Polarisatiefilter

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 02 2013 9:09 am

joebat schreef:Als ik goed begrijp is het mogelijk dat bij de 18-105 op 18mm vignetering voorkomt.


Vignettering zal niet het probleem zijn. De beeldhoek is dermate groot dat je geen egale dekking krijgt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor JaapV » vr aug 02 2013 2:33 pm

joebat schreef:(...)
Als ik goed begrijp is het mogelijk dat bij de 18-105 op 18mm vignetering voorkomt.

(...)

Nee hoor, vignettering zou natuurlijk kunnen, maar dat hangt af van de dikte van het filter. Dan moet je je eerst nog eens inlezen in het begrip "vignettering".
Waar ik op doelde is iets heel anders, maar dat heb ik al uitgelegd. En Hans Braakhuis ook.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor joebat » za aug 03 2013 6:30 pm

dan denk ik dat ik voor een dunne zal gaan, eentje voor de 18-105 met een step-down ring voor de 52 mm van de 35 en 50.

Bedankt voor jullie reacties, weer iets bijgeleerd

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor JaapV » za aug 03 2013 7:22 pm

joebat schreef:dan denk ik dat ik voor een dunne zal gaan, eentje voor de 18-105 met een step-down ring voor de 52 mm van de 35 en 50.

Bedankt voor jullie reacties, weer iets bijgeleerd

J.

Sorry, maar heb je ook geleerd dat - helemaal los van vignettering, wat een heel ander soort probleempje is - een polaroidfilter op groothoek (lager dan ongeveer 24mm op DX!) eigenlijk alleen maar voor vlekken zorgt? Je reacties geven daar nl geen blijk van.

Laat ook maar: je leert het best van eigen ervaring.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor joebat » za aug 03 2013 7:29 pm

JaapV,


Het eerste wat ik ervan hoor of lees. Kan je even verduidelijken ? Als het zo zit kan ik natuurlijk besparen op grootte en gaan voor een 52 mm.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor oud0001 » za aug 03 2013 8:48 pm

Dat is nu net waar Hans Braakhuis het over heeft.
De beeldhoek is dermate groot dat mooie egale blauwe luchten op bepaalde plaatsen donkerder lijkt te zijn. De mooieegale lucht is dan niet langer egaal.
oud0001



Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor JaapV » za aug 03 2013 9:13 pm

Voorbeeldje kan ik zo gauw niet op dit forum vinden. Wel op het Canon forum:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 5#p1173903

Verder kun je het het best zelf uitvinden, nu blijkt dat je de koppeling van Hans Braakhuis plus wat ik er hier eerder over schreef niet leest.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Martin » za aug 03 2013 9:18 pm

Hans zei het al:
Je hebt een pola filter nodig om reflecties weg te halen, als deze storen. Ga ik een beekje fotograferen dan gebruik ik het polarisatie filter om de reflecties van het water weg te halen. Maar eigenlijk alleen als het stoort.

Dus even vertalen naar jouw Praagse situatie: Als je op de Karelsbrug staat en foto's met de Moldau erop maakt kàn een pola filter storende reflecties wegnemen. Voor de rest van de Praagse bezienswaardigheden kan ik je uit ervaring verzekeren dat je hem echt niet nodig hebt.
Voor de rest is m.i. alles over dit onderwerp al gezegd.
Gebruikersavatar
Martin

Regiocoördinator
Berichten: 1728


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor joebat » zo aug 04 2013 1:13 pm

Eerst en vooral moet ik opmerken dat ik WEL de reacties van jullie lees. (blijkt toch uit de vraag om je te verduidelijken of niet) Daar ik niet al wetend ben kan er soms iets verkeerd geïnterpreteerd worden. Ik heb de boodschap begrepen : geen pola, want de kost weegt niet op tegen het gebruik, zeker in mijn geval.

Weer iets bijgeleerd.

Groetjes

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten