Skylight of UV filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Skylight of UV filter

Berichtdoor LennardDeij » do jan 30 2014 9:09 pm

Hi allemaal, ik heb een Nikon 50mm 1.8G en zoals jullie misschien wel weten, ligt het stuk wat beweegt bij het focussen bloot, nu wil ik ter bescherming voor stof enzo, een filter ervoor doen.

maar een UV filter heeft de naam dat het er iets minder scherp door wordt, over de skylight weet ik niet zoveel, ik heb het liefste geen filter, maar ik wil ook niet dat er stof in de lens komt, dus vraag ik hierbij jullie advies, welke kan ik beter nemen, Skylight of UV?
LennardDeij



Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor Marten » do jan 30 2014 9:17 pm

Nikon NC filter.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor Richard » do jan 30 2014 9:22 pm

Gewoon een filter op je objectief.

Dit is dan nu alleen bescherming om er voor te zorgen, dat er geen stof in je objectief kom.

Foto word dan echt niet iets minder scherp.

Ga dan gewoon ff naar een goede fotozaak.
Richard



Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor Cees » do jan 30 2014 9:45 pm

Wat Marten al zegt, Nikon NC filter. Te bestellen op Ebay.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor Patrick » do jan 30 2014 9:53 pm

Géén filter. Wat kan er nou gebeuren met dit objectief? Het glas zit heel diep! Daarnaast is een filter al heel snel duur in verhouding met de nieuwprijs van het objectief.

En dan nog? En hoezo stof IN het objectief? Als dat al gebeurt, dan gaat een filter ervoor dat echt niet tegenhouden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26864


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor henkk » do jan 30 2014 10:32 pm

Hoe verder het filter van de lens af zit , des te nadeliger de invloed lijkt mij.
Maar ik heb wel filters op alle lenzen die een front element hebben dat in bereik van vingerafdrukken zit.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4974


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor Bob42 » do jan 30 2014 10:44 pm

ik gebruik filters op al mijn objectieven. tegen zand, zout (ik kom vaak aan zee), vingerafdrukken, krassen en noem maar op. Ik poets liever een filter dan een kwetsbare lenscoating.
Ik gebruik overigens UV. Skylight heeft toch iets van een (heel lichte) kleurzweem.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor Thor » do jan 30 2014 10:56 pm

UV en SL filters waren 'vroegah' in het analoge tijdperk wel belangrijk om bij heiig weer wat meer contrast te krijgen. Om ze nu op goedkope objectieven te schroeven dat zou ik i.d.d. ook niet doen. dat ben ik met Patrick wel eens. Wel zitten ze op m'n 85 1.4 en de 70-200. Die lensen zijn wat duurder. :shock:
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Gebruikersavatar
Thor

Forumlid
Berichten: 854


Locatie: De Nieuwe Wildernis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Skylight of UV filter

Berichtdoor JaapV » do jan 30 2014 11:36 pm

Patrick schreef:Géén filter. Wat kan er nou gebeuren met dit objectief? Het glas zit heel diep! Daarnaast is een filter al heel snel duur in verhouding met de nieuwprijs van het objectief.
En dan nog? En hoezo stof IN het objectief? Als dat al gebeurt, dan gaat een filter ervoor dat echt niet tegenhouden!

Het lijkt wel of dit vraagje op de agenda staat: het keert ongeveer jaarlijks terug naar mijn gevoel.
Naast dat van Patrick is een (eveneens terugkerend) antwoord dat een zonnekap veel beter beschermt. Ik gebruik geen filters. Ik heb mijn frontlenzen nog nooit per ongeluk aangeraakt. Er zitten wel af en toe wat stofjes op. Nou en?

Ja, als je zoals Bob42 in zand- of stofstormen en pekelbuien moet lopen, dán is filtergebruik inderdaad onvermijdelijk. En natuurlijk bij closeup fotosessies met kleine, pindakaas etende kinderen. Maar dan geen UV of skylight maar NC. Men zegt dat Nikon NC dan de meest betrouwbare is.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten