Kenko circular PL filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Kenko circular PL filter

Berichtdoor GonzoGoesNikon » do mar 29 2012 11:40 am

Heb gisteren een Kenko circular PL filter gekocht voor onderstaande lenzen. Heb hiervoor €21,- betaald. Kan iemand zeggen of dit een goede koop is en of het interessant is een polarisatiefilter te gebruiken. Dit ivm het overmatige zonlicht wat hier vaak aanwezig is
Niet geschoten is altijd mis

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Gebruikersavatar
GonzoGoesNikon

Forumlid
Berichten: 141


Locatie: Metelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kenko circular PL filter

Berichtdoor Roelof » do mar 29 2012 12:03 pm

Een polarisatiefilter kan best nuttig zijn, vooral bij fel licht en schitteringen.
Tip voor het gebruik: Richt je foto op je onderwerp en draai aan het filter tot de kleuren op z'n mooist zijn. Op het moment dat de orientatie van je camera tov je lichtbronnen (met name de zon) verandert, dan die procedure weer herhalen.

Prijstechnisch heb je geen gekke keus gedaan, want ik heb even gekeken en kan zo geen Kenko vinden voor 21 Euro.
Jammer genoeg is het met filters doorgaans wel zo dat je krijgt wat je betaalt en ik zou zelf geen goedkope Kenko aangeraden hebben.
Maar zoals je wellicht al gemerkt hebt, hebben we hier op het forum vaak wel de houding dat kwaliteit voor alles gaat. (Vooral als iemand anders het moet betalen.)
Met een polarisatiefilter zul je vaak tegen lichtbronnen of schitteringen in fotograferen. Slechte filters bezorgen je daar vaak flares bij. (Lichtvlekken op je foto.)
Let daar in het begin even op bij het gebruik van je filter.
Als je daar geen last van hebt, ga dan fijn door met dit exemplaar. Heb je er wel last van, ga dan voor een betere.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kenko circular PL filter

Berichtdoor GonzoGoesNikon » do mar 29 2012 12:25 pm

Deze heb ik gekocht

url]http://www.pagesinventory.com/visit.php?domain=kenko-filters.nl[/url]

Andere vraag:

Ik kan de filter ronddraaien, maar omdat hij egaal gekleurd is zie ik geen verschil, of ligt dat aan mijn ogen?? :lol: :lol:
Niet geschoten is altijd mis

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Gebruikersavatar
GonzoGoesNikon

Forumlid
Berichten: 141


Locatie: Metelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kenko circular PL filter

Berichtdoor Roelof » do mar 29 2012 12:47 pm

Dat draaien moet je doen, terwijl het filter op je lens zit. En naarmate de lichtomstandigheden feller zijn, zie meer verschil wanneer je draait.
Als je op een heldere lucht richt en je draait je filter rond, dan zou je de lucht lichter en donkerder moeten zien worden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kenko circular PL filter

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 29 2012 2:04 pm

Beste G,

Sorry voor de botte vraag: waarom vraag je de mening van anderen NA aankoop?

Gelet op jouw locatie kan ik begrijpen dat er geen goed gesorteerde fotowinkel om de hoek is.
(wie heeft dat nog tegenwoordig :( )

Back to topic:
Een paar tientjes uitgeven voor een pola filter is zeker nuttig, als je het effect waardeert maar niet tevreden bent met de kwaliteit is het een goede educatieve uitgave.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6846


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kenko circular PL filter

Berichtdoor GonzoGoesNikon » do mar 29 2012 2:16 pm

Het is beter om te weten VOOR de aankoop, maar was gister toevallig in de buurt van een goed gesorteerde fotowinkel, alleen hadden ze de filter van Nikon niet liggen. En voor de prijs van 2 tientjes kon ik ´m niet laten liggen. Als ik de prijzen achteraf bekijk bij jullie, vanaf 3 tientjes zelfde filtertje, heb ik denk ik geen slechte deal. Mijn vraag was echter en dat antwoord heb je al gegeven. Is het interessant een filter te gebruiken
Niet geschoten is altijd mis

Nikon D3100
AF-S NIKKOR 18-55 GII
AF-S NIKKOR 55-200 VR
Gebruikersavatar
GonzoGoesNikon

Forumlid
Berichten: 141


Locatie: Metelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: of het interessant is

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 29 2012 3:58 pm

Beste G,

Ja, het is interssant , want een polarisatiefilter kan iets dat je achteraf niet kan corrigeren.

Tip: begin met proberen niet op korte brandpunten, want het effect is afhankelijk van de kijkrichting t.o.v. de zonnestralen.
Bij sommige groothoekopnames zal je een verloop van het effect in beeld kijken, wat erg lelijk kan zijn.

Groeten vanuit een bewolkt Nederland, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6846


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten