Filters, juiste mm of toch groter

Discussies over filters

Onderwerp:

Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor Lacsap » ma dec 02 2013 10:32 am

Beste forum gebruikers,

Ik ben aan het kijken naar filters zoals een Polarisatie, variabele ND, en Close Up filters.
Nu is de ND filter o.a. een kostbare aanschaf, is het dan misschien handig om daarvan de grootste mm te aan te schaffen, want stel je voor dat je een andere objectief koopt met een grotere filtermaat kan je nogmaals zo'n uitgave doen.

Ik zou graag jullie ervaring / mening / voor en nadelen willen horen.
Een optie is om een filter adapter te gebruiken zoals deze http://www.cameranu.nl/nl/filters/filter-adapter-ring/stealth-gear/stealth-gear-extreme-step-up-ring-67-82-mm/h200_37624_403914
Of moet ik misschien wel gewoon de juiste filter mm aanschaffen.

Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Pascal
Groetjes Pascal
Lacsap

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor emdeklerk » ma dec 02 2013 10:49 am

Zoals je misschien al gelezen hebt op dit forum, is filtergebruik sowieso een heikel punt.
Het is heel persoonlijk, en zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Ik kan je alleen maar mijn eigen opinie geven, maar anderen zullen er anders over kunnen denken:

Als je met filters werkt, neem dan gewoon de juiste maat.
Werken met step-up of step-downringen werkt ook niet altijd zo snel en handig, als je van objectief wisselt moet je ook nog het filter wisselen - als je die ring al snel loskrijgt.
Ander nadeel kan zijn dat je de juiste zonnekap niet meer kunt gebruiken als je een te groot filter op een objectief hebt - en juist de zonnekap zou ik niet willen missen, met een extra glasoppervlak voorop een objectief...
Een nadeel van veel verschilllende filtermaten is uiteraard de prijs, maar op de prijs van een beetje kwaliteitsobjectief maakt het niet echt uit, terwijl het bezit van meerdere maten filters in veel situaties aan gebruiksgemak niet in geld is uit te drukken.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor jfbat » ma dec 02 2013 11:07 am

emdeklerk schreef:Zoals je misschien al gelezen hebt op dit forum, is filtergebruik sowieso een heikel punt.
Het is heel persoonlijk, en zoveel hoofden, zoveel zinnen.

Ik denk dat die controverse met name gaat over de zin of onzin van UV-filters, en dan vooral waar het be bescherming van het objectief betreft...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor yzf1kr » ma dec 02 2013 11:27 am

Het is een beetje afhankelijk van hoeveel objectieven je hebt en op welke je de filter wil gebruiken.

Je schaft de filter aan voor het objectief dat je het meest gebruikt. Voor het incidentele gebruik zou je dan af en toe een step-up ring kunnen gebruiken.
Maar structureel zou ik het ook niet doen.

Nou moet ik toegeven dat ik zelf wel structureel met 82mm ND-filters op mijn 77mm objectieven werk, maar dat komt omdat ik bijna voor niets een setje Heliopan ND filters kon krijgen.
Maar ideaal is het niet.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor emdeklerk » ma dec 02 2013 11:54 am

Inderdaad, beste Jfbat, gaat het dan meestal om het nut van UV-filters danwel beschermfilters.
Maar: ook het advies van sommigen step-down- danwel step-upringen te gebruiken om maar één grote filtermaat te hoeven kopen is al meerdere malen onderwerp van discussie geweest.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor Kroontje » ma dec 02 2013 1:20 pm

Persoonlijk zou ik kiezen voor filters die de zelfde mm hebben als het objectief ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor Lacsap » ma dec 02 2013 7:58 pm

emdeklerk schreef:Ander nadeel kan zijn dat je de juiste zonnekap niet meer kunt gebruiken als je een te groot filter op een objectief hebt - en juist de zonnekap zou ik niet willen missen, met een extra glasoppervlak voorop een objectief...
Een nadeel van veel verschilllende filtermaten is uiteraard de prijs, maar op de prijs van een beetje kwaliteitsobjectief maakt het niet echt uit, terwijl het bezit van meerdere maten filters in veel situaties aan gebruiksgemak niet in geld is uit te drukken.


Maar als je een Polarisatie of Variabele ND filter op je objectief heb zitten dan heb je toch niet echt meer iets aan die zonnekap?
Want als die zonnekap er op zit kan je die filters niet meer instellen. Toch?
Groetjes Pascal
Lacsap

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 8:10 pm

Lacsap schreef:Maar als je een Polarisatie of Variabele ND filter op je objectief heb zitten dan heb je toch niet echt meer iets aan die zonnekap?
Want als die zonnekap er op zit kan je die filters niet meer instellen. Toch?

Nee hoor. Dat hang heel erg af van de bevestigingsconstructie v.d. zonnekap.

Ik gebruik een pola filter soms op m'n 24-70mm Nikkor, terwijl de zonnekap er gewoon opzit.
En zelfs bij zonnekappen die een schroefdraad hebben, kun je deze vaak stapelen, dus eerst buitendraad objectief/schroef zonnekap/pola filter of buitendraad objectief/pola filter/zonnekap. Hangt ook weer af van de mate van vignetering bij het gebruikte objectief/uitstekende filterrand.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor Hans Braakhuis » di dec 03 2013 10:11 am

Ben sinds kort over naar 77 mm. De meest gebruikte maat bij Nikon. Andere merken gaan wel groter.
Met een verloopring past het ook op 72, 67, 62 en 52 mm.
Een rubberen zonnekap past wel op m'n (niet variabele) ND filter, maar ik zoek nog iets voor het Nikon Circulair Polarisatie filter uit de oude serie (serie I). Een Nikon HN-29 zonnekap werkt alleen met tele-objectieven en die heb ik eigenlijk niet.
Met een 86mm rubberen groothoek zonnekap zou ik m'n polafilter kunnen bedienen.

http://www.hansbraakhuis.nl/filters.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filters, juiste mm of toch groter

Berichtdoor dotcat » do jan 02 2014 9:37 pm

Voor beschermingsfilters of NC filters gebruik ik de maat van het objectief.

Voor polarisatie, variabele ND filters en een close up lens gebruik ik een diameter van 77mm, de grootste en meest gebruikte diameter van mijn zoom objectieven. Voor de aansluiting met de prime objectieven (die allemaal een kleinere diameter hebben) gebruik ik step up ringen. Het ongemak is klein, de besparing groot en ik gebruik altijd dezelfde (goede) kwaliteit filter.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten