ND Filters

Discussies over filters

Onderwerp:

ND Filters

Berichtdoor Schoonderbeek » za okt 06 2012 10:31 am

Ik heb een vraag wat betreft een paar ND filters.

Ik ben opzoek voor mijn 18-105mm kitlens een ND filter.
Nu heb ik een Light Craft Fader ND Filter Mark 2 gehad op mijn 18-55mm wat mij opzich wel beviel.
Maar ik zit te dimdammen of ik nu weer zo'n filter aanschaf of dat ik een B+W 110E ND grijs 67mm E Coating Filter.
Ik weet wel dat je bij de Light Craft soms een kruis te zien is bij verkeerd lichtinval.
Qua prijs zit er maar €10 verschil in, maar wat is jullie ervaring of andere suggesties ?

Groeten Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 06 2012 10:35 am

Beste Marco,

Ik ken het fabrikaat van jouw 1e versie niet
B+W ken ik wel, goede producten tegen acceptabele prijs.

Een tip: koop een passende step-ring, dan kan je een nieuwe aanschaf ook op andere lenzen gebruiken.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Schoonderbeek » za okt 06 2012 10:37 am

gijs sandberg schreef:Beste Marco,

Ik ken het fabrikaat van jouw 1e versie niet
B+W ken ik wel, goede producten tegen acceptabele prijs.

Een tip: koop een passende step-ring, dan kan je een nieuwe aanschaf ook op andere lenzen gebruiken.

Groeten, GIjs


Hallo Gijs,

De Light Craft is een filter waaraan je kan draaien, van 1 tot 1o stops, een multi filter zeg maar.

Heb jij daar ook een voorbeeld van want dit ken ik dan weer niet. :)
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: Heb jij daar...

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 06 2012 10:48 am

Bedoel je een step ring?
Gewoon een stalen ring die een groot fitler verbindt met een kleinere lens.
Kost meestal niet veel en is handig voor filters die men niet constant gebruikt.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb jij daar...

Berichtdoor Schoonderbeek » za okt 06 2012 11:36 am

gijs sandberg schreef:Bedoel je een step ring?
Gewoon een stalen ring die een groot fitler verbindt met een kleinere lens.
Kost meestal niet veel en is handig voor filters die men niet constant gebruikt.
Groeten, GIjs


Ja ik bedoelde idd de stepring :)
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Kroontje » za okt 06 2012 11:40 am

Maar ik zit te dimdammen of ik nu weer zo'n filter aanschaf of dat ik een B+W 110E ND grijs 67mm E Coating Filter.

Deze kan ik zeker aan bevelen. Heb deze gebruikt deze zomer op Texel en heb daar zeer mooie resultaten mee behaald ;)

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Schoonderbeek » za okt 06 2012 12:21 pm

Kroontje schreef:
Maar ik zit te dimdammen of ik nu weer zo'n filter aanschaf of dat ik een B+W 110E ND grijs 67mm E Coating Filter.

Deze kan ik zeker aan bevelen. Heb deze gebruikt deze zomer op Texel en heb daar zeer mooie resultaten mee behaald ;)

Kroontje


Hallo kroontje,

Heb jij hier wat voorbeelden van voor mij, ergens in een topic of op een website ?
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Gebruikersavatar
Schoonderbeek

Forumlid
Berichten: 909


Locatie: Nijkerk ( GLD )

Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Kroontje » za okt 06 2012 12:46 pm

Yep die heb ik ;)

Hier staan de foto's waar ik hem gebruikt heb.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Pjerry » za okt 06 2012 1:18 pm

Dat kruis in dat variabele filter heeft te maken met:
1) fout gebruik van het filter (zie bijv. http://www.camerafilterstore.nl/Tips-en-Trucs/hoe-gebruik-je-een-fader-nd-filter.html)
2) Ik heb er pas wat onderzoek naar gedaan en er komen maar een paar variabele filters goed uit de test. De peperdure Singh Ray en vaak als best aangemerkt: Heliopan (in Duitsland heel veel betaalbaarder dan in Nederland).

In step ring (meerdere dus) om een 52 mm filter op een 67mm lens te schroeven lijkt mij geen goed plan....
Een step ring vind ik een noodzakelijk kwaad. Het scheelt je heel veel geld, maar je levert wel het gebruik van je zonnekap in, wat ik toch wel een erg groot gemis vind.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Sharkey » za okt 06 2012 2:36 pm

Pjerry schreef:Een step ring vind ik een noodzakelijk kwaad. Het scheelt je heel veel geld, maar je levert wel het gebruik van je zonnekap in, wat ik toch wel een erg groot gemis vind.

Let wel dat bij het gebruik van een variabele filter (bijv. zo'n Light Craft of een polarisatie) en de zonnekap je nauwelijks meer comfortabel bij de filter kan. Gevolg, bij mij dan, was snel vingerafdrukken op de filter. Als je een constante filter gebruikt of tulp zonnekappen is het minder "erg".
Daarom gebruik ik zelden de zonnekap als ik filters erop heb.
Derhalve koop ik alleen 77mm filters en ik heb al, onderhand, alle mogelijke combinaties aan stepup ringen verzameld in de loop van de tijd. (aanschaffen in China via Ebay, die dingen zijn bijna voor niks daar)
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ND Filters

Berichtdoor Pjerry » za okt 06 2012 3:53 pm

Heb je geen last van flare dan, of houd je je hand er voor of zo?

Iig lijkt me een 52 mm op een 67mm lens zetten geen goed plan. Dan zou ik liever een 67 mm filter op een 52 mm lens zetten. Vignetting en zo :P.
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast