de kwaliteit van Nikon fliters.

Discussies over filters

Onderwerp:

de kwaliteit van Nikon fliters.

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jun 13 2007 1:44 pm

In het laatste clubblad stond van mij een uitgebreid verhaal over Nikon filters en bijbehorende spookverhalen.
Nu is een lovend artikel over de kwaliteit van Nikon natuurlijk gemakkelijk te schrijven, maar ik kon het ook laten zien. In het clubblad, pagina twee, stond wel een foto waardoor het verschil te zien was in het wegfilteren van ongewenste lichten. Maar de andere foto, die het andere kwaliteit verschil, scherpte en contrast, laat zien is helaas weg gevallen. Of te wel die foto stond niet in het blad.

Omdat hier niet iedereen ook het blad leest, hier wel even het stukje tekst dat er bij hoort:

"Soms laat ik wel eens het verschil zien tussen een Nikon filter en een filter van een onbekend merk. Een ieder merkt eerst op dat het onbekende merk een B+W is. Ja zeg ik dan, het gaat natuurlijk om het verschil. Als ik beide filters dan plat op een stuk papier met tekst leg, dan ziet een ieder, twee verschillen. De helderheid en contrast van het Nikon filter is hoger."


klik en je krijgt de foto te zien.

de originele en onbewerkte foto
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do jun 14 2007 8:01 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » wo jun 13 2007 1:52 pm

Die link werkt helaas niet. Ook niet als ik hem knip & plak in de browserregel.

Maar ik weet het toch wel hoor, Nikon filters boven alles!
En altijd de zonnekap er op!

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » wo jun 13 2007 7:08 pm

Ik was te vlug met aanklikken. Hij doet het prima.

Maar is dat B&W filter ook multicoated?

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor The-Boss » wo jun 13 2007 10:35 pm

Vindt het een goed verhaal, het verschil is duidelijk, maar dat mag ook wel voor het prijsverschil. Maar..... Als je praat over een onbekend merk moet je ook wel zorgen dat het merk niet zichtbaar is op de foto. Het is net zoals E.M. de klerk zegt, is dat B&W filter ook multicoated? B&W is zeker geen slecht merk en de filters zijn zeker goed voor een groot aantal mensen. Nikon Filters worden meer gebruikt door de fanatieken onders ons. Dit kan een vertekenend beeld geven, men roept al vlug "nou die B&W filters zijn ook niks....." en dat is zeker niet waar.. :lol:

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Gebruikersavatar
The-Boss

Clublid
Berichten: 1383


Locatie: Hoogvliet
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jun 14 2007 8:03 am

Heb de foto aangepast. Als je nu klikt krijg je de originele en onbewerkte foto te zien. Kun je ook lezen welk soort het filter van B+W is.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

neutraal

Berichtdoor George Fennes » do jun 14 2007 10:47 pm

Zou dit verschil ook merkbaar zijn met een Neutraalfilter?

Ik heb op mijn Tamron een Neutraalfilter van B&W aangeschaft, omdat nieumand een neutraalfilter van Nikon in voorraad had.

Men wilde hem wel bestellen voor me, maar dat kon een paar dagen duren, maar ook een paar maanden.

Dus heb ik voor de snelste optie gekozen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: neutraal

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jun 15 2007 7:53 am

George Fennes schreef:Zou dit verschil ook merkbaar zijn met een Neutraalfilter? Groetjes George :D


Ik denk dat het verschil altijd aanwezig is, bij een polafilter, bij een No Color filter, op een Sigkina objectief, op een D70, in je favoriete vakantie land.

Ik denk niet dat een beroerd vreemd merk objectief er beter van wordt, maar op een goede Nikkor verlies je niet zoveel kwaliteit.

Een graag gedane uitspraak van mij is:
een vreemd merk filter is eigenlijk alleen maar te gebruiken als objectief bescherming. Je moet het er af halen als je gaat fotograferen.

Er zijn vreemd merk filters met een waarschuwing op het doosje: alleen gebruiken als er geen film in de camera zit.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

denken maar dan wel door feiten ondersteund

Berichtdoor George Fennes » vr jun 15 2007 9:33 am

Hans schreef:

Code: Selecteer alles

Ik denk dat het verschil altijd aanwezig is


Aan ik denk heb ik niet zo veel Hans en jouw voorliefde voor Nikkor objectieven is duidelijk.

Maar zou het zo zijn dat alleen Nikkor goede objectieven en filters maakt en dat alle andere merken in het niets wegzinken?

Zou door zo'n vooringenomen standpunt de objectiviteit geen geweld worden aangedaan?

Natuurlijk ben ik ook van mening dat de TOP objectieven van Nikon bijzonder goed presteren.

Maar zullen de TOP objectieven van Canon dat ook niet doen?

En wat dachten we van Leica objectieven?

Ik heb nog steeds het gevoel dat Leica de absolute top is, en als iemand het tegendeel kan bewijzen, graag, dan kan ik Leica van mijn verlanglijstje schrappen, scheelt me een hele tijd sparen :wink:

Ik denk er wat genuanceerder over.

Heb nu een Tamron 17-50mm 2.8 en ik moet zeggen dat dit een verademing is in vergelijk met mijn Nikkor 18-70mm en de Sigma 17-70mm.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk evenals ik hoor zeggen op dit forum dat de groen kleur zo mooi door een Nikkor wordt weergegeven.

Elk objectief heeft zo zijn eigenschappen, ook met het weergeven van een bepaalde kleur, maar wat is dan de maatstaf?

Gaan we uit van Nikkor als maatstaf of van Canon/Sigma/Tamron?

Of is er een neutrale/objectieve maatstaf?

Met de Sigma en de Tamron vindt ik die kleur groen ook erg mooi.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jun 15 2007 11:27 am

Hoi George

Het ging in dit artikel alleen over filters. En dan zijn die van Nikon beter dan enig ander merk.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

filterperikelen

Berichtdoor George Fennes » vr jun 15 2007 11:33 am

Maar beste Hans, in je commentaar refereer je zelf naar objectieven en daar haakte ik ook op in.

Code: Selecteer alles

Ik denk niet dat een beroerd vreemd merk objectief er beter van wordt, maar op een goede Nikkor verlies je niet zoveel kwaliteit.

Een graag gedane uitspraak van mij is:
een vreemd merk filter is eigenlijk alleen maar te gebruiken als objectief bescherming. Je moet het er af halen als je gaat fotograferen.

Er zijn vreemd merk filters met een waarschuwing op het doosje: alleen gebruiken als er geen film in de camera zit.


Maar ieder zijn mening, maar ik vraag mij af of een volledig kleurloos neutraal filter zoals van B&W ook negatieve invloed zou kunnen uitoefenen?

Heb jij toevallig een neutraalfilter van Nikon?

Dan kunnen we ze eens naast elkaar leggen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten