Namaak B+W filter ??

Discussies over filters

Onderwerp:

Namaak B+W filter ??

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 23 2014 11:37 am

Als iets goed is, wordt het nagemaakt. Jammer dus, natuurlijk weet je dat als je een Rolex koopt voor 20 euro, dat deze een namaak zal zijn. Dan kun je er voor kiezen. Maar wat als je in een winkel iets koopt voor de gewone prijs?

Vorig jaar kocht ik in een winkel een B+W ND110 filter in de maat 77mm.
De verkoper legde een ND110 in de maat 72 mm op de toonbank in een grijs doosje. Aan die maat had ik niks, dus werd de ND110 omgeruild voor de 77mm maat in een wit-lichtblauw doosje. Thuisgekomen bedacht ik, klopt dit wel? Er zijn kennelijk meerdere doosjes. Grijs, wit, lichtblauw, donkerblauw.

De tamtam eens ingeschakeld en dat leverde het volgende op:
https://www.google.nl/search?q=B%2BW+filter+counterfeit

Eens op zoek geweest naar de verschillende doosjes:

Afbeelding

Deze heb ik nu, maar bij mij is de tekst UV-Haze filter niet op het doosje, maar zit er een doorzichtig plakbandje op met de tekst: Graufilter 1000X en dan nog in 4 talen: Filter Gris 1000x, Gris Negro 1000x, N.Density 100x en opnieuw Graufilter 1000X.

Bij een NCN bijeenkomst in een grote winkel bij Rotterdam, eens naar de B+W doosjes gekeken. De zagen er allemaal zo uit:

Afbeelding
Andere doosjes:
https://www.google.nl/search?q=B%2BW+filter&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=l8cJU9jRC-Sf0QXEo4GICw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1252&bih=569

Een wirwar dus. Het logo is al onjuist op mijn doosje. Volgens http://www.schneiderkreuznach.com/start ... -w-filter/
moet het zo zijn:
Afbeelding


Een vraag aan de Nederlandse Importeur (via hun formulier) leverde geen reactie op.
Waarschuwingen voor counterfeit kon ik bij B+W op de sites in Duitsland en de USA niet vinden.

Er had misschien een lampje moeten gaan branden gezien de aanschafprijs van rond de €99 tot €115 hier in Nederland.
In de USA staat er US$ 251 voor de gewone versie en kost de MRC versie $369
https://www.schneideroptics.com/Ecommer ... 9&IID=8110
Maar ja, daar kom ik pas achter nu ik dit schrijf.

Nu kan het best zo zijn dat B+W in de USA andere prijzen hanteren. Duitse en Europese verrekijkerfabrikanten zijn daar ook aanmerkelijk duurder dan hier.

Wie weet meer?

De naam van de winkel zal ik niet noemen. Die staat wel gewoon vermeld in het overzicht bij:
http://www.degreef-partner.nl/dealers/#
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma feb 24 2014 8:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor jfbat » zo feb 23 2014 12:40 pm

Volgens mij is het gewoon het oude logo en een oud doosje. De winkel heeft blijkbaar nog wat voorraad van voor 2011 (toen de huidige verpakking geintroduceerd werd) liggen. Met name bij de wat kleinere winkels (niet alleen in fotoland) komt dat wel vaker voor.

Het komt zelden voor dat winkels die nog steeds een band met de importeur hebben "fake" spullen verkopen, dus ik twijfel er aan of dit wel een nepperd is.

Wanneer heb je met de importeur contact opgenomen? Zou het slecht vinden als er helemaal niet gereageerd wordt.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor ThijsHakvoort » zo feb 23 2014 1:40 pm

Alle filters die ik heb van B&W zaten in het doosje zoals jouw eerste foto (idd allemaal voor 2011) maar niet allemaal bij dezelfde winkel toentertijd gekocht. Dus ik denk ook oude voorraad..
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...
Gebruikersavatar
ThijsHakvoort

Forumlid
Berichten: 243


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 23 2014 5:36 pm

Heb twee week geleden de importeur gemaild. Geen reactie.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor Vincent » zo feb 23 2014 5:46 pm

Dan zijn er wel heel veel nepperts in omloop... Die oude doosjes liggen hier ook in de kast ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor jfbat » zo feb 23 2014 5:49 pm

Hans Braakhuis schreef:Heb twee week geleden de importeur gemaild. Geen reactie.

Dat is erg jammer.

Toch zou ik me vooralsnog niet al te veel zorgen maken.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor Marten » zo feb 23 2014 6:14 pm

Hans Braakhuis schreef:Als iets goed is, wordt het nagemaakt. .

Dan zouden Nikon filters ook nagemaakt moeten worden. Toch hoor je daar nooit iets over. Meldingen of waarschuwingen van Nikon zelf zijn er voor zover ik weet niet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor henkk » zo feb 23 2014 6:39 pm

Hans, maak je geen zorgen. Mijn B+W filters zaten ook in doos model 1 en kwamen van een gerenommeerde fotozaak. Blijkbaar zijn ze er 'digital' op gaan zetten om nitwits te verleiden nieuwe filters te kopen voor een digitale camera. Ik kan mij niets voorstellen bij een digitaal filter, tenminste niet in de fotografie.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4974


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor CaptainHook » zo feb 23 2014 8:13 pm

De titel van het topic mag dan ook wel aangepast worden. Al is het maar met een groot vraagteken in de titel.
Want nu is het net alsof je er zeker van bent dat je een fake product hebt ontdekt!? :shock:

En wat betreft die importeur? Die heeft wel wat beters te doen dan op paniek berichtjes te reageren. Iets wat met wat simpel zoeken op het interpret ook te vinden is... :wink:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op zo feb 23 2014 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor CaptainHook » zo feb 23 2014 8:18 pm

Je trekt wel heel veel voorbarige conclusies Hans!

Hans Braakhuis schreef:...
Een wirwar dus. Het logo is al onjuist op mijn doosje.
...

Het logo is niet onjuist, het is in de loop der jaren aangepast.

dit:
Afbeelding
en dit:
Afbeelding
is alletwee 'juist'. :|
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter

Berichtdoor EdvandeZilver » zo feb 23 2014 8:31 pm

Ook hier het doosje met de eerste afbeelding.
Inclusief transparant plakkertje in 5 talen met inhoudsbeschrijving als seal.
Dus géén nep.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3194


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter ??

Berichtdoor Degreef » ma feb 24 2014 9:28 am

Geachte heer Braakhuis,

Wij kwamen uw bericht over het eventueel namaak zijn van uw B+W Filter tegen op internet.
Helaas hebben wij de email die u twee weken geleden gestuurd heeft niet ontvangen?
De email die u gisteren heeft gestuurd hebben wij wel ontvangen.

Wij willen echter graag dat iedereen hier op het Nikon forum kan lezen wat ons antwoord is op de vraag of uw filter namaak is, vandaar ons antwoord hier als reactie.

Aan de hand van de afbeelding in deze forum post kunnen wij u zeggen dat het hier om een orgineel B+W filter zou moeten gaan. :D
Het lichtblauwe filterdoosje is een verpakking die de firma Schneider gebruik heeft voor het huidige donkerblauwe doosje, ook het logo is toen meteen aangepakt en heeft een modernere uitstraling gekregen.

Een van de redenen van het overgaan naar de nieuwe verpakking is het tegengaan van namaak filters.
De nieuwe verpakkingen hebben namelijk een speciaal hologram die het een stuk moeilijker maakt om de verpakking na te maken.
Helaas is het natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten dat er namaak spullen verkocht worden. :frown:

Nogmaals, voor zover wij het aan de hand van het doosje kunnen zien gaat het hier om een orgineel filter en wij hopen dan ook dat u er veel plezier van zal hebben.

Peterjan Jansen
Degreef & Partner
Importeur van o.a. B+W Filters
http://www.degreef-partner.nl
Degreef



Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter ??

Berichtdoor JvdKooij » ma feb 24 2014 9:34 am

Kijk, dat nou ik nu snel en goed reageren :-D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter ??

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma feb 24 2014 9:40 am

Al jullie opmerkingen stellen met toch al wel wat geruster.
Overigens is de kwaliteit van mijn filter niet iets waar ik me zorgen over maak.
Kennelijk is na 2011 het logo, het plastic stripje met 5 namen (waaronder 2 keer Duits) aangepast.

De foto's van mijn doosjes.

Afbeelding
het doosje met filter

Afbeelding
het plastic stripje met 4 of 5 namen

Afbeelding
een nummer aan de binnenkant

Afbeelding
naam op het filter zelf

Neem nu maar aan dat dit filter dan wel een origineel is.

Voor mij blijft wel staan dat niet alle B+W filters origineel zijn. Het er bij een fotograaf wel eens een (UV) gezien die van een slechte kwaliteit vensterglas gemaakt was. Zonder enige coating. Ook de grote variatie aan verschillende doosjes, stemt me niet gerust.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Namaak B+W filter ??

Berichtdoor Kroontje » ma feb 24 2014 9:40 am

Zeer netjes :-) zoals eerder geschreven, mag de topic regel aangepast worden ;)
Kroontje




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten