filters

Discussies over filters

Onderwerp:

filters

Berichtdoor Danoontjepower » wo nov 02 2011 10:01 pm

Hallo!

ik zou graag wat meer willen weten of filters. ik kreeg laatst het advies om eens te kijken voor een ND grad filter, nu weet ik er wel wat van, maar ik weet niet zo goed waar en hoe ik zou moeten zoeken.

is het beter bijvoorbeeld om er een schroeffilter op te zetten, of kan je beter een 'stellage' voor je lens zetten.

ik heb een nikon D90 met een 17-70 sigma van 72mm diameter geloof ik. ben redelijk thuis in de fotografie, maar ik ben toch wel een ras amateur die soms nog echt niet weet wat ie verkeerd doet :)
Danoontjepower



Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Marwo » wo nov 02 2011 11:12 pm

Enige filter wat ik nog gebruik is polarisatie. Overige filters haal ik voor het meerendeel uit de fotobewerkingsprogramma's.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: filters

Berichtdoor Vincent » do nov 03 2011 7:15 am

Dat advies kreeg je van mij :P

Marwo schreef:Enige filter wat ik nog gebruik is polarisatie. Overige filters haal ik voor het meerendeel uit de fotobewerkingsprogramma's.


Als de lucht helemaal overbelicht is dan kun je dat achteraf vrijwel niet meer recht trekken. In elk geval niet in de mate waarop je dat met filters kunt voorkomen. Dan zullen veel mensen gelijk aan HDR denken maar er zijn ook een hoop situaties waarbij dat niet wenselijk of mogenlijk is. ND grad is voor landschap fotografie vrijwel onmisbaar als je een goede balans tussen 'lucht' en 'land' wilt krijgen.

Afbeelding

Danoontjepower schreef:Hallo!

ik zou graag wat meer willen weten of filters. ik kreeg laatst het advies om eens te kijken voor een ND grad filter, nu weet ik er wel wat van, maar ik weet niet zo goed waar en hoe ik zou moeten zoeken.