[OPGELOST] polarisatiefilters ja/neen??

Discussies over filters

Onderwerp:

[OPGELOST] polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor fotorolf » do aug 11 2011 9:10 pm

Wij gaan binnenkort een individuele rondreis met een huur auto maken door Namibië en Botswana. Een echte foto- en videosafari dus!
De Nikon D700 gaat uiteraard mee met een 28-300 Nikkor maar ook onze 'oude' Minolta Dynax 7D met een 500 mm telezoom lens, als reserve ook nog een 200 mm telezoom. Op deze manier voorkomen wij in elk geval het moeten wisselen van objectieven in stoffige, winderige omgeving. Alle objektieven hebben UV filters. De drie filtermaten zouden zijn 62 / 77 en 86 mm. Kompomissen wil ik niet sluiten, als dan B+W.

Mijn vraag: het zijn nogal zonnige landen. Over het algemeen verbeteren polarisatie filters de kleuren en kontrasten. Echter in dit geval ben ik erg in twijfel. Moet ik nog 2 of 3 filters aanschaffen? Krijg ik er spijt van als ik ze niet bij me heb?
Wie heeft ervaring hiermee in afrikaanse omgeving? Wie geeft mij advies?

Bij voorbaat dank
fotorolf
Laatst gewijzigd door fotorolf op vr aug 12 2011 7:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
fotorolf



Onderwerp:

Re: polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor oud0001 » do aug 11 2011 9:17 pm

Stel de vraag eens anders om.
Heb je pola's nodig om in afrika mooie platen te schieten?
Laat dat bepalend zijn. Pola is mooi voor wolken en schitteringen in ruiten op heffen.
Jij wilt de natuur vastleggen. Daarnaast is een reflexie in het water van een drinkende Gnoe of Impala toch ook mooi.
De reflexie verdwijnt wel als er een krokodil uit komt om het beesie bij z'n strot te grijpen. :mrgreen:

In de natuur reflekteert enkel water. Die wil je er nu juist op hebben, denk ik dan.
oud0001



Onderwerp:

Re: polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor Roelof » do aug 11 2011 9:47 pm

Ik had een pola bij me op safari in Kenia en Tanzania, niet veel gebruikt. Op safari doe je een boel beestjes en dan heb je vaak geen tijd om je pola optimaal in te stellen. Voor landschappen kan het wel plezierig zijn, dus bij je 28-300 zou je hem kunnen gebruiken.

Je UV-filters zou ik er maar af laten, levert je alleen maar flares op en het stof dat op je frontlens komt, kun je er met een kwastje afvegen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor fotorolf » vr aug 12 2011 7:24 pm

Bedankt voor de reacties.
Op basis hiervan denk ik dat ik geen Polarisatie filters meer aanschaf en dus ook niet meeneem.
Bedankt en fijn weekend

fotorolf
fotorolf



Onderwerp:

Re: polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor Gobert » vr aug 12 2011 7:32 pm

fotorolf schreef:Bedankt voor de reacties.
Op basis hiervan denk ik dat ik geen Polarisatie filters meer aanschaf en dus ook niet meeneem.
Bedankt en fijn weekend

fotorolf



Jij laat je ook vlug ompraten .... er zijn hele mooie wolkenpartijen daar die je met een polafilter prachtig kunt benadrukken.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: [OPGELOST] polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor oud0001 » za aug 13 2011 1:06 am

Dat zal zo zijn maar of je daar 2 pola's voor moet aanschaffen?
Dan zou je er aan eentje ook genoeg hebben, toch?
oud0001



Onderwerp:

Re: [OPGELOST] polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor Hans Braakhuis » za aug 13 2011 7:05 am

fotorolf schreef:Over het algemeen verbeteren polarisatie filters de kleuren en kontrasten. fotorolf


Dus niet. Een pola filter kan (als je het juist gebruikt) schitteringen weg nemen. Daarnaast zullen (bij juist gebruik) de kleuren meer verzadigen. Dat laatste kan een reden zijn om een polafilter er altijd op te laten zitten. (of meer verzadiging mooi is???)
Een pola heeft zeker beperkingen als het om groothoek opnamen gaat. Je het verlopen van de kleuren. Dat vinden vele niet mooi. Weet zo niet vanaf welke stand het verlopen van de kleuren minder wordt. Bij 28 millimeter is het goed zichtbaar, bij 50 millimeter vrijwel niet meer.

Meer kleur verzadiging:
viewtopic.php?f=38&t=3579

Neem desnoods één filter met maat 86 en 2 verloopringen van 62 naar 86 en van 77 naar 86. Die kosten je de kop niet.

Meer polafiltertips: pagina 6 e.v.: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za aug 13 2011 8:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: [OPGELOST] polarisatiefilters ja/neen??

Berichtdoor vulture » za aug 13 2011 7:57 am

Wij gaan binnenkort naar Kenia en Tanzania. Pola zit en blijft altijd standaard op mijn 17-55 op de D90 , de luchten worden echt veel mooier! (vind ik) Op de d&00 die ook meegaat met of de Nikkor 70-200 of de Sigma 50-500 geen filter!
Gebruikersavatar
vulture

Forumlid
Berichten: 1410


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten