UV Filter / Sky 1A filter

Discussies over filters

Onderwerp:

UV Filter / Sky 1A filter

Berichtdoor PatrickB » ma mei 01 2006 2:51 pm

Hoi, ik ben nieuw in de (digitale) SR fotografie en ik heb een vraagje :
mijn UV filter (lens) is beschadigd en nu hebben ze mij een Skylight Filter 1A (LA+10), Coated van Hama aangesmeerd.
Is dit filter ook geschikt voor algemeen gebruik ? (s'avonds, binnenfoto's ?), of kan ik beter een kleur neutrale UV filter op mijn Tamron lens schroeven ? Ik ben (nog) niet van plan om telkens de (bescherm-)filter te wisselen.
alvast bedankt voor de info.
PatrickB



Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » ma mei 01 2006 4:08 pm

Hi Patrick,

Ik heb dezelfde set, maar heb er een B+W UV (haze) filter op. Volgens mij heb je met een sky filter de kleuren toch niet zo neutraal (leg het filter maar eens op een wit velletje papier met alleen tekst eronder, dan zie je het effect wel).

Groet,
Mark
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor PatrickB » wo mei 03 2006 11:29 pm

Hoi Mark,

bedankt voor je reactie.
Ik ga gewoon een extra filter erbij kopen.
PatrickB



Onderwerp:

Berichtdoor Kroko » do mei 04 2006 10:43 am

Ik heb ook een B+W UV (haze) filter maar als ik de test van Mark D uitvoer zie ik toch een beige/bruine kleur. Ik zie die ook vaak terug op mijn foto’s.

Kroko
Kroko



Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » do mei 04 2006 12:21 pm

Hi Kroko,

Ik zie wel een enigzins gele gloed, het wit is wel echt wit. Op de foto's trouwens niet zichtbaar. Ik merk dat dit met name het contrast erg versterkt. Niet iedereen zal dit als even prettig ervaren. Ook een stukje persoonlijke vorkeur denk ik.

Gr.
Mark
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do mei 04 2006 2:57 pm

Sorry mensen, maar een Skylight-filter is gewoon NIET hetzelfde als een UV-filter. Dus gewoon terug naar die winkelier!
De naam Skylight-filter zegt het al: het is bedoeld om onderwerpen die door een blauweof wat bedekte lucht ver- of belicht worden, een wat warmere kleur te geven.