filters

Discussies over filters

Onderwerp:

filters

Berichtdoor Danoontjepower » wo nov 02 2011 10:01 pm

Hallo!

ik zou graag wat meer willen weten of filters. ik kreeg laatst het advies om eens te kijken voor een ND grad filter, nu weet ik er wel wat van, maar ik weet niet zo goed waar en hoe ik zou moeten zoeken.

is het beter bijvoorbeeld om er een schroeffilter op te zetten, of kan je beter een 'stellage' voor je lens zetten.

ik heb een nikon D90 met een 17-70 sigma van 72mm diameter geloof ik. ben redelijk thuis in de fotografie, maar ik ben toch wel een ras amateur die soms nog echt niet weet wat ie verkeerd doet :)
Danoontjepower



Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Marwo » wo nov 02 2011 11:12 pm

Enige filter wat ik nog gebruik is polarisatie. Overige filters haal ik voor het meerendeel uit de fotobewerkingsprogramma's.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Vincent » do nov 03 2011 7:15 am

Dat advies kreeg je van mij :P

Marwo schreef:Enige filter wat ik nog gebruik is polarisatie. Overige filters haal ik voor het meerendeel uit de fotobewerkingsprogramma's.


Als de lucht helemaal overbelicht is dan kun je dat achteraf vrijwel niet meer recht trekken. In elk geval niet in de mate waarop je dat met filters kunt voorkomen. Dan zullen veel mensen gelijk aan HDR denken maar er zijn ook een hoop situaties waarbij dat niet wenselijk of mogenlijk is. ND grad is voor landschap fotografie vrijwel onmisbaar als je een goede balans tussen 'lucht' en 'land' wilt krijgen.

Afbeelding

Danoontjepower schreef:Hallo!

ik zou graag wat meer willen weten of filters. ik kreeg laatst het advies om eens te kijken voor een ND grad filter, nu weet ik er wel wat van, maar ik weet niet zo goed waar en hoe ik zou moeten zoeken.


Opschroeffilter zou ik niet adviseren omdat je dan vrij beperkt wordt in de positie van je horizon (in het midden). Losse plaatjes zijn er in verschillende prijsklasses maar de Cokin filters zijn goed betaalbaar als je het eens wilt proberen. Houders zijn soms handig maar geen must. Als wij een mooie wandeling maken gebruik ik zelden een houder. Vooral omdat (op de cokin houders) je geen lensdop kunt plaatsen dus moet je de houder er ook weer afschroeven als je de lensdop (of zonnekap) wilt plaatsen. Het plaatje vasthouden voor de lens werkt ook prima. Beetje uitkijken uiteraard met vieze vingers en vuil op het filter. Dat heb je op deze manier iets sneller te pakken.

Afbeelding

Er zijn uiteraard ook wel nadelen. Bij uitstekende onderwerpen heb je minder aan een filter rechte overgang tussen donker en licht. Dan krijg je onderbelichte onderwerpen. Zoals in deze foto het kruis:

Afbeelding

Dat is in enige mate op te vangen door een Grad te kopen met een geleidelijke overgang tussen het donkere en lichte geddelte ipv een met een scherpe overgang.

Daarnaast heb je meer kans op flares, en zullen de glas-o-fielen liever geen (goedkoop) filter voor hun lens plaatsen. Die afweging moet ieder persoon uiteraard zelf maken. Maar het zijn vaak de luchten die imponeren bij een foto dus persoonlijk wil ik die altijd gewoon goed hebben.


ps. De Cokin filters zijn niet of slecht leverbaar op veel plaatsen. Weet niet van de hoed en de rand maar ik begreep dat ze failliet waren. Maar dat kan ik dus mis hebben.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Hans Braakhuis » do nov 03 2011 7:44 am

Voor het begrip: ND grad, lees ik als een Verlopende Grijsfilter.
Veelal wordt een verlopend grijsfilter gebruikt om heldere luchten in een landschapsfoto donkerder te maken.
Met zo'n filter in een voorzethouder kun je veelal de hoogte van de horizon instellen. Zelf heb wel eens een Kodak filterhouder gebruikt met daarin grote vierkante kunststof filters zodat je ze kon verschuiven zonder de onderrand van het filter in beeld te krijgen.

Het nadeel van kunststof filters is dat ze krasgevoelig zijn.

De schroeffilters hebben het nadeel dat het verloop tussen donker en licht altijd in het midden zit.

Bij beide filters is het verloopvlak altijd een rechte lijn. In het landschap kom je die rechte lijn zelden tegen, behalve dan bij Zeezicht.

Sinds ik Nikon NEF gebruik, staan veel van mijn kunststof filters in een hoekje op de zolder. M'n oplossing:

Op de monitor van m'n camera staat de overbelichtingswaarschuwing in gesteld. Met een belichtingscorrectie van -1 of iets meer zijn de luchten dan weer redelijk goed.
Met het gratis NIKON View NX kun je al redelijk de dan iets onderbelichte onderkant van de opname weer ophalen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Danoontjepower » do nov 03 2011 6:02 pm

dus eigenlijk is een filter, welke dan ook, een keuze waar de fotograaf zichzelf prettig bij voelt. ik denk als ik die losse plaatjes zou gebruiken ik er toch graag een houder bij zou willen, mijn oog hand coordinatie is niet zo denderend :)

@ djunclesam : enneuh, als ik niet beter wist zou ik denken dat je me volgt :P en ik vind ook dat een mooie lucht de foto maakt of breekt,

uiteraard zijn meer tips en adviezen van harte welkom dus als er nog meer mensen een mening willen delen...
Danoontjepower



Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor celticfreak » do nov 03 2011 8:43 pm

Hans Braakhuis schreef:Voor het begrip: ND grad, lees ik als een Verlopende Grijsfilter.
Veelal wordt een verlopend grijsfilter gebruikt om heldere luchten in een landschapsfoto donkerder te maken.
Met zo'n filter in een voorzethouder kun je veelal de hoogte van de horizon instellen. Zelf heb wel eens een Kodak filterhouder gebruikt met daarin grote vierkante kunststof filters zodat je ze kon verschuiven zonder de onderrand van het filter in beeld te krijgen.

Het nadeel van kunststof filters is dat ze krasgevoelig zijn.

De schroeffilters hebben het nadeel dat het verloop tussen donker en licht altijd in het midden zit.

Bij beide filters is het verloopvlak altijd een rechte lijn. In het landschap kom je die rechte lijn zelden tegen, behalve dan bij Zeezicht.

Sinds ik Nikon NEF gebruik, staan veel van mijn kunststof filters in een hoekje op de zolder. M'n oplossing:

Op de monitor van m'n camera staat de overbelichtingswaarschuwing in gesteld. Met een belichtingscorrectie van -1 of iets meer zijn de luchten dan weer redelijk goed.
Met het gratis NIKON View NX kun je al redelijk de dan iets onderbelichte onderkant van de opname weer ophalen.


Die overbelichtings waarschuwing waar je het over hebt, bedoel je daar de hoge lichten waarschuwing mee?

Als je de onderbelichte onderkant van de opname weer ophaalt, dan wordt de lucht toch weer overbelicht?

mvg

Luc
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
Gebruikersavatar
celticfreak

Forumlid
Berichten: 53


Locatie: Halsteren
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr nov 04 2011 8:41 am

celticfreak schreef:Die overbelichtings waarschuwing waar je het over hebt, bedoel je daar de hoge lichten waarschuwing mee?

Als je de onderbelichte onderkant van de opname weer ophaalt, dan wordt de lucht toch weer overbelicht?Luc


Ja, hoge lichten is een beetje een rare term. Wat ik zie is overbelichting:
Nikon heeft het ook over hoge lichten:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/10629/~/waarom-knipperen-bepaalde-delen-van-een-foto-als-deze-op-de-monitor-van-de

Als je met Capture NX D-lighting gebruikt, worden alleen de donkere tinten opgehaald. Met de lucht gebeurd niks. Binnen Capture zijn er meerder mogelijkheden om delen, tinten, vlakken lichter of donkerder te maken. In het gratis te downloaden Nikon View NX2 kun je meer details geven aan alle hoge lichten, kun je meer details toevoegen aan schaduwen en is er een eenvoudige manier van D-lighting.

Kijk eens:
Afbeelding

Het is een kwestie van smaak. Hoe de lucht er die dag tijdens de opname er uitzag is hier te zien:
viewtopic.php?f=59&t=32694&start=15
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor yzf1kr » vr nov 04 2011 9:01 am

Hans Braakhuis schreef:Ja, hoge lichten is een beetje een rare term. Wat ik zie is overbelichting:
Nikon heeft het ook over hoge lichten:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/10629/~/waarom-knipperen-bepaalde-delen-van-een-foto-als-deze-op-de-monitor-van-de


Gewoon een letterlijke vertaling van "high lights", dat komt omdat we in het Nederlands geen goed alternatief hebben dat de lading dekt.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor celticfreak » vr nov 04 2011 5:57 pm

Bedankt voor je uitleg Hans :)
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700
Gebruikersavatar
celticfreak

Forumlid
Berichten: 53


Locatie: Halsteren
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

filters

Berichtdoor Vincent » vr nov 04 2011 7:04 pm

Ik kan me deels wel vinden in de uitleg en optie van Hans maar als iedereen altijd maar perse in RAW wil schieten om het maximale uit een foto te halen dan vind ik dat een beetje in tegenspraak met het bewust onderbelichten en dat in de nabewerking weer recht trekken.

Het gaat ten koste van je kleuren, het contrast en je introduceert extra ruis. Uiteraard moet iedereen zelf beslissen of hij/zij wel of geen filters wil gebruiken en de voordelen vindt opwegen tegen de nadelen, maar als je deze nadelen niet benoemt dan lijkt het wel of iedereen gek is die zulke filters gebruikt ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor weimaraner » vr nov 04 2011 10:44 pm

Wat betreft de eerdere opmerking over de verkrijgbaarheid van Cokin; Cokin is inderdaad enige tijd geleden ten onder gegaan maar inmiddels over genomen door Tokina. Of er ook al weer geproduceerd wordt weet ik overigens niet.

Ik gebruik zelf de 10x15cm Z-Pro serie van Cokin. Soms met houder en soms uit de hand. Ik gebruik de filters heel vaak en vind ze voor landschapsfotografie gewoon onmisbaar als je het maximale uit je opnamen wil halen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2295


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor oud0001 » za nov 05 2011 12:26 am

Jammer dat Cokin er niet meer is. Blij dat ik er war van heb liggen.
Met zonnekap. Want die hadden ze ook. Modulair want, je kunt meerdere segmenten in elkaar steken waardoor je de zonnekap zo lang kunt maken als nodig is.Mooi spul voor de creatieve momenten.
oud0001



Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Danoontjepower » do feb 16 2012 8:47 pm

Heb vorige week mijn z-pro serie nd grads besteld en binnen gehad!!! ben er erg blij mee!! als een echte amateur kan ik er natuurlijk niets mee, maar misschien gaat dat ooit nog goed komen :)

Afbeelding
Oh Yeah, I can walk by Danoontjepower, on Flickr

Afbeelding
kinderdijk on ice by Danoontjepower, on Flickr
Danoontjepower




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten