Reinigen van lens/UV-filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Reinigen van lens/UV-filter

Berichtdoor dreovic » do feb 08 2007 9:59 pm

Leuk die sneeuw, alleen nu moet weer wel alles even schoon gemaakt worden.
Die natte sneeuwvlokken geeft vlekken op de lens of Uv -filter.

Hebben jullie bepaalde technieken om een filter of een lens goed schoon te maken......of wat gebruiken jullie om ze te reinigen

Bedankt voor jullie antwoord.
Groet Dreovic
dreovic



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do feb 08 2007 10:27 pm

Het beste is een heel klein beetje schoon water en vooral een zacht, niet pluizend doekje. Let erop dat je niet met zandkorrels over het glas heen gaat schuiven. Nooit papieren zakdoekjes gebruiken! Dan kun je net zo goed schuurpapier nemen. En altijd vanuit het midden in steeds grotere cirkels naar buiten toe poetsen. Heel zachtjes en zeker niet gaan "schrobben". Bij hardnekkig vuil een beetje lenscleaner. Geen allesreiniger of afwasmiddel!

Succes
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » do feb 08 2007 10:36 pm

Een filter gewoon onder de kraan en wat dreft...................en en glazendoek.
hjanssen



Onderwerp:

Niet te hard drukken

Berichtdoor George Fennes » do feb 08 2007 10:38 pm

Nou dreovic, techniek is wel een zeer sterke uitdrukking voor simpel je frontlensje schoonmaken.

Zelf blaas ik eerst de frontlens schoon met de Rocket blaasdinges, om eventuele zandkorreltjes te verwijderen.

Dan neem ik een flesje met Optik-Reiniger HTMC Special (even voor Gerrit flesje schijnt uit Duitsland te komen, is geen spelfout) spuit een kleinbeetje in het midden op de frontlens, pak de bijgeleverde Optic-Papier für Glas (helaas Gerrit weer Duits) en ga van binnen naar buiten de frontlens schoon/droog poetsen (niet te hard drukken).

Ik heb het al een paar keer geprobeerd en met zeer goed resultaat mag ik zeggen.

O ja ik heb die zooi voor een paar euro bij Media Markt gekocht.

Er was ook nog een optie van Roel meen ik met bierglazen reiniger, kan je in een café halen dacht ik, maar daar mag ik niet komen, dus dat is voor mij geen optie :twisted:

Succes ermee.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor roel » do feb 08 2007 10:47 pm

@Dreovic: hier is al erg veel over geschreven op het forum. Als je de zoekmogelijkheid gebruikt (zie de optiebalk), zul je veel vinden.
Maar zoals George al schrijft, kun je hier handige info vinden:
http://members.chello.nl/r.groenendaal/schoonmaken_camera_lenzen.htm

:shock:
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » do feb 08 2007 10:59 pm

Nu je er toch over begint Roel, waar kun je die bierglasreiniger eigenlijk krijgen?
Supermarkten, drogisterijen , kruitvat en weet ik veel waar ik overal ben geweest maar kan het niet krijgen.
En in de kroeg ga ik het echt niet halen, ik kom er nooit en ze zien me al aankomen :roll:
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor roel » do feb 08 2007 11:12 pm

Dat probleem heb ik ook gehad, de eerste keer dat ik het probeerde te halen. Ik ben toen zelf toch in de kroeg beland... :wink: Maar je kunt het zeker halen bij zaken als Makro of Sligro, maar ook bij diverse drankzaken waar ze biertaps (thuistaps) verhuren. En zoals Bram al eerder schreef: http://www.supercenter.nl/index.php?act=viewProd&productId=2472. Dat zijn dan twee literflessen. Die krijg je voor lenzen nooit op, dus wellicht handig de aanschaf samen met iemand anders te doen.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » do feb 08 2007 11:48 pm

macro en sligro heb ik alle 2 een pasje van, ga zaterdag gelijk kijken.
Hoop niet dat ik 6 flessen hoef te kopen.
Zo ja, nog meer liefhebbers?
Ik kan het 11 maart meenemen naar Arnhem.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Reinigen van lens/UV-filter

Berichtdoor G.van Duinen » vr feb 09 2007 12:33 am

Nog een tip voor de liefhebber, ik gebruik Top Vision gewoon waar je brillenglazen mee schoonmaakt, gewoon bij de optiek halen, kost bijna niks vr.gr. GvD
G.van Duinen



Onderwerp:

Berichtdoor k.hendrik » vr feb 09 2007 3:57 pm

Brillenpoetsdoekje ?? (voor 4-talige lenzen) bij de Aldi; 100 stuks voor niet teveel.
k.hendrik



Onderwerp:

Berichtdoor reneo57 » vr feb 09 2007 4:37 pm

olle_griese schreef:macro en sligro heb ik alle 2 een pasje van, ga zaterdag gelijk kijken.
Hoop niet dat ik 6 flessen hoef te kopen.
Zo ja, nog meer liefhebbers?
Ik kan het 11 maart meenemen naar Arnhem.


Als je zou willen olle_griese 1 fles graag.
bvd
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » vr feb 09 2007 6:13 pm

Staat genoteerd Rene.
Ik zal binnenkort even kijken wat het kost en maak er wel even een nieuwe topic van.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor reneo57 » vr feb 09 2007 6:22 pm

olle_griese schreef:Staat genoteerd Rene.
Ik zal binnenkort even kijken wat het kost en maak er wel even een nieuwe topic van.


Oké, ik hoor het wel! bedankt. :wink:
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten