Beschermend filter i.v.m. zand

Discussies over filters

Onderwerp:

Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Rikietje » za feb 22 2014 3:41 pm

Hallo allen!

In verband met mijn nieuwe baan verhuis ik binnenkort naar Turkije toe en ik verwacht daar veel meer in aanraking te komen dan zand dan dat ik hier doe.

Tot nu toe heb ik altijd nog afgezien van een filter ter bescherming omdat ik erg voorzichtig ben met mijn spullen en voor stoten e.d. mijn zonnekap de lens goed beschermd maar ik zou ook vast wel een paar keer naar het strand afreizen (Ik ga namelijk naar Antalya toe) en ik heb eigenlijk liever niet dat mijn lens gezandstraald wordt als er een lekker windje staat.

Als jullie van mening zijn dat een filter hier weinig verschil in maakt dan hoor ik dat ook graag.

Nou weet ik ondertussen wel het één en ander over filters en heb ik er veel over gelezen op internet maar nu komt eigenlijk het moment dat ik er binnenkort één ga aanschaffen en wou ik toch nog graag wat advies inwinnen.

Als ik het goed heb begrepen kan ik ter bescherming van mijn lens het beste een UV/Neutraal filter nemen (correct me if wrong), via dit forum heb ik begrepen dat het meest gangbare merk filters dat mensen gebruiken hier B+W is, de filter is bedoeld voor mijn 18-105 lens die een filterdraad(?) heeft van 67mm.

Zou dit bijvoorbeeld een goede aankoop zijn (B+W XS-Pro MRC (010) E UV 67mm)
http://tweakers.net/pricewatch/319269/b+w-xs-pro-mrc-(010)-e-uv-67mm.html

Of hebben jullie nog alternatieven die het uitstekend doen voor misschien een wat lager prijsje?
(Ik vind kwaliteit wel belangrijk!)

Alvast bedankt!
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor gijs sandberg » za feb 22 2014 3:52 pm

Beste R,
De meningen over filter-fabrikaten zijn soms verdeeld.
Enkele overwegingen:
-Bedenk dat je op een groothoek-lens last kan krijgen van vignettering.
-Naast Nikon rekenen velen B+W tot de A-merken
-Waarom zou je iets goedkopers willen, je hebt net veel uitgegeven aan een hoge-resolutie kamera, daar wil je geen goedkoop vensterglas voor zetten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Marten » za feb 22 2014 3:52 pm

Tegen "zandstralen" is een filter natuurlijk de enige oplossing. Neem een Nikon NC filter.
Vanaf € 25 op eBay
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Rikietje » za feb 22 2014 4:37 pm

Gijs,

Bedankt voor je reactie!
Ik was zeker niet van plan om vensterglas voor mijn 24mp sensor te zetten, dat is de reden waarom ik tot nu toe ook nog niks gekocht heb.

Marten,
Bedankt voor je tip!
Ik ga zo meteen eens even op internet speuren naar het filter dat je aanraad =)
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Olliepippie » za feb 22 2014 8:33 pm

Hoya HD is ook een A merk en heeft een smalle rand (slim line) en dus geen last van vignettering bij groothoekobjectieven.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Rikietje » za feb 22 2014 10:38 pm

Bedankt voor de vermelding olloepippie ga er zeker even naar kijken!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor marcel.b » za feb 22 2014 10:51 pm

Gefeliciteerd met je baan in Turkije ! Komende zomer een rondvluchtje in Nederland gaat dan niet meer....?
Augustus ben ik wel weer in de buurt :lol:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 23 2014 10:14 am

Waarom geen Nikon No Color (NC)? Een Hoya is ook best goed. Maar ze hebben wel veel kwaliteiten:
Hoya (regular) niet meer leverbaar
Hoya HD
Hoya HCM
Hoya Pro 1
Hoya HRT UV

Heb het idee dat dit de beste is: http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... protector/

Zal straks een ander bericht plaatsen over B+W.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Rikietje » wo feb 26 2014 1:14 pm

marcel.b schreef:Gefeliciteerd met je baan in Turkije ! Komende zomer een rondvluchtje in Nederland gaat dan niet meer....?
Augustus ben ik wel weer in de buurt :lol:


Nee helaas niet! Of je moet hem met iets veel groters boeken haha!

Hans Braakhuis schreef:Waarom geen Nikon No Color (NC)? Een Hoya is ook best goed. Maar ze hebben wel veel kwaliteiten:
Hoya (regular) niet meer leverbaar
Hoya HD
Hoya HCM
Hoya Pro 1
Hoya HRT UV

Heb het idee dat dit de beste is: http://www.hoyafilter.com/hoya/products ... protector/

Zal straks een ander bericht plaatsen over B+W.


Bedankt voor je reactie, nu wordt het een beetje moeilijk met alle merken die genoemd zijn ...
Ik zal eens even zoeken en er straks op terug komen =)
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Rikietje » wo feb 26 2014 1:20 pm

Na het lezen van vele reviews en online kijken is het me eigenlijk wel een beetje duidelijk geworden.

Ik twijfel nu alleen nog tussen de :

- Nikon Neutral-Color Filter 67mm voor digitale camera lens bescherming 67 mm (http://tweakers.net/pricewatch/unsorted/211307/nikon-neutral-color-filter-67mm-voor-digitale-camera-lens-bescherming-67-mm.html)
- Hoya UV-Filter HD-Serie 67mm (http://tweakers.net/pricewatch/298690/hoya-uv-filter-hd-serie-67mm.html)

De Nikon NC is voor 15 euro minder verkrijgbaar online. (zoals aangegeven via eBay) de Hoya UV is via Amazon verkrijgbaar voor 38 euro. Nog enig advies?
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor ErikB » ma mar 03 2014 8:43 am

Ik lees met lichte verbazing dit draadje. Je geeft aan bang te zijn voor het zandstralen van je lens, maar je body dan? Een filter helpt enkel tegen je frontlens, al het zand kan dus gerust in alle kiertje binnendringen. En geloof me, fijn zand dringt in je camera door.

In de jaren dat ik nu fotografeer heb ik heel wat keren op zandverstuivingen gelegen waar het zand flink stuifde. Enige wat dan echt helpt is door gewoon niet het zand op te gaan, je kan je nog zo goed beschermen, het zand dringt toch wel door. Echter, de foto's die je er kan maken zijn onvergetelijk. Het beste werkt gewoon een soort jas om je hele camera heen leggen en je lens nooit tegen de wind in plaatsen. Het zand moet langs je camera en als je de wind recht je lens in laat blazen gaat het weer hopeloos mis, filter of geen filter. Kunst is om een camerahoes te gebruiken en daar verstandig mee om te gaan. Hoeft niet duur te zijn, de meest simpele camerabescherming volstaat mits je oplet wat je doet.

Garantie is er natuurlijk nooit, het zand is zo fijn dat je er moeilijk bescherming tegen vind. Pas daarom tijdens het fotograferen ook op met het schoonblazen van je camera, dat kan meer kwaad dan goed doen.

Als je nog meer tips en trucs wilt hebben, geef maar een seintje ;) Ik denk dat je hier in elk geval al mee uit de voeten kan.
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor Rikietje » wo mar 05 2014 11:16 am

Bedankt voor je reactie Erik, zo had ik er inderdaad nog niet overna gedacht.

Ik heb die "camera jassen" die je bedoelt wel eens online zien voorbij komen dus dat hou ik in m'n achterhoofd mocht ik echt serieus op het strand foto's willen maken.

Ik heb reeds van een forumgenoot hier een nieuwe gesealde Hoya Pro1-Digital UV-Filter 67mm overgekocht dus hopelijk beschermd die op zijn minst het front element mocht ik impulsief naar het strand gaan.

Ik wil jullie allen nogmaals bedanken voor de zeer nuttige reacties die me geholpen hebben tot het maken van mijn keuze!
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beschermend filter i.v.m. zand

Berichtdoor ErikB » wo mar 05 2014 7:23 pm

Ik kan je toch echt aanraden om even een camerabescherming te kopen. Ze kosten bijna niks en beschermen je camera bij impulsieve zandstuif acties ;) Ik heb het zelf eerst met een plastic tas rond m'n camera gedaan met als gevolg een zeer stoffige sensor. Met camerabescherming had ik daar geen last van.

http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/r ... _1569_6631

Die voldoet. Ik geloof dat Bever Sport ze ook heeft gehad, ik weet niet of die ze nog steeds heeft. Anders even een willekeurige fotozaak proberen ;) Ik heb ze standaard bij me en ze hebben hun geld allang opgebracht ;)
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten