Filter vast op lens

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor Ed Post » vr apr 20 2012 7:41 pm

Deze bedoel je waarschijnlijk.
Kost 12 eurootjes...

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor jan mesken » za apr 21 2012 12:52 pm

Ja die bedoel ik, ideaal om vast zittende filters los te krijgen.
En dat voor dat bedrag.
D90, D7100, Nikon lenzen 30 en 50 mm 18-55 VR,AF-S, 18- 105 mm VR II, AF-S, 70-300 VR II AF-S, Fisheye. Sigma 105 mm macro OSH, 150- 500 mm OSH. en nog meer anderande spulletjes...
jan mesken

Forumlid
Berichten: 53


Locatie: Streefkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor Léon Obers » za apr 21 2012 1:04 pm

Vond nog een heel aardige optie om filters los te krijgen.
De geribbelde kant van een "kabelbinder" om de omtrek van het filter: http://www.instructables.com/id/Camera- ... able-Ties/

De gebruikelijke tools voor filters, twee stuks $ 4,95 inclusief verzending: http://www.adorama.com/FLFWB.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor ramrod » ma apr 23 2012 12:13 am

Heb vorige week die filter wrench besteld , nog ff wachten voor dat ik ze binnen heb

Update

Net het klemmetje binnen gekregen en binnen 2 seconden was het filter er af , ideaal ding dus .
ramrod



Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor weimaraner » zo mei 20 2012 11:31 pm

Hmmm, heb inmiddels hetzelfde probleem; mijn Hoya 3-stops ND filter zit shocking klem in mijn Lee adapter ring. :(
Jammer genoeg is het de Wide Angle ring van Lee dus het filter zit erin verzonken - m.a.w. geen ruimte om een filter-wrench er omheen te zetten. Morgen eens een beetje gaan rommelen met warm maken.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor Janneman » ma feb 07 2022 7:19 pm

Dit is al een oud forum onderdeel maar nu 10 jaar later hebben de filterleveranciers dit probleem nog steeds niet op kunnen of willen lossen.Vandaag kreeg ik een gloednieuw polarisatiefilter niet met mijn vingers losgedraaid van een gloednieuw Nikon objectief. Uiteindelijk lukte het mij thuis hem los te krijgen met behulp van een lange taiwrap (kabelbinder) maar daar heb je op locatie tijdens het verwisselen van filters niets aan want die behoren niet tot je standaard uitrusting. Een polarisatiefilter moet je er geheel op draaien anders draai je hem tijdens het gebruik los van het objectief waardoor het filter weer van het objectief kan vallen of kwijt kan raken. Hierdoor ben ik al eerder zo'n duur filter kwijtgeraakt.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 07 2022 7:26 pm

je kunt het risico tot verlies verkleinen door bij het instellen vooral met de wijzers van de klok mee te draaien. Dan hoef je alleen met de fijnafstelling op te passen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor joepnd » za apr 09 2022 10:33 pm

Janneman schreef:Dit is al een oud forum onderdeel maar nu 10 jaar later hebben de filterleveranciers dit probleem nog steeds niet op kunnen of willen lossen.Vandaag kreeg ik een gloednieuw polarisatiefilter niet met mijn vingers losgedraaid van een gloednieuw Nikon objectief. Uiteindelijk lukte het mij thuis hem los te krijgen met behulp van een lange taiwrap (kabelbinder) maar daar heb je op locatie tijdens het verwisselen van filters niets aan want die behoren niet tot je standaard uitrusting. Een polarisatiefilter moet je er geheel op draaien anders draai je hem tijdens het gebruik los van het objectief waardoor het filter weer van het objectief kan vallen of kwijt kan raken. Hierdoor ben ik al eerder zo'n duur filter kwijtgeraakt.


Kasefilters heeft magnetische filter.
Gebruikersavatar
joepnd

Clublid
Berichten: 14


Locatie: Ooltgensplaat
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor jvdme » zo apr 10 2022 10:57 pm

Misschien kun je de metalen ring van het filter verwarmen. Die zet dan uit en gaat dan losser zitten, waardoor hij eraf te draaien is.

Een dag later: klopt, het is andersom.
Laatst gewijzigd door jvdme op ma apr 11 2022 10:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor henkk » ma apr 11 2022 8:28 am

Het lijkt mij dat een filter door verwarmen alleen nog maar vaster gaat zitten: het zit immers in de lens geschroefd in plaats van er omheen. Koelen lijkt mij beter. Lens verwarmen lijkt mij ook niet zo'n goed idee.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor imaginary_nl » ma apr 11 2022 9:03 am

Vaak is het probleem dat het filter er niet eens zo heel strak op zit. Het probleem is dat je door kracht zetten het filter ovaal knijpt (fractie van een milimeter natuurlijk, maar genoeg om het vast in de schroefdraad te zetten).

Wat kan helpen is iets stroefs om het filter heen of het filter (met objectief) er vlak opzetten en dan draaien.
Ik heb daar zo'n rubber lapje voor uit mijn werkplaats. Volgens mij kun je ze ook bij de Action o.i.d. kopen voor deksels van potjes los te draaien.

Je kunt dan veel kracht zetten zonder dat je hard hoeft te knijpen. Vaak gaat het dan vrij gemakkelijk los.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor Karina2 » ma apr 11 2022 9:03 am

Ook het merk Benro heeft een magnetisch polarisatiefilter.

Vorig weekend zat mijn (niet magnetische, maar gewoon schroefdraad) polarisatiefilter muurvast. Zelf kreeg ik het niet meer los. ipv met je vingers het filter proberen los te draaien, adviseerde een clublid mij het volgende:

Leg je open vlakke hand(palm) op de voorkant van het filter. Op die manier kan je gelijke druk uitoefenen op de hele rand vh filter. Duw nu behoedzaam met wat (lichte) druk met je hand het filter richting je lens en probeer dan met de druk via je handpalm het filter los te draaien.
Let erop dat je druk zet op de rand/vatting van het filter en niet op het glas zelf.
Voor mij bleek dit een gouden tip. Filter kwam toen wel makkelijk los.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1567


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor imaginary_nl » ma apr 11 2022 9:05 am

Exact wat jij ook zegt. Rubber matje of vlakke hand (werk bij mij minder met "kleffe handjes).

Geen of weinig kracht op het filter uitoefenen door knijpen.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor Ronald53 » ma apr 11 2022 4:39 pm

imaginary_nl schreef:....Geen of weinig kracht op het filter uitoefenen door knijpen....
Dit ook mijn ervaring. De filtervatting vervormt kennelijk vrij makkelijk een beetje, en dat is genoeg om de zaak niet los te krijgen. Wat bij mij dan vaak helpt is je vingers bijvoorbeeld 1/4 slag draaien t.o.v. het filter. Dan verplaats je de vervorming.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter vast op lens

Berichtdoor NiekHs » do okt 06 2022 3:14 pm

weimaraner schreef:Hmmm, heb inmiddels hetzelfde probleem; mijn Hoya 3-stops ND filter zit shocking klem in mijn Lee adapter ring. :(
Jammer genoeg is het de Wide Angle ring van Lee dus het filter zit erin verzonken - m.a.w. geen ruimte om een filter-wrench er omheen te zetten. Morgen eens een beetje gaan rommelen met warm maken.


Ik reageer na ruim 10 jaar op deze post van weimaraner, omdat ik nu net precies hetzelfde mee maak. Ik heb een Hoya HD Protector-filter, 82mm, vastgedraaid in mijn Lee-adapter ring. Ik heb alles geprobeerd wat ik hier, en verder op internet, aan suggesties gelezen heb om het probleem op te lossen; zonder resultaat. Als laatste heb ik een Benro filter wrench aangeschaft.

Voordat ik overga tot drastischer maatregelen, zou ik graag horen of er in de loop der tijd nog andere oplossingen gevonden zijn. Ik heb de filter wrench wel om het Hoya-filter kunnen zetten, maar het is moeilijk om houvast te krijgen op twee ringen die niet vastzitten op een objectief, zoals vaker gebeurt. Ik ben vooral benieuwd of het weimaraner ooit nog in de afgelopen 10 jaar gelukt is om het filter los te krijgen...
Z6ii, D750, D700, Fujifilm X100s, Tamron 24-70 f/2.8 Di VC USD, Z 24-70/f4, etc.
NiekHs

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten