UV Filter / Sky 1A filter

Discussies over filters

Onderwerp:

UV Filter / Sky 1A filter

Berichtdoor PatrickB » ma mei 01 2006 2:51 pm

Hoi, ik ben nieuw in de (digitale) SR fotografie en ik heb een vraagje :
mijn UV filter (lens) is beschadigd en nu hebben ze mij een Skylight Filter 1A (LA+10), Coated van Hama aangesmeerd.
Is dit filter ook geschikt voor algemeen gebruik ? (s'avonds, binnenfoto's ?), of kan ik beter een kleur neutrale UV filter op mijn Tamron lens schroeven ? Ik ben (nog) niet van plan om telkens de (bescherm-)filter te wisselen.
alvast bedankt voor de info.
PatrickB



Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » ma mei 01 2006 4:08 pm

Hi Patrick,

Ik heb dezelfde set, maar heb er een B+W UV (haze) filter op. Volgens mij heb je met een sky filter de kleuren toch niet zo neutraal (leg het filter maar eens op een wit velletje papier met alleen tekst eronder, dan zie je het effect wel).

Groet,
Mark
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor PatrickB » wo mei 03 2006 11:29 pm

Hoi Mark,

bedankt voor je reactie.
Ik ga gewoon een extra filter erbij kopen.
PatrickB



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » do mei 04 2006 10:43 am

Ik heb ook een B+W UV (haze) filter maar als ik de test van Mark D uitvoer zie ik toch een beige/bruine kleur. Ik zie die ook vaak terug op mijn foto’s.

Kroko
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » do mei 04 2006 12:21 pm

Hi Kroko,

Ik zie wel een enigzins gele gloed, het wit is wel echt wit. Op de foto's trouwens niet zichtbaar. Ik merk dat dit met name het contrast erg versterkt. Niet iedereen zal dit als even prettig ervaren. Ook een stukje persoonlijke vorkeur denk ik.

Gr.
Mark
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do mei 04 2006 2:57 pm

Sorry mensen, maar een Skylight-filter is gewoon NIET hetzelfde als een UV-filter. Dus gewoon terug naar die winkelier!
De naam Skylight-filter zegt het al: het is bedoeld om onderwerpen die door een blauweof wat bedekte lucht ver- of belicht worden, een wat warmere kleur te geven.
Het is ook prima voor niet-ED telelenzen boven de pakweg 300 mm, omdat die vaak een wat blauwe weergave hebben.
Maar op een standaard lens met een goede, neutrale kleurweergave (zoals die van Nikon), geeft een Skylight-filter ten onrechte een amberkleurige tint.
Dat je dat vroeger bij kleurafdrukken niet zag, kwam omdat het bij het afdrukken wordt gecompenseerd. Bij dia's zie je het onmiddellijk!
Op digitale camera's met witbalans hoeft het ook niet altijd een probleem te zijn, maar bedenk wel: een kleurfilter voegt nooit iets toe, maar neemt wel iets weg.
Groet, emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » vr mei 05 2006 1:45 pm

Een skylightfilter is inderdaad iets anders dan een UV filter en heeft een ander doel.

Een UV filter behoort bij de geelfilters en is in feite een (heel) licht geel filter. Het wordt geleverd in verschillende sterktes.
Oorspronkelijk werden deze filters door een afdeling van Kodak geleverd als gelatine filters, totaal meer dan 100 types, voor allerlei toepassingen. Uit die tijd is ook de aanduiding, die nog steeds door veel fabrikanten gebruikt worden.

2A Zeer licht geel, absorbeert UV beneden 405 nm.
2B Licht geel, absorbeert UV beneden 390 nm.
2C Licht geel, absorbeert UV beneden 385 nm

Voor skylight geldt:

1A Licht roze, absorbeert UV beneden 390 nm, maar niet zo sterk, reduceert verder
blauw uit schaduwen en scènes, buiten onder een heldere blauwe hemel.

UV filters zijn dus bedoeld om scherp UV te blokkeren en hebben verder geen invloed, terwijl skylight is bedoeld als kleurcorrectie filter
RVK

Clublid
Berichten: 959


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ron » za mei 20 2006 10:37 pm

Hoi,

Het digitaal fotograferen is voo ons helemaal nieuw. Nu hebben we vandaag een nieuwe d70s aangeschaft en we willen een goede neutrale uv-filter aanschaffen. kan iemand ons helpen met de keuze. Ps is het altijd een 58mm filter?

Gr Ron :?:
Ron



Onderwerp:

Re: UV Filter / Sky 1A filter

Berichtdoor hjanssen » za mei 20 2006 11:09 pm

PatrickB schreef:mijn UV filter (lens) is beschadigd


Wat is nu kapot je lens of filter? Als je filter beschadigd
is dan gewoon een nieuwe kopen.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor roel » zo mei 21 2006 1:55 pm

Ron,
Je kunt het beste een goede filter kopen, zodat deze de kwaliteit van de foto's niet verlaagt. Een Nikon-filter of een goede B+W (iets goedkoper) is afdoende. Je kunt de filter natuurlijk uitproberen in de zaak waar je 'm koopt. Gelijke foto's maken met en zonder filter en deze op de computer vergelijken. En, neen, het is niet altijd 58 mm.. De filter moet je voor op je lens draaien en met dat de maat van verschillende lenzen anders is, is ook het filter anders wat afmeting betreft. Een 58 mm. filter past niet op een objectief met een voorlens met diameter 72 mm., of vice versa.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten