Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Léon Obers » di mei 15 2012 8:33 am

CaptainHook schreef:Dit is een voorbeeld van hoe een circ. pola filter je tegenwerkt:
http://www.dpreview.com/galleries/30473 ... inkelkees3

Dit voorbeeld is niet specifiek voor een "circulair" pola filter. Het effect van plaatselijk een meer donkere weergave van de blauwe lucht heb je net zo goed met een lineair pola filter.

CaptainHook schreef:Terwijl bij dit soort foto's:
http://www.dpreview.com/galleries/30473 ... ookingcow2
zorgt het, bij sombere weersomstandigheden, nog enigszins voor wat contrasten in de sombere wolken.

Bij dit voorbeeld vraag ik me af of het contrast in de lucht wel wordt versterkt zoals je aangeeft. Bij een bewolkte lucht heb je namelijk geen gepolariseerd licht in de lucht wat voor die verschillen zou kunnen zorgen als combinatie met de polariserende werking van het filter.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor CaptainHook » di mei 15 2012 9:04 am

Léon Obers schreef:Dit voorbeeld is niet specifiek voor een "circulair" pola filter. Het effect van plaatselijk een meer donkere weergave van de blauwe lucht heb je net zo goed met een lineair pola filter.

Dat weet ik, maar aangezien ik alleen circulaire polarisatie filters heb, is dit het effect van een circulair polariserend filter. :wink:

Léon Obers schreef:Bij dit voorbeeld vraag ik me af of het contrast in de lucht wel wordt versterkt zoals je aangeeft. Bij een bewolkte lucht heb je namelijk geen gepolariseerd licht in de lucht wat voor die verschillen zou kunnen zorgen als combinatie met de polariserende werking van het filter.

Het effect is daar idd lang niet zo extreem, maar wel degelijk aanwezig. Als je zonder pola filter door de zoeker kijkt, is het een al grijsheid, met pola filter (wel een beetje draaien voor wat effect) zie je tenminste nog wat wolkenformaties...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Erich Snijder » di mei 15 2012 11:49 am

Heren bedankt voor alle info.

Maakt nu de keuze er niet gelijk eenvoudiger op maar zal eens gaan kijken naar de polarisatie filters die er te krijgen zijn.
Ik zie wel vaak de filters van B&W voorbij komen dus daar moet toch iets goeds bij zitten.

Ik om te gaan voor een 77mm en op kleiner mm een verloop gebruiken is zeker een goede tip.

Groeten.
Erich.
Erich Snijder

Forumlid
Berichten: 458


Locatie: Cuijk (NB)
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor CaptainHook » di mei 15 2012 11:52 am

Nog een laatste tip:
Filters willen nog wel eens vast gaan zitten, zo vast dat je ze er niet meer of nauwelijks afkrijgt.

Vroegah, vroeger :wink: hadden b.v. B+W filters messing vattingen, maar tegenwoordig is het allemaal aluminium geworden en die zetten zichzelf nog wel eens vast.

Laatst (iemand had mijn oude B+W pola filter proletarisch ontvreemd) moest ik een nieuw filter kopen. Toen ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een Rodenstock. Die hebben nog messing vattingen. En uiteindelijk bleek Foka deze het goedkoopst te leveren...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Erich Snijder » di mei 15 2012 11:58 am

CaptainHook schreef:Nog een laatste tip:
Filters willen nog wel eens vast gaan zitten, zo vast dat je ze er niet meer of nauwelijks afkrijgt.

Vroegah, vroeger :wink: hadden b.v. B+W filters messing vattingen, maar tegenwoordig is het allemaal aluminium geworden en die zetten zichzelf nog wel eens vast.

Laatst (iemand had mijn oude B+W pola filter proletarisch ontvreemd) moest ik een nieuw filter kopen. Toen ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een Rodenstock. Die hebben nog messing vattingen. En uiteindelijk bleek Foka deze het goedkoopst te leveren...


En qua kwaliteit maakt het niet uit.
Doen allebei hun werk naar behoren.
Erich Snijder

Forumlid
Berichten: 458


Locatie: Cuijk (NB)
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Piepenholleke » di mei 15 2012 12:30 pm

Mensen bedankt voor jullie informatie. Tot zover helemaal duidelijk.

Nog een laatste praktische/(financiële voordeel) vraag:

Als ik een CPL voor mijn grootste (diameter) lens aanschaf en deze via een verloopring op kleinere (diameter) lenzen gebruik, is de grotere afstand (door gebruik verloopring) tussen frontlens van het objectief en CPL van negatieve invloed op mijn beeldkwaliteit of maakt dit geen verschil?
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Léon Obers » di mei 15 2012 12:32 pm

Dat maakt geen verschil.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Erich Snijder » di mei 15 2012 12:58 pm

Is het filter ook te gebruiken in studio omgeving.
Of krijg ik dan hinderlijke reflectie op het filter wat dan weer te zien is op de foto.

Ik had laatst een topic met bloemen en hoop met dit filter ook wat diepere kleur en helderder beeld te kunnen verkrijgen.

Onderstaand 2 foto's waarvan 1 foto een software aanpassing heeft.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Erich Snijder

Forumlid
Berichten: 458


Locatie: Cuijk (NB)
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wie gebruikt er een polarisatie filter.

Berichtdoor Roelof » di mei 15 2012 5:47 pm

Erich Snijder schreef:Is het filter ook te gebruiken in studio omgeving.

Ja.
En met name in een studio-omgeving met stillevens kun je ook rustig uitproberen of het filter iets brengt of niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten