Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Discussies over filters

Onderwerp:

Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 13 2013 12:47 pm

Ik ben best wel handig met googlen enzo (al zeg ik het zelf), maar ik heb nog niet gevonden wat ik zocht. :roll:

Wat zoek ik? Van die filter opbergdoosjes. En dan bedoel ik niet de standaard plastic dingen die bij menig filter meegeleverd worden.
dus niet zo'n doosje:
Afbeelding
en die zijn er ook in ronde uitvoeringen:
Afbeelding

Daarnaast heb je ook metalen screw-in filter cases, maar die zijn alleen bestemd voor één specifieke filtermaat:
Afbeelding

Ik zoek eigenlijk een ronde, geschikt voor meerdere maten tegelijk, uitvoering, maar dan van b.v. licht aluminium. Want die hard-kunststoffen doosjes breken vaak.

Iemand enig idee of zoiets te krijgen is? En waar? Op eBay kon ik het ook niet echt vinden... :(
Laatst gewijzigd door CaptainHook op zo jan 13 2013 3:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor Gobert » zo jan 13 2013 1:09 pm

Even een mailtje naar www.Japancamera.nl
Hebben ze ze niet dat kunnen ze er wel aankomen tegen iha zeer concurrerende prijzen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor dogo » zo jan 13 2013 1:25 pm

Volgens mij zijn alle filter doosjes, tassen etc. voor één bepaalde maat filter gemaakt. Misschien een idee om een aluminium filter stack cap te kopen voor de grootste maat filter die je hebt (77 mm?), de kleinere filters passen er dan ook automatisch in. De enige zorg is toch dat ze beschermd zijn en niet op en neer kunnen bewegen, als ze in een beetje ruimere doos zitten lijkt me niet zo erg
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 13 2013 1:32 pm

Volgens mij zijn alle filter doosjes, tassen etc. voor één bepaalde maat filter gemaakt

Nou, nee hoor, ik heb hier diverse kunststof doosjes van B+W, Rodenstock en Sigma, en in dezelfde maten plastic doosjes zitten verschillende maten filters...

Die metalen filter stack doosjes, zijn voorzien van schroefdraad, in de maat waarvoor ze bedoeld zijn. M.a.w. een groter doosje voor een kleinere maat, gaat niet werken, want dan rammelt het filter heen weer (als het er überhaupt al in past, qua hoogte)

Ik zoek eigenlijk die ronde uitvoeringen die Sigma gebruikt voor z'n EX filters. Die zijn lekker ruim (ze gebruiken één maat doosje, voor diverse maten filters). De buitenkant is voorzien van veelhoeken (grijpt makkelijk vast) en aan de binnenkant ligt er zo'n kunststof schuimpadje in.
Alleen die Sigma doosjes zijn van hard kunststof en breken... :(
Nu nog in aluminium...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor a vgastel » zo jan 13 2013 2:40 pm

mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 13 2013 3:07 pm

:| ... die bedoel ik nou juist...niet...
Dat zijn specifieke, maatgebonden screw-in filter caps...M.a.w. maatAFHANKELIJK.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor a vgastel » zo jan 13 2013 3:09 pm

HOI, maar als je dan de grootste pakt passen ze allemaal.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 13 2013 3:17 pm

Lees maar eens een stukkie terug....dat past dus niet (of liever gezegd, da's te ruim, dan rammelt metaal op metaal)... die screw-caps zijn bedoeld om.... juist ja, om vast te schroeven. Als ze te groot zijn, valt er niks vast te schroeven aan het filter...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor John Jansen » zo jan 13 2013 3:41 pm

Sorry dat ik mij ergens mee bemoei maar waarom neem je geen filter tas,je kunt alles netjes gescheiden opbergen, zacht binnenwerk,stevige buitenzijde.
Gebruik ik voor al mijn filters,je kunt zo'n tas ook nog aan je broekriem bevestigen,ruimte voor 15 filters.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » zo jan 13 2013 3:50 pm

Filtertas?
Had ik op zich ook al aan gedacht. Maar ik heb vroegah eens een setje Cokin P filters in zo'n opbergtasje gehad. En door het vaak in- en uitschuiven, kreeg je uiteindelijk toch krassen op de filters. Dat komt doordat het zachte materiaal, naar binnen vouwt, en het glas/oppervlak van het filter zelf raakt. Terwijl een onbuigbaar materiaal, alleen contact maakt met de filterring, en niet met het oppervlak van het filter...
Of er moet iets zijn in de trant van een hard vlak, zodat het oppervlak van het filter altijd 'vrij' is/ligt. (?)

Nou ja, misschien bestaat zoiets wel helemaal niet... Geen idee (tot nu toe), daarom de vraag, kent iemand zoiets dergelijks. :idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor John Jansen » zo jan 13 2013 6:54 pm

CaptainHook schreef:Filtertas?
Had ik op zich ook al aan gedacht. Maar ik heb vroegah eens een setje Cokin P filters in zo'n opbergtasje gehad. En door het vaak in- en uitschuiven, kreeg je uiteindelijk toch krassen op de filters. Dat komt doordat het zachte materiaal, naar binnen vouwt, en het glas/oppervlak van het filter zelf raakt. Terwijl een onbuigbaar materiaal, alleen contact maakt met de filterring, en niet met het oppervlak van het filter...
Of er moet iets zijn in de trant van een hard vlak, zodat het oppervlak van het filter altijd 'vrij' is/ligt. (?)

Nou ja, misschien bestaat zoiets wel helemaal niet... Geen idee (tot nu toe), daarom de vraag, kent iemand zoiets dergelijks. :idea:


Jahaa,dan wordt het er niet makkelijker op,ik heb zelf de filter pouch 100 van lowepro daar neem ik mijn Lee filters in mee.
mijn andere filters toch maar gewoon in de originele kunststof doosjes want metaal op metaal gaat ook niet goed.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor whoami » za jan 19 2013 1:22 pm

is dit wat?

http://www.camerafilterstore.nl/Filter-Etuis/Bilora-Filter-Etui-voor-4-filters-tot-77mm.html

zoeken op etui.

Ik heb zelf een etui van expodisc en wil graag dat formaat. Daar passen 2 filters in en is wat compacter. Helaas kan ik die nergens vinden
whoami

Clublid
Berichten: 568


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » ma jan 21 2013 9:53 am

Toen dacht ik, laat ik dan maar zo'n JJC metalen filter cap bestellen voor m'n L.C.W. Fader ND Ultra.
Oeps, dat gaat sowieso niet passen. :oops: Die heeft aan de buitenzijde een 86mm (draad)maat en aan de binnenzijde 82mm.
M.a.w. ongelijke schroefdraad maten.

Maar weer verder zoeken...

Toch wel apart. Er zijn talloze opbergmaterialen. Allerlei hoesjes en tasjes. Filters worden af fabriek vaak in een kunststof doosjes (rond of vierkant) geleverd. Maar los kun je geen stevige (b.v. alu) filterdoosjes vinden.
Heb al tig eBay/Amazon pagina's doorgeworsteld. Maar het is altijd OF een opvouwetui (= geen stevige bescherming) of op z'n hoogst zo'n doosje:
Afbeelding
maar daar passen grote filtermaten ook niet in... :(
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor MauritsD » ma jan 21 2013 10:14 am

Heb je hier wat aan:

Afbeelding

Zijn oude CD-blikken: diameter van een CD, ongeveer 18mm hoog met schuimpjes er tussen tegen het krassen.

Je mag er wel eentje van hebben als het bruikbaar voor je is?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filter opbergdoosje(s) gezocht.

Berichtdoor CaptainHook » ma jan 21 2013 10:20 am

PB gestuurd @Amateurt.
CaptainHook




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten