Polarisatiefilter

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor bjornc » zo feb 03 2013 3:24 pm

Ik weet dat 't uit dezelfde fabriek komt.
Maar om ze nu meteen 'hetzelfde' te noemen.... dan kan je Lexus en Toyota ook hetzelfde noemen.
Je kan het in de testresultaten ook zien; Hoya en Kenko komen niet gelijk uit de test.

Goed, er zat ook een leeftijd en prijsverschil in de Hoya die ik had, en de Kenko die ik nu heb.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor nadiau » wo feb 06 2013 11:01 pm

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze twee voorbeelden van wat ik bedoel!

Nu wil ik er wel bij zeggen dat ik al heel veel aan de tips van de nabewerking heb gehad!
Bij de Raw fotos kan ik door het onderbelichten toch het een en ander aan wolken eruit halen en deze dan via HDR merge of layeren weer samenvoegen met het origineel en dan ziet het er al stukken beter uit, maar het zou toch erg leuk zijn om dit al te kunnen voorkomen tijdens het maken van de foto!

Bedankt voor de link Bjorc, ik ga daar eens uitgebreid voor zitten!
nadiau

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Patrick » wo feb 06 2013 11:24 pm

Tja. Bij die tweede heb je de zo'n in beeld. Dan valt dit me nog mee! Hij is trouwens wat overbelicht wat mij betreft.

Zoals je al aangeeft: in NEF schieten en je kan nog heel veel goedkeuren!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor Léon Obers » do feb 07 2013 6:11 pm

Dit soort voorbeelden speelt het enorme tegenlicht mee, wat in dit geval ook nogal wat flare veroorzaakt zodat het contrast er ook niet beter op wordt.
Je kunt met HDR technieken complex het een en ander naar elkaar brengen. Maar in dit geval zou ik veel eerder geneigd zijn een vrij abrupt verlopend en sterk grijsfilter te gebruiken. Bij de tweede foto de scheidingslijn van de overgang wat schuin draaien (in de vorm van de bergtoppen mee).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten