid
Berichten: 56



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 04 2011 1:13 pm

Kees3100 schreef:Er is maar een gedeelte op het filter wat donker is.

???
Is het filter niet egaal grijs van tint over het hele filter?
Een filter op een lichtbak, of voor mijn part op een wit velletje papier gelegd moet overal dezelfde egale grijze tint hebben (bovendien geen kleurzweem).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Kees3100 » zo dec 04 2011 1:17 pm

Jawel dat wel. Maar als ik er met mijn ogen doorheen kijk en ik richt op een auto, dan krijg ik niet de complete auto mooi in beeld maar alleen de helft. Zelfde met een voorruit, alleen linkerkant of rechterkant.
Kees3100

Forumlid
Berichten: 56



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Steven » zo dec 04 2011 1:24 pm

En als je draaid aan het voorste glas dan zie je dat niet veranderen?
Steven



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 04 2011 1:25 pm

Kees3100 schreef:Jawel dat wel. Maar als ik er met mijn ogen doorheen kijk en ik richt op een auto, dan krijg ik niet de complete auto mooi in beeld maar alleen de helft. Zelfde met een voorruit, alleen linkerkant of rechterkant.

Dat kan liggen aan de manier hoe je tegen een onderwerp aankijkt en de gebruikte lens. Bijv. bij groothoek kan dat sterker naar voren komen dan bij tele.

De optimale uitdoving van een reflectie is bij een hoek van ongeveer 53-56 graden (of ca. 34 - 37° als je het meet vanuit het glanzende oppervlak gezien). Kijk je door de lens met polafilter kan die kijkhoek ten opzichte van het onderwerp links of rechts in het beeld meer of minder van die optimale hoek af komen te staan. Krijg je dus verschil in uitdoving van die reflectie te zien.
Voor meer uitgebreide info over polarisatie zie: viewtopic.php?p=358243#p358243 (en klik op de links die vervolgens daar weer opgenomen zijn).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor Steven » zo dec 04 2011 1:47 pm

Denk dat ik dat ook bedoelde :mryellow: hahaha Every forum needs a Leon but we've got him! :wink2:
Steven



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter met zonnekap

Berichtdoor OAK » zo dec 04 2011 9:41 pm

Kees3100 schreef:Hallo,

Ik heb een D3100 met 18 55 kitlens. Nu heb ik daar een originele zonnekap op. Vandaag heb een HAMA polarisatiefilter gekocht. Alleen nu past mijn zonnekap niet. Dat komt door dat staafje om het filter mee te stellen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Of gaat een polarisatiefilter niet samen met een zonnekap?

Afbeelding

Groeten Kees.



Dat staafje is een soort schroefje. Je kunt 'm zo los schroeven. Limksom draaien en klaar. Bewaar 'm wel goed je bent 'm zo kwijt (ervaring :D )
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)
Gebruikersavatar
OAK

Forumlid
Berichten: 65


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten