UV Filter

Discussies over filters

Onderwerp:

UV Filter

Berichtdoor robkuh84 » wo mei 23 2012 11:19 pm

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds enkele weken een D3100 en ikk was zo op ebay aan het rondkijken voor accessoires.
Nu staan er op ebay UV Filters met verschillende MM voor $ 0,99,

Nu heb ik 3 vragen:
1. Hoeveel MM heb ik nodig voor een 58-200 en een 18-58 lens van Nikkon
2. Werkt een UV filter van 0.99 cent wel?
3. Wat doet een UV filter eigenlijk? ben maar een beginner en heb er niet veel verstand van. Maar mij lijkt het dat het in ieder geval de lens beschermt. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Met vriendelijke groet,

Rob
robkuh84



Onderwerp:

Re: UV Filter

Berichtdoor iJoost » do mei 24 2012 12:27 am

Daarover verschillen de meningen telkens weer. De een vindt het een goed idee om er een filter op te zetten ter bescherming van het dure glaswerk. De ander vindt het een slecht idee omdat het een extra glas vlak ertussen betekent en een zonnekap ook al de nodige bescherming biedt.

Overigens is een UV-filter natuurlijk gewoon bedoeld om het onzichtbaar ultra violette deel van het licht te filteren. Met name in de bergen, waar wat meer ultra violet in het licht zit, geeft/gaf dat namelijk nog wel eens een lichte blauw zweem. Maar op zich is dat bij moderne camera's nauwelijks meer een probleem omdat er op de sensor ook al een UV-filter ligt.
iJoost



Onderwerp:

Re: UV Filter

Berichtdoor Cookie1397 » do mei 24 2012 12:35 am

Over het gebruik van uv filters zijn hier al diverse draadjes, zoeken dus. Als je denkt dat een filter van $0,99 hetzelfde doet als 1 van tientallen euro's of meer heb je het mis. Zulke goedkope filters veroorzaken nou net meer lensflare en onscherpte door het goedkope glas. Verder zijn de meningen nogal verdeeld over het nut van een uv filter als bescherming van het objectief. Ik persoonlijk heb het nog nooit gedaan en zal het zeer waarschijnlijk ook nooit doen. Een ander zweert er nou juist bij. Is dus iets persoonlijks . Fotografisch gezien voegt een uv filter niets toe aan digitale fotografie.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3989


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: UV Filter

Berichtdoor CaptainHook » do mei 24 2012 7:06 am

Ik vind zelf ook, en heb ondervonden, dat elk stuk extra glas voor je objectief altijd iets 'doet'. Idd, de duurdere B+W, Rodenstock, Hoya, Tiffen, etc zijn beter dan de no-name stukkies glas van eBay (maar op eBay kun je ook de echte krijgen). Wat meer of minder ongewenste reflecties, vermindering van scherpte, zijn mogelijke effecten, etc.
Maar b.v. een goed circ. pola filter levert effecten die je juist weer wel wilt...

MAAR, ik weet ook (uit ervaring) dat in bepaalde gebieden of omstandigheden het nog niet zo gek is. Vooral bij slecht weer en b.v. bij stormachtige condities aan de kust. Dan is het toch wel weer prettig als dat UV filter b.v. zoutwaterdruppels tegenhoudt. Of de combinatie van vochtigheid en fijn stof, da's puur schuurpapier. En je UV-filter kun je losschroeven en voorzichtig onder de kraan afspoelen (niet vegen als er zandkorrels opzitten!), een objectief kun je niet onder de kraan afspoelen...

Van dichtbij zijn zandkorrels net rotsblokken:
Afbeelding
(dit is een foto die ik zelf gemaakt heb van nat zeezand)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: UV Filter

Berichtdoor CaptainHook » do mei 24 2012 7:17 am

robkuh84 schreef:
Nu heb ik 3 vragen:
1. Hoeveel MM heb ik nodig voor een 58-200 en een 18-58 lens van Nikkon
2. Werkt een UV filter van 0.99 cent wel?
3. Wat doet een UV filter eigenlijk? ben maar een beginner en heb er niet veel verstand van. Maar mij lijkt het dat het in ieder geval de lens beschermt. Klopt dit?

ad 1. dat staat bij je objectief beschreven welke filtermaat het betreft...
ad 2. zie andere reacties.
ad 3. http://www.techniphoto.com/wiki/index.p ... filter_%3F
http://wiki.nikonians.org/index.php/UV_Filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Photograph ... ltraviolet
CaptainHook



Onderwerp:

Re: UV Filter

Berichtdoor iJoost » do mei 31 2012 10:19 am

iJoost



Onderwerp:

Re: UV Filter

Berichtdoor Goodje » do mei 31 2012 5:32 pm

Rob hou die rommel van je lenzen wees gewoon zuinig op je lenzen en gebruik de zonnekap die bij de lens zit :ugeek:
Als je nu zou praten over lenzen van duizenden euro's is er misschien iets van te zeggen, maar zelfs dan kwam er bij mij niks op?
Goodje




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast