Polarisatiefilter

Discussies over filters

Onderwerp:

Polarisatiefilter

Berichtdoor nadiau » vr feb 01 2013 3:09 pm

Hoi allemaal,

Ik fotografeer eigenlijk al jaren, maar puur voor vakantiefotos etc.
Inmiddels heb ik heel wat tripjes door de wereld gemaakt en soms kom ik toch met teleurstellende foto's thuis.. de kleuren zijn dan gewoon flets of heel erg weerkaatst, en na bestemmingen zoals Australie en Indonesie vind ik dat het toch tijd is om hier iets aan te doen, zodat ik hier niet weer tegen aan loop.

Ik heb altijd de D80 gehad en heb nu de D5100.

Ik wilde eigenlijk voordat ik weer op reis ga een polarisatiefilter kopen om de kleuren te verbeteren, en vroeg mij af wat jullie adviezen hierin zijn..
Waar moet ik opletten, wat zijn goede merken, redelijke prijzen etc?
En uiteraard.. is het ook écht een verbetering voor de foto's.. ? Zijn er speciale manier om de filters te gebruiken en zijn er ook momenten waarom dit juist niet gebruikt moet worden.. ?

Ik wil namelijk niet dat mijn foto's er al 'bewerkt' uitzien op het moment van maken.. Ik vind het juist mooi als foto's eruit zien alsof er niets aan bewerkt is..

Ben benieuwd naar jullie adviezen :)

Groetjes, Nadia
nadiau

Forumlid
Berichten: 24


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polarisatiefilter

Berichtdoor JW17 » vr feb 01 2013 3:24 pm

Hoi Nadia,

Er zijn veel dingen die je kunt doen om deze foto's te verbeteren.

De instellingen van de camera, de keuze van sluitertijd en diafragma, de wijze van belichten maar zeker ook het fotograferen in RAW zodat je later nog bewerkingen kunt doen in een programma naar keuze.

Een polarisatiefilter is uiteraard ook een optie maar zal niet alle foto's verbeteren denk ik. De meningen in de wereld van de fotografie zijn volgens mij ook verdeeld over het nut van dit filter voor iets anders dan spiegelingen opheffen...