Uv filter voor 18-200 VR lens

Discussies over filters

Onderwerp:

Uv filter voor 18-200 VR lens

Berichtdoor hobby » do nov 30 2006 7:27 pm

Beste forumleden

Als nieuweling een eerste vraag aan jullie.
Welk UV filter gebruik ik best op mijn 18-200 VR Nikkor lens ?
Mijn dealer adviseerde mij een slim line UV filter ivm mogelijke vignettering.
Is deze filter noodzakelijk of kan ik ook een gewone degelijke normale filteruitvoering kopen ? Zijn er mensen die dergelijk filter op deze lens gebruiken?

groetjes hobby
hobby



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » do nov 30 2006 7:31 pm

deze lens heeft geen slim filter nodig, kun je ook nog je lensdop gebruiken. B&W MRC is een goede.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor Brenzef » do nov 30 2006 8:13 pm

Gewoon, geen filter.
Een UV filter geeft je alleen meer mogelijke reflecties en bied niet veel extra. Gebruik ze nooit.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » do nov 30 2006 10:00 pm

Geen filter gebruiken! Een (UV)filter gebruiken is ongeveer hetzelfde als door een ruit fotograferen. Goede lenzen zijn zo ontworpen dat zo veel mogelijk lensfouten worden gecorrigeerd. Met name een extreme zoom als de 18-200 mm heeft heel veel lenselementen en dus lensoppervlakken waar lichtbreking en lichtreflecties optreden. Met coatings, speciale glassoorten, speciale slijptechnieken en dergelijke wordt dit allemaal zo veel mogelijk gecorrigeerd. Met zo'n glasplaat als een UV-filter voor je lens doe je dit allemaal in een klap teniet. Op een digitale camera is een UV-filter voor kleurcorrectie ook onzin. Digitale camera's hebben een (automatische) witbalans, waarmee de kleurtemperatuur vooraf of achteraf (in RAW) gecorrigeerd kan worden.
Bescherming van je lens als argument om een (UV)filter te gebruiken is ook onzin. Een zonnekap biedt minstens evenveel bescherming en bovendien zorgt een zonnekap voor afscherming van schuin invallend licht. Juist dat schuin invallende licht zorgt voor veel problemen.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor wil » vr dec 01 2006 8:07 am

ik gebruik ze wel op al mijn lenzen. Ik heb schade gehad aan mijn 18-200 en zonder uv-filter had ik de lens kunnen afschrijven. Zonnekap stuk en uv-filter beschadigd. De huidige filters zijn zo goed dat ik best op het forum een foto wil zien met en zonder filter gemaakt of het verschil echt zo duidelijk is.
Maar je moet natuurlijk wel een goed filter kopen en die zijn niet goedkoop.
Ik gebruik Hoya super HMC en op de 12-24 de Hoya HMC-pro, de uitvoering van 1 mm dik.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor hobby » vr dec 01 2006 1:22 pm

Karel Giesen schreef:Geen filter gebruiken! Een (UV)filter gebruiken is ongeveer hetzelfde als door een ruit fotograferen.

Bescherming van je lens als argument om een (UV)filter te gebruiken is ook onzin. Een zonnekap biedt minstens evenveel bescherming en bovendien zorgt een zonnekap voor afscherming van schuin invallend licht. Juist dat schuin invallende licht zorgt voor veel problemen.

groet,

Karel


Het is juist voor die bescherming van de lens dat ik overweeg om een UV filter te gebruiken.

groetjes hobby
hobby



Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » vr dec 01 2006 5:16 pm

nou die foto's zou ik ook wel willen zien met en zonder UV filter.

koop maar een HOYA hmc Super 72mm heb ik er ook op en zie bij het maken van een foto met uv filter of zonder totaal geen enkel verschil
dus gewoon doen al is het maar voor bescherming beter een nieuw uv filter aanschaffen dan een nieuwe lens.


Harry
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor hobby » za dec 02 2006 1:09 pm

harry bul schreef:nou die foto's zou ik ook wel willen zien met en zonder UV filter.

koop maar een HOYA hmc Super 72mm heb ik er ook op en zie bij het maken van een foto met uv filter of zonder totaal geen enkel verschil
dus gewoon doen al is het maar voor bescherming beter een nieuw uv filter aanschaffen dan een nieuwe lens.


Harry


Ga ik zeker doen, een kras is vlug gemaakt op een lens en dat is de prijs van dergelijk filter niet waard..

Groetjes hobby
hobby



Onderwerp:

Berichtdoor roel » za dec 02 2006 5:54 pm

hobby schreef:...een kras is vlug gemaakt op een lens...


Is dat werkelijk zo? Zelf heb ik wel eens een buts(je)/krasje op de ring van een lens gehad, maar nooit op het glaswerk zelf. Zeker wanneer ik een zonnekap erop heb, is het glas goed beschermd. Vooral omdat het glas dan dieper valt door de extra kap. Heb je wel eens het glas beschadigd?
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hobby » zo dec 03 2006 4:29 pm

roel schreef:
hobby schreef:...een kras is vlug gemaakt op een lens...


Is dat werkelijk zo? Zelf heb ik wel eens een buts(je)/krasje op de ring van een lens gehad, maar nooit op het glaswerk zelf. Zeker wanneer ik een zonnekap erop heb, is het glas goed beschermd. Vooral omdat het glas dan dieper valt door de extra kap. Heb je wel eens het glas beschadigd?


Ikzelf heb het nog nooit aan de hand gehad maar wil voor alle zekerheid toch een UV filter op die lens zetten, is net zoals met een verzekering, als je er geen hebt gebeurt er meestal wel iets....

groetjes hobby
hobby



Onderwerp:

Berichtdoor Bram66 » ma dec 04 2006 9:40 am

Ik heb zelf wel een UV filter op de 18-200 vanwege beschadigingen, maar als dat de kwaliteit van mijn foto's nadelig beinvloed ben ik bereid om deze eraf te halen. Ik gebruik volgens mij wel een goed uv filter (B&W).
Wat moet ik doen ??? 8)
Bram66



Onderwerp:

Berichtdoor hobby » ma dec 04 2006 10:05 am

Bram66 schreef:Ik heb zelf wel een UV filter op de 18-200 vanwege beschadigingen, maar als dat de kwaliteit van mijn foto's nadelig beinvloed ben ik bereid om deze eraf te halen. Ik gebruik volgens mij wel een goed uv filter (B&W).
Wat moet ik doen ??? 8)


Zeker zitten laten. Die filter is van een goede kwaliteit en gaat je foto's zeker niet slechter maken.
Gewoon anders even testen. Maak twee dezelfde foto's van een kleurrijk onderwerp, eentje met de filter en eentje zonder.
Neem er ook twee van een blauwe hemel met wat witte wolken.
Zie dan zelf of het resultaat zodanig is dat je die filter niet meer zou gebruiken.

groetjes hobby
hobby



Onderwerp:

Berichtdoor pieterdokkum » zo dec 10 2006 11:48 am

Ik heb ( nog steeds) de 18-200 VR II in bestelling, maar daar komt tzt écht wel een UV filter op al was het alleen maar voor bescherming.
pieterdokkum



Onderwerp:

Berichtdoor hobby » zo dec 10 2006 5:01 pm

pieterdokkum schreef:Ik heb ( nog steeds) de 18-200 VR II in bestelling, maar daar komt tzt écht wel een UV filter op al was het alleen maar voor bescherming.


Deze lens is normaal gezien nu toch vlot leverbaar ???

groetjes hobby
hobby




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten