Filter tegen beslaan lens.

Discussies over filters

Onderwerp:

Filter tegen beslaan lens.

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » wo okt 07 2020 1:20 pm

Bij Amazonica Blijdorp moest ik behoorlijk lang wachten tot ik kon schieten i.v.m. condensatie van de lens.
In vochtige en warme ruimtes moet je zowiezo geen lenzen gaan wisselen,maar ook niet in- en uitzoomen (Pompwerking) voordat de camera ook warm geworden is.
Mijn ervaring is nu wel dat de dunne UV-filters of ND sneller warm worden dan het dikke glas (massa) van de lens. Dus je kan sneller weer fotograferen.
Ook poetsen kan je wat veiliger doen met een filter erop. :lol:

AfbeeldingVlinder Blijdorp Amazonica Zoo Rotterdam 3D by wim hoppenbrouwers, on Flickr
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1416


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter tegen beslaan lens.

Berichtdoor justme » wo okt 07 2020 1:52 pm

Je uitrusting moet nu eenmaal acclimatiseren, dikker glas duurt idd wat langer. Vaak heb je je hier overal last van (het gebied tussen pupil en onderwerp (bril, hoekzoeker, zoeker, spiegel, lens, en ja ook je filter) :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filter tegen beslaan lens.

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 07 2020 10:36 pm

wim hoppenbrouwers schreef:Bij Amazonica Blijdorp moest ik behoorlijk lang wachten tot ik kon schieten i.v.m. condensatie van de lens.
In vochtige en warme ruimtes moet je zowiezo geen lenzen gaan wisselen,maar ook niet in- en uitzoomen (Pompwerking) voordat de camera ook warm geworden is.
Mijn ervaring is nu wel dat de dunne UV-filters of ND sneller warm worden dan het dikke glas (massa) van de lens. Dus je kan sneller weer fotograferen.
Ook poetsen kan je wat veiliger doen met een filter erop. :lol:

AfbeeldingVlinder Blijdorp Amazonica Zoo Rotterdam 3D by wim hoppenbrouwers, on Flickr
Een nuttige tip voor de frontlens, maar als het binnenwerk of de body (sensor), nog wel veel kouder zijn, dan is er nog altijd de kans op condensatie ergens binnenin, bij bijvoorbeeld zoomen.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter tegen beslaan lens.

Berichtdoor p.visker » do okt 08 2020 3:11 pm

Nu zit er bij de ingang van vlinderkassen een brilwarmer die zachtjes warme lucht blaast wat je dus ook voor je toestel zou kunnen gebruiken om sneller op temperatuur te komen.
Hou je toestel niet te dichtbij i.v.m. te groot temp.verschil!!!!!!!!! bouw het langzaam maar nog steeds wel sneller op!
Spreek uit ervaring daar ik geregeld in Blijdorp kom en ook op advies van Rob Doolaard de huisfotograaf van Blijdorp.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filter tegen beslaan lens.

Berichtdoor justme » do okt 08 2020 5:59 pm

Vergeet de lenzen in je tas ook niet :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filter tegen beslaan lens.

Berichtdoor p.visker » do okt 08 2020 9:25 pm

Je moet "BESLIST GEEN LENZEN WISSELEN" binnen in de kas, dat weet je 100% zeker dat er vocht in je toestel zit!!!!!!!!!!
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten