Gebruik UV-filter zinloos ?

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filter zinloos ?

Berichtdoor ArjanL » zo aug 25 2013 11:23 am

CaptainHook schreef:Maar als bescherming tegen vallen/klappen/stoten? Als bumper? Neeeee. Koop dan liever zo'n inklapbare rubberen zonnekap (voor een paar euro op eBay), die doet prima dienst als stootbumper. :idea: :mryellow:

Nee, dan koop je een stevige kunststoffen of liever nog een ouderwetse metalen zonnekappen. Die absorberen de energie die vrijkomt bij de val en zullen derhalve breken/scheuren of deuken oplopen. Wel oppassen met zonnekappen in kinderrijke omgevingen als je je camera over een schouder draagt. Kinderhoofden en zonnekappen aan zware camera's op heuphoogte gaat vaak niet goed. Schijnt erg zeer te doen.
Ik heb meerdere objectieven laten vallen (onopzettelijk) of ergens hard tegenaan gestoten. Altijd deuken in zonnekap of stukken afgebroken (de kunststof). Behalve een 17-55/2.8, die viel op de zoomring -> Beverwijk.
Heel vroeger heb ik UV filters samen met zonnekappen gebruikt. Met filters ben ik gestopt; de frontlenzen worden dankzij zonnekappen niet eens zo heel vies. Daarbij zijn ze goed schoon te maken mits met de nodige voorzichtigheid.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filter zinloos ?

Berichtdoor emdeklerk » zo aug 25 2013 5:12 pm

Klassieke metalen zonnekappen moet je echt in de plastic schroefdraad van sommige Nikkors schroeven en die dan laten vallen...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filter zinloos ?

Berichtdoor Gobert » zo aug 25 2013 6:00 pm

Nee, dan koop je een stevige kunststoffen of liever nog een ouderwetse metalen zonnekappen. Die absorberen de energie die vrijkomt bij de val en zullen derhalve breken/scheuren of deuken oplopen. Wel oppassen met zonnekappen in kinderrijke omgevingen als je je camera over een schouder draagt. Kinderhoofden en zonnekappen aan zware camera's op heuphoogte gaat vaak niet goed. Schijnt erg zeer te doen.
Ik heb meerdere objectieven laten vallen (onopzettelijk) of ergens hard tegenaan gestoten. Altijd deuken in zonnekap of stukken afgebroken (de kunststof). Behalve een 17-55/2.8, die viel op de zoomring -> Beverwijk.
Heel vroeger heb ik UV filters samen met zonnekappen gebruikt. Met filters ben ik gestopt; de frontlenzen worden dankzij zonnekappen niet eens zo heel vies. Daarbij zijn ze goed schoon te maken mits met de nodige voorzichtigheid.

Ik fotografeer sinds mijn teenagerjaren. Ik ben 5 jaar broodfotograaf geweest. Waarom zou ik mijn dure spullen uit mijn vingers laten vallen? Dat heb ik nooit begrepen, tenzij je oorlgsfotograaf bent, dan kan ik me er iets bij voorstellen.
Ik gebruik overigens zelf Nikon vensterglas, geen UV.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filter zinloos ?

Berichtdoor a vgastel » zo aug 25 2013 7:42 pm

Gebruik zelf bescherm fliters die ik heb liggen en de zonnekap die bij de lens mee komt.
Dan gaan we het niet hebben over een merk.
Heb ik geen zonnekap dan kijk ik in mijn grote doos of er een maat bij zit meestal is dit een rubberen zonnekap dan gaat deze er op.
Maar heb ik geen passend filter dan geen filter meestal ligt het glas dan ook nog vrij ver terug .
De meesten hier weten heel goed wanneer het wel en niet nuttig is en wanneer niet dus ieder zijn keuze.
Zinloos is het niet maar is het nuttig.



EDIT Vind het wel fijn als er een ijsco in de zonnekap geduwd wordt er een gewoon filtertje in zit.
Dit is mij dus eens gebeurd
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filter zinloos ?

Berichtdoor JanJacob » ma aug 26 2013 12:09 am

Per ongeluk of doelbewust?!
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filter zinloos ?

Berichtdoor a vgastel » ma aug 26 2013 4:24 am

.Doelbewust.dus dat is niet leuk wordt je dus gruwelijk kwaad.
Ben meestal vrij kalm.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten