UV filter

Discussies over filters

Onderwerp:

UV filter

Berichtdoor Gilbert1976 » vr feb 09 2007 3:45 pm

goede middag allemaal.
Vorige week is bij mij eindelijk gebeurt waarvoor in een UV filter altijd op mn lenzen monteer.....volledig gescheurt....mooi! want het zou je objectief (18-70 dx) zelf toch maar geweest zijn. Gelukkig verder niets beschadigd. Grappig is trouwens dat het ongemerkt is gebeurt en er zelfs een lenscap opzat!

Anyway, nu wil ik weer een ander filter terug monteren, maar ik vraag me af wat te beste is, dus die wat mij betreft het minste invloed heeft optisch gezien. Is dit een UV filter, Sky filter?

groeten,
Gilbert
Gilbert1976



Onderwerp:

Re: UV filter

Berichtdoor M.Oorthuis » vr feb 09 2007 4:24 pm

Gilbert1976 schreef:goede middag allemaal.
Vorige week is bij mij eindelijk gebeurt waarvoor in een UV filter altijd op mn lenzen monteer.....volledig gescheurt....mooi! want het zou je objectief (18-70 dx) zelf toch maar geweest zijn. Gelukkig verder niets beschadigd. Grappig is trouwens dat het ongemerkt is gebeurt en er zelfs een lenscap opzat!

Anyway, nu wil ik weer een ander filter terug monteren, maar ik vraag me af wat te beste is, dus die wat mij betreft het minste invloed heeft optisch gezien. Is dit een UV filter, Sky filter?

groeten,
Gilbert


Gewoon een UV filter kopen, en nu was het nog bij de 18-70 die redelijk geodkoop is, wat dacht he ervan als het bij een 70-200 f2.8 VR gebeurd of bij een 17-55 :shock:
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » vr feb 09 2007 6:18 pm

Hieruit blijkt maar weer: monteer geen extra glas voor je lens, dan kunnen ze ook niet stuk gaan.
Zo, dat is weer de andere kant.
Waarom zou je frontlens spontaan stuk gaan? nou gewoon niet dus :wink:
Ik vind het maar flauwe kul die filters om je frontlens te beschermen.
Je doet toch ook geen condoom om je body?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV filter

Berichtdoor Roelof » vr feb 09 2007 7:45 pm

Gilbert1976 schreef:Vorige week is bij mij eindelijk gebeurt waarvoor in een UV filter altijd op mn lenzen monteer.....volledig gescheurt....

Hoe is dat gekomen?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » vr feb 09 2007 8:07 pm

Als je dan toch al iets voor je forntlens wilt zetten om deze te beschermen, waarom dan geen Nikon NC filter? Deze heeft geen invloed op de kleur van je beeld, en is optisch misschien wel beter dan een conventioneel UV filter.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » vr feb 09 2007 8:41 pm

Gilbert,

Een Sky Light Filter is op een digitale camera volgens mij niet nodig. Het effect van dit soort filters wordt te niet gedaan door de Witbalans.
Met vr. gr.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor Gilbert1976 » ma feb 12 2007 11:23 am

Vasnon, begrijp ik t dus goed dat een NC filter vanNikon het meest neutraal is?

Want ik moet zeggen dat ik een aantal UV filters heb liggen en daar lijkt een bruine tint in t glas te zitten, dat wil ik dus niet hebben.
Gilbert1976



Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » ma feb 12 2007 1:01 pm

Gilbert1976 schreef:Vasnon, begrijp ik t dus goed dat een NC filter vanNikon het meest neutraal is?

Want ik moet zeggen dat ik een aantal UV filters heb liggen en daar lijkt een bruine tint in t glas te zitten, dat wil ik dus niet hebben.

Minder roken ha ha krijgen de filters ook geen bruine tint..

Harry
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma feb 12 2007 8:09 pm

Gilbert1976 schreef:Vasnon, begrijp ik t dus goed dat een NC filter vanNikon het meest neutraal is?

Want ik moet zeggen dat ik een aantal UV filters heb liggen en daar lijkt een bruine tint in t glas te zitten, dat wil ik dus niet hebben.


een Nikon NC filter is volledig neutraal van kleur, ofwel kleurloos.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma feb 12 2007 9:23 pm

Zo langzamerhand beginnen de items op dit forum zich te herhalen.
Dus nog maar eens: een Skylightfilter is GEEN, herhaal, GEEN UV-filter.

Als je, zoals ik, je objectieven wil beschermen met een UV-filter, is de beste keuze (geheel toevallig...) een Nikon L37C. Die C staat voor MULTICOATING. Het enige merk in mijn ervaring dat in de buurt komt van Nikon is B&W, maar dan moet je wel de versie van je filtertje kopen met Multicoating. B&W maakt ze namelijk allebei, zowel met als zonder Multicoating.
Voor de portemonnee maakt het weinig uit, dus gewoon: NIKON L37C.
En dan ook nog, jawel, de zonnekap gebruiken. Wordt ook vaak vergeten.

Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma feb 12 2007 9:55 pm

Een Skylightfilter, ook wel genoemd ‘rosa’ of ‘pink’-filter en oorspronkelijk door Kodak als ‘skylightfilter’ in de handel gebracht om de te harde kleur van de lucht, waaraan het allereerste type Kodachrome film vrij sterk mank ging enigermate te onderdrukken.
Een bijkomstig voordeel van dit filter was het in hoge mate reduceren van de blauwe waas in een kleurendia, als gevolg van de aanwezige waterdamp in bijv. landschapsopnamen in waterrijke gebieden.
En een digitale camera maakt nu eenmaal geen dia’s! Dus hoort dit filter niet thuis op een digitale camera!
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor Marten » di feb 13 2007 10:12 am

Ik kwam dit tegen op Ebay:

Nikon Original 77mm NC Filter (replaces L37C UV )

http://search.stores.ebay.nl/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics_Nikon-L37c-77_W0QQfciZ1QQfclZ4QQfsnZURQ20GalaxyQ20LtdQ20Q2dQ20PhotoQ20Q26Q20ElectronicsQQfsooZ1QQfsopZ1QQfsubZ12QQftsZ2QQsaselZ90276085QQsofpZ0

Is er inderdaad een opvolger van de Nikon L37 C?
Groot prijsverschil!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » di feb 13 2007 11:29 am

Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » di feb 13 2007 1:10 pm

olle_griese schreef:Ik vind het maar flauwe kul die filters om je frontlens te beschermen.
Je doet toch ook geen condoom om je body?


Ikke dus wel:
Afbeelding
dragon2



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » di feb 13 2007 4:06 pm

olle_griese schreef:Ik vind het maar flauwe kul die filters om je frontlens te beschermen.
Je doet toch ook geen condoom om je body?


....om maar weer eens een vergelijking uit de kast te halen die nergens, maar dan ook helemaal nergens op slaat....

Toch gebrek aan echte argumenten, denk ik.

Voorbeelden te over, op dit forum...

Als altijd met vriendelijke groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten