Zonnekap/UV-Filter voor Nikon 18-55

Discussies over filters

Onderwerp:

Zonnekap/UV-Filter voor Nikon 18-55

Berichtdoor AHH88 » do dec 08 2011 2:35 pm

Wie kan mij helpen? Ik zoek een Zonnekap of UV-Filter voor mijn Nikon D3100 (standaard lens 18-55) wat is het verschil tussen een zonnekap of uv filter, en wat kan ik het best gebruiken?
AHH88



Onderwerp:

Re: Zonnekap/UV-Filter voor Nikon D3100

Berichtdoor mqaa » do dec 08 2011 2:50 pm

Een zonnekap bied extra bescherming tegen stoten, maar is vooral bedoeld voor het tegen gaan reflecties in de lens van licht dat niet frontaal op de lens valt. Dit veroorzaakt strooilicht (is dat nederlands?) en is slecht voor de scherpte van het beeld en kan andere verschijnsels veroorzaken.

Een UV filter is voor de huidige digitale camera's eigenlijk niet meer nodig. De meeste mensen gebruiken hem als bescherming van de front lens.

Zonnekap:http://www.cameranu.nl/nl/Objectieven/Zonnekap/Nikon/Nikon-HB-45-Zonnekap-voor-18-55-VR-II/H135_499_9006/
UV Filter:http://www.cameranu.nl/nl/Filters/UV-Filter/Hoya-UV-Filter/Hoya-UV-Filter-52mm-HMC-C-Serie/H38_208_55633/

Marc
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zonnekap/UV-Filter voor Nikon D3100

Berichtdoor Jur » do dec 08 2011 3:02 pm

Mijn advies: altijd een zonnekap gebruiken tegen invallend licht (vermijden van reflecties) en ter bescherming. Een UV-filter of ander beschermfilter is doorgaans niet nodig (ik doe het al bijna 50 jaar zonder). Als je, om welke reden dan ook, toch een filter wilt gebruiken, doe dat dan in combinatie met een zonnekap. Een filter zonder zonnekap zal vrijwel altijd ongewilde reflecties opleveren.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zonnekap/UV-Filter voor Nikon 18-55

Berichtdoor Patrick » do dec 08 2011 3:14 pm

Ik heb je onderwerpnaam even aangepast. Zo'n kap zet je op je objectief, niet op je camera... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26881


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zonnekap/UV-Filter voor Nikon D3100

Berichtdoor AHH88 » do dec 08 2011 3:15 pm

bedankt voor jullie reacties, heb maar meteen de zonnekap besteld. maar dan wel bij http://www.cameraland.nl, geen verzendkosten en scheelde me dus €8,45 ;-)
AHH88



Onderwerp:

Re: Zonnekap/UV-Filter voor Nikon 18-55

Berichtdoor AHH88 » do dec 08 2011 3:16 pm

Patrick schreef:Ik heb je onderwerpnaam even aangepast. Zo'n kap zet je op je objectief, niet op je camera... :wink:

oke sorry :$ moet nog een hoop leren ;)
AHH88



Onderwerp:

Re: Zonnekap/UV-Filter voor Nikon 18-55

Berichtdoor Goodje » do dec 08 2011 8:13 pm

Op de flitser die ik op het oog heb betaal je hier 6,- euro meer dus toch verzendkosten. Whahaha
Dus de kip en het ei verhaal! :ugeek:
Goodje




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten