Filterhouder

Discussies over filters

Onderwerp:

Filterhouder

Berichtdoor 2eX_trots » zo mar 17 2013 8:21 pm

Hallo, ik wil graag experimenteren met extreem lange sluitertijden.

Denk aan kustfoto's waarbij het water als melkachtige mist te zien is of een druk plein waarbij op de foto's de (bewegende) mensen zijn vervaagd door de lange sluitertijd.

Nou heb ik mooie houders gezien van onder andere Cokin, waarbij je rechthoekige filter voor de lens kan schuiven. Nu gebruik ik graag twee lenzen met een 52mm filtermaat maar ook een groothoek met 77mm filterdraad.
Ik zou dus graag een filterset willen aanschaffen voor de 77mm welke ik ook op de kleinere lenzen kan gebruiken.

Hebben mensen hier ervaring mee en werkt dit fijn? Zoja welke zouden jullie aanraden en waarom?
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Filterhouder

Berichtdoor weimaraner » zo mar 17 2013 8:48 pm

Afhankelijk van de lichtomstandigheden heb je een "normaal" of extreem ND filter nodig, met extreem bedoel ik dan tussen de 8 en 11 stops. Ik zou eerst kijken wat voor filter je wil, voordat je een houder aanschaft. Zo heeft Cokin voor zover ik weet geen extreem ND filter in het assortiment - en dan heb je dus aan de houder ook niet zoveel.

Extreme ND filters heb je in schroefversie (rond, om op het objectief te schroeven) of in vierkant formaat (waarbij je een filterhouder nodig hebt).
Ook een rond filter hoeft geen probleem te zijn als je objectieven hebt met verschillende frontlens diameters hebt; je kunt dan met verloopringen werken die niet duur en over het algemeen goed verkrijgbaar zijn. Ik heb jaren met een B+W ND110 filter gewerkt (de 77mm variant) en daar had ik een 67-77mm verloopring bij zodat ik hem op objectieven met een filtermaat van 77mm maar ook 67mm kon gebruiken.

Wil je de filter gaan gebruiken in combinatie met andere filters (zoals ND Grads oftewel grijsverloopfilters) dan kun je voor het gebruiksgemak beter gaan voor een filterhouder waar je alle (vierkante) filters in kunt schuiven. Ik gebruik zelf op dit moment Lee - duur maar goed spul.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten