Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor JaapV » vr jan 24 2014 11:20 pm

Ik ben inderdaad ook "in de markt" voor een 77mm CP filter. Geen haast: het échte zonnige weer laat nog op zich wachten. Tot nu toe had ik ook de B+W KSM op het oog, maar ik twijfel. Net liep ik - net als JW17 - tegen "Nikon" op, bij CameraNu. Was benieuwd naar tests ervan.

Volgens B&H NYC is het een relatieve nieuwkomer, want een wat slankere update van eerder uitgebrachte modellen, die ik overigens niet ken. Het merk komt me ergens wél weer bekend voor 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor JaapV » vr jan 24 2014 11:22 pm

yzf1kr schreef:Een vrij onbekende maar die minimaal op hoogte van B&W moet staan is Heliopan.

Niet als je de door CaptainHook genoemde tests van Lenstip leest... :shock:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor bjornc » za jan 25 2014 12:49 am

Niet alleen lezen... de testfoto van die Heliopan is ook niet om over naar huis te schrijven.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Jahoe » do mei 29 2014 12:08 am

Ik ben ook op zoek naar een goed en betaalbaar CP filter , 77mm voor met name op mijn sigma 17-50
Doel is om het dynamisch bereik wat te verbeteren (blauwere luchten) bij landschapsfoto's

Als ik bij Hoya kijk zie ik verschillende typeringen, maar het is me niet erg duidelijk wat de verschillen zijn, behalve de prijs

regulare: niet in 77 mm volgens cameranu.nl
HD : 119,-
HRT: 69,- (een prijs die me wat beter ligt....)
HMC Pro - 94,-
regular slim : 59,- (die zal dezelfde zijn als de regular, maar dan de slimme uitvoering)

Elders vind ik dan weer de volgende term "Digital Pro1" . Is dat weer een ander type?

Kan iemand mij zonder de marketing termen kort de verschillen aangeven en wat wel en niet te adviseren is. Al is dat natuurlijk maar net hoe hoog je de lat legt. Maar eigenlijk vind ik 7 tot 8 tientjes meer dan genoeg voor een filter, maar heb ik dan ook een goede? ca 160,- of meer voor een B+W of Nikon CPL vind nogal behoorlijk aan de prijs.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Jacob_O » do mei 29 2014 12:57 am

Misschien een idee om ook eens te kijken naar Marumi?

Recentelijk voor € 61,- (incl. verzending) een Marumi DHG Super Circular P.L.D 77mm aangeschaft via e-bay.

http://www.lenstip.com/115.24-article-Polarizing_filters_test_Marumi_DHG_Super_Circular_P.L.D_72_mm.html
Laatst gewijzigd door Jacob_O op do mei 29 2014 9:08 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor CaptainHook » do mei 29 2014 8:40 am

Tja, wat vind je belangrijk?

De duurdere CPL's ziijn vaak van een betere optische kwaliteit, hebben minder last van reflecties en de gebruikte coatings zijn zeer goed vuilafstotend c.q. makkelijk te reinigen.
Daarnaast (vind ik zelf) is het materiaal van de vatting van belang. Bijna alle merken gebruiken tegenwoordig aluminium en dat wil zich nog wel eens vastzetten op het objectief.

Ik weet in ieder geval dat Rodenstock en B+W op sommige modellen nog messing gebruiken en daar heb je dat 'vastzit' probleem een stuk minder mee...
Zelf heb ik nog een oud model B+W (messing) in 52mm en een Rodenstock (messing vatting HR Digital super MC) voor de grotere maten.

En ga je voor goedkoop, dan is dit wellicht een tip:
http://www.fotoshopaalten.com/nl/object ... -77mm.html

Uiteraard kun je voor nog minder op eBay een no-name CPL bestellen... :|
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor emdeklerk » do mei 29 2014 9:36 am

Nikon?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor JanJacob » do mei 29 2014 9:49 am

Ik heb een Sigma EX, Hoya en een Haida slim pol. filter (Sigma niet meer).

De Haida heeft een fijne beeldkwaliteit, maar zit snel vast op het objectief. Mijn Hoya is wat dat betreft een stuk beter (alhoewel ik die een mindere weergave vind hebben).
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Jahoe » do mei 29 2014 10:18 pm

dank voor de reacties. Zal eens ook naar marumi kijken.

Tja wat vind ik belangrijk. Ik hoef echt niet het goedkoopste, maar beetje de gulden middenweg. Dus geen no name, maar liever een gerenomeerd merk als Nikon, Hoya, Marumi etc.

Ik snap dat meestal duurder , beter is. Maar er is waarschijnlijk een grens waarbij je als normale hobbyfotograaf het verschil niet of nauwelijks meer merkt of dat de verschillen niet meer opwegen tegen de hogere prijzen.

Ik werd vooral getriggerd door de vele typeringen van Hoya waardoor ik de draad een beetje kwijtraakte. En vroeg me af waar dan de verschillen in zitten. Bij marumi zie ik dan weer dat je DHG hebt en DHG Super.

Snel vastzitten is natuurlijk niet fijn. Maar ik heb ook altijd een UV filter, die ik altijd laat zitten. Kan een CPOL filter dat gewoon overnemen. Die kan je toch op 0 draaien zeg maar, zodat hij geen effect geeft, in de gevallen dat je dat niet wilt. Of moet je dan toch weer wisselen met UV filter (of geen filter, maar dat is een andere discussie)

Link van lenstip had ik al een keer gezien inderdaad. Erg informatief, maar is ook en wat oudere test en niet alles wat je in webshops tegenkomt is daar vermeld natuurlijk. Merken veranderen ook nog wel eens de namen van hun filters om het nog verwarrender te maken...
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do mei 29 2014 11:35 pm

Ik heb laatst voor mijn Sigma 18-35 het laatste model B&W KSM cpol gekocht en moet zeggen dat ik daar zeer tevreden mee ben.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor CaptainHook » vr mei 30 2014 8:21 am

Een CPL kun je niet altijd laten zitten, zoals velen bij een UV filter vaak wel doen!
Het polariserende effect treedt altijd wel op, alleen in de ene stand veel minder dan in de andere. Bovendien heb je altijd het lichtverlies c.q. de kleurzweem die het filter introduceert. :frown:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Lacsap » vr mei 30 2014 10:49 am

Ik heb eergisteren de Hoya HD Polarisatiefilter overgenomen van een mede clubgenoot. 8)
Groetjes Pascal
Lacsap

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Jahoe » vr mei 30 2014 3:17 pm

Ok dank je captainhook, dat wist ik nog niet.

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor Jahoe » vr mei 30 2014 10:06 pm

Jacob_O schreef:Misschien een idee om ook eens te kijken naar Marumi?

Recentelijk voor € 61,- (incl. verzending) een Marumi DHG Super Circular P.L.D 77mm aangeschaft via e-bay.

http://www.lenstip.com/115.24-article-Polarizing_filters_test_Marumi_DHG_Super_Circular_P.L.D_72_mm.html


Dit lijkt me na wat struinen op internet wel een mooie keuze. Regulier is hij 109,-. Knap dat je hem voor 61,- hebt kunnen vinden. Is dat dan wel een origineel en geen namaak oid?
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een korte vraag; welk Pola-filter vindt jij het beste?

Berichtdoor bjornc » za mei 31 2014 7:22 am

Je kan hem in Duitsland behoorlijk goedkoop (vaste prijs, geen aanbieding of veiling) aanschaffen: Klik
Voor NL komen er natuurlijk nog wel wat verzendkosten bij.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten