UV-filter

Discussies over filters

Onderwerp:

UV-filter

Berichtdoor Tamara88 » wo dec 03 2014 9:19 am

Beste,

Ik heb mij een Nikon D5200 aangeschaft met daarbij de lens AF-S DX 18-140 G ED VR (was een set).

Ik ben nu op zoek naar een Uv-filter.

Hoef ik daarbij alleen te letten op de camera of ook de lens?

Kan mij iemand aangeven welk Uv-filter ik zou moeten pakken?

Ik heb zelf al gekeken, maar weet dus helaas niet of ik ook rekening moet houden met de lens en of ik enkel naar een bepaald merk moet kijken (ik weet dat ik wel enkel Nikon objectieven kan gebruiken en ik dacht ook sommige van Tamron),

Alvast dank voor de moeite!

Groetjes Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo dec 03 2014 10:28 am

Beste Tamara

In het begin had ik een uv-filter op mijn lens zitten aleen heb ik die maar naar 2 maanden er af gehaald en nooit meer er op gekomen. Persoonlijk zou ik geen UV-filter aanschaffen. Het enige filter wat er af en toe op de lens komt is een grijs filter om langere sluitertijden te halen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 03 2014 10:37 am

Voor een filter maakt het niet uit welke camera of welk objectief.
Op een Nikkor hoort eigenlijk een Nikon filter. Nikon heeft geen UV filter meer leverbaar. Voor een digitale is zo'n filter niet meer nodig. Nikon levert wel kleurloze filters. Een UV filter is iets licht-blauw. Gebruik je wel een UV filter dan zal de camera middels de kleurtemperatuur (als die op automatisch staat) aanpassen. Je hebt er qua kleur geen last van.

Zelf beschouw ik een filter als een nuttig instrument om m'n dure glas te beschermen. Ik haal het er af als ik ga fotograferen. Sommigen gebruiken daar de lensdop voor.

Nikon filters liggen niet in elke winkel.
Afbeelding
uit: http://store.nikon.nl/accessories-accessories-for-nikkor-lenses-others/52mm-neutral-colour-filter/FTA07701/details

B+W wel, idem Hoya. Er zijn wel meer merken, maar daar kijk ik nooit naar.

Meer tips: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo dec 03 2014 11:00 am

Hans Braakhuis schreef:Voor een digitale is zo'n filter niet meer nodig.

Voor de foto's zelf heeft het zeker geen zin
Hans Braakhuis schreef: Zelf beschouw ik een filter als een nuttig instrument om m'n dure glas te beschermen. Ik haal het er af als ik ga fotograferen. Sommigen gebruiken daar de lensdop voor.

Als ik de camera wat langere tijd niet gebruik zet ik een lensdop er op(zit er toch gratis er bij), ik zet standaard ook de zonnekap er op(zit meestal ook bij de lens).
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor LJ-Jochem » wo dec 03 2014 11:07 am

Hallo Tamara,

Wel of geen UV filter, de meningen zijn verdeeld. Uit je vraagstelling begrijp ik ook dat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat nou eigenlijk een UV filter is en wat het doet. Begrijpelijk, er is immers zoveel te krijgen tegenwoordig voor je camera dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Lees deze pagina, http://www.digitalefotografietips.nl/kort/uv-filters/, eens door dan begrijp je misschien iets beter wat het doet en of je het dan nog wilt.

Als je toch besluit een UV filter aan te schaffen dan moet je er voor zorgen dat je de juiste diameter koopt. In jou geval is dat een diameter van 67mm. Ga niet voor een goedkoop filter maar gebruik, zoals Hans al aangaf, de merken B&W of Hoya. Dit zijn kwaliteit filters en bedenk dat kwaliteit met een prijs komt. Hoe beter de kwaliteit van het glas, hoe duurder het filter.


http://www.digitalefotografietips.nl is sowieso een leuke en duidelijke site om eens door te lezen als je net start met een spiegelreflexcamera ;) Persoonlijk heb ik er veel aan gehad. Heb je nog meer vragen schroom niet. Er zit genoeg kennis hier op het forum die je graag vooruit helpen in deze mooie hobby. Succes!
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor emdeklerk » wo dec 03 2014 12:03 pm

Beste Tamara, deze vraag is al zo ontzettend vaak voorbij gekomen (je had even kunnen zoeken...) dat ik er al een standaard tekst over heb klaarliggen. Steeds als de vraag gesteld wordt krijg je weer de meest uiteenlopende antwoorden; er zijn voor- en tegenstanders. Hoop dat je wat aan het volgende hebt.
---o---
Beschermfilters

Wie op internet wel eens een fotografieforum leest, of het forum van een cameramerkclub, weet dat weinig onderwerpen de gemoederen zo bezig houden als het gebruik van filters: of men is falikant tegen, of men is bevlogen voorstander. We hebben het over UV-filters als objectiefbescherming. Velen zijn opgegroeid met de gedachte dat een kleurloos UV-filter op ieder objectief hoort. En inderdaad: nog steeds geven de meeste cameramerken aan dat het goed is op die manier de frontlens te beschermen. Ook wordt het door de fotohandel wel standaard aangeprezen bij de verkoop van een objectief, maar dan als omzetvergrotende factor.

De kunst is te weten wanneer je een filter wel, en wanneer niet kunt gebruiken - of moet gebruiken.

Het grote voordeel van een beschermfilter is natuurlijk dat het bij vervuiling veel gemakkelijker schoon te maken valt dan de frontlens. En dat bij schade of zware vervuiling alleen het filter vervangen hoeft te worden. Wat dacht u van het volgende scenario: u fotografeert in een drukke mensenmassa: om u heen krioelt het van de mensen met rugzakken met metalen hang- en sluitwerk, kinderen met kleverige zuurstokhandjes die overal aanzitten, mensen die ijsjes eten, mensen met patatjes oorlog... U begrijpt... Ik spreek uit ervaring. Wat ik ook meemaakte: vogelpoep op één van de frontlenzen van mijn kijker tijdens een dagje vogelen – gelukkig niet van een aalscholver... Hebt u wel eens een strandwandeling gemaakt tijdens forse westenwind? En het zanderige zilt van uw kostbare glaswerk en camera moeten poetsen?
Ergo: dus in die gevallen: toch maar een filter gebruiken?

Maar nu de nadelen. In de eerste plaats: er zijn filters en filters, en alle waar is naar zijn geld. De filters van de cameramerken zijn zonder uitzondering heel goed, maar duurder. Goedkopere merken komen meestal slechter uit de tests: het glasmengsel is vaak niet homogeen, er zitten dan microscopische luchtbelletjes in die de transparantie aantasten en voor lichtverstrooiing zorgen. Ook de vattingen zijn bij goedkopere filters vaak van mindere kwaliteit aluminium, waardoor ze minder gemakkelijk kunnen worden losgedraaid.

Heel belangrijk is de coating. Er worden geen camera-objectieven meer verkocht zonder hoogwaardige meerlaagscoating, sommige merken hebben zelfs al geavanceerde nano-coating. De coating van de lenselementen in uw objectief is zeer bepalend voor de beeldkwaliteit, die coating helpt tegen overstraling en sluier en waarborgt mede een de hoge lichtdoorlaatbaarheid. Maar nu filters: de goedkopere filters hebben meestal geen meerlaags-, hooguit enkellaagscoating. Met één zo'n minder goed gecoat filter op uw objectief kunt u de hoge kwaliteit van uw top-objectief teniet doen. En waarom zou u een filter van hooguit drie tientjes op uw merkobjectief van soms wel duizend Euro of meer schroeven? De Engelsen noemen dat "penny-wise, pound-foolish".

Wanneer komen nu de nadelen van filtergebruik het snelst naar voren? Dat is voornamelijk bij het fotograferen van puntvormige of scherp omlijnde felle lichtbronnen tegen een donkere achtergrond: zoals bij avond- en nachtfotografie. Hoe goed een coating ook is, altijd wordt er wel een minieme hoeveelheid licht van een glasoppervlak teruggekaatst: dat begint bij de beide oppervlakken van het filter. Ook wordt er dan licht teruggekaatst vanaf de frontlens en weer terug vanaf het filter: het gevolg is de zogenaamde "filterflare", storende lichtvlekken. Ook wordt dan het contrast van de opname nadeling beïnvloed.
Dus: bij avond- of nachtfotografie altijd het filter weglaten!

Goed. U hebt besloten een beschermfilter te gebruiken? Kijk dan eerst naar filters van uw camera- en objectievenmerk. Laten we even het voorbeeld nemen van Nikon (waarmee zeker niet gezegd wil zijn dat Canon of Sony minder zijn - maar toevallig zijn we in Nikon wat beter ingewerkt...).

Op een Nikon kunt u echt het best een Nikon-filter schroeven: de glassamenstelling is dezelfde als die van de lensdelen, want Nikon maakt en gebruikt uitsluitend haar eigen hoogwaardig glas. Ook de multicoating van Nikon behoort, met die van Zeiss, tot de beste. Qua constructie is zo'n filter zijn geld waard: de vatting is van een hoogwaardige harde aluminiumlegering die geheel geëloxeerd is, dus ook de schroefdraad, en het volmaakt planparallelle glasschijfje wordt met precisieringen gefixeerd. Vroeger leverde Nikon het L37C-filter, dat was een UV-filter met multicoating. Tegenwoordig leveren ze de Neutral Color Filters, voorzien van het hoogst bereikbare in multicoating, puur als beschermfilters. Waarom? Omdat een UV-filter op een digitale camera weinig nut heeft tegen UV-licht, eene sensor is daar namelijk niet of nauwelijks gevoelig voor.

Hebt u een Canon: ook die maken hun eigen optisch glas, dus kijk eerst eens wat Canon voor filters levert. Sony, Leica, noem maar op: ze hebben allemaal hun eigen assortiment filters. Dat wil niet zeggen dat er geen goede "vreemdmerk" filters bestaan; de uitstekende Duitse B&W-filters maken gebruik van Schott-glas, dat ook geleverd wordt aan Leica en Zeiss. Let er wel op dat veel B&W-filters leverbaar zijn met zowel multicoating als simpeler (en goedkoper!) éénlaags­coating.
Een ander bekend merk is Hoya, in Japan de belangrijkste glasproducent die levert aan alle onafhankelijke objectieffabrikanten. Denk aan Tamron en Sigma. Tokina is al gelieerd aan Hoya, dus dat is kat in het bakkie...

En wat u nooit of te nimmer moet vergeten: de zonnekap! Sowieso hoort een zonnekap op uw objectief, maar zeker als op dat objectief een beschermfilter zit. Dat filter zit nood­zakelijkerwijs geheel voorop het objectief, en is dus gevoelig voor zijdelings of schuin invallend licht, wat lichtvlekken zou kunnen opleveren. Vandaar die hoogst noodzakelijke zonnekap. En dat houdt ook in dat die zonnekap dus niet achterstevoren op het objectief blijft...

En weet u: wilt u beschadigingen aan de frontlens voorkomen, dan doet een zonnekap daartegen ook heel goed dienst!

We hadden het er al over: soms gaat een filter maar moeilijk los, omdat het te vast is aangedraaid of omdat het van een mindere aluminiumsoort is gemaakt. Vooral filters waarvan de schroefdraad blank metaal is willen nog wel eens de indruk geven vastgelast te zijn op de metalen objectiefdraad. Hier zie je ook vaak het verschil met de duurdere cameramerkfilters.
De manier een vast filter los te krijgen: een rubber matje of een droog zeemleren lapje op een vlakke ondergrond, het objectief met het filter vlak er op zetten, en met weinig druk kun je het meestal zo los draaien. Een andere methode: zorg dat u in de fototas altijd een postbode-elastiek hebt, daarmee kunt u een betere grip op een filter krijgen. Maar nooit met twee vingers knijpen en draaien: dan vervormt het filter en klemt het zich vaster.

EMdK
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 03 2014 12:31 pm

Petje af voor de tekst hierboven.
Eigenlijk zou er op dit forum een rubriek "knowledge base" moeten komen waar deze vorm van uitleg als "alleen lezen" verzameld staat.
Te denken valt dan ook aan bijvoorbeeld de steeds wederkerende vraag als het gaat over manual focus, AiS, Ai, en pre Ai in relatie tot passen op moderne DSLR's en maten van beeldsensoren, cropfactor en beeldhoek.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Jolanda » wo dec 03 2014 1:10 pm

click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor a vgastel » do dec 04 2014 3:09 am

Dan zou hij wel bij gewerkt moeten worden daar er verscheidene niet werken of verkeerde info geven.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Tamara88 » vr dec 05 2014 8:41 am

Allen hartelijk dank voor jullie informatie. Ik ben niet te lui om te zoeken, maar vond het helaas niet.

Verder had ik ook nog een vraag over de zonnekap, is deze wel noodzakelijk of ook niet. En zo ja, welke zou dan op die van mij passen?

Alvast dank!

Gr. Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr dec 05 2014 9:25 am

Over zonnenkappen is er net een draadje geopend @Tamare88. viewtopic.php?f=19&t=58616
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Tamara88 » zo dec 07 2014 7:06 pm

Gelezen, maar nu weet ik nog niet of iedere willekeurige zonnekap op iedere lens past, kan iemand mij deze vraag nog even beantwoorden? ik heb de lens 18-140 van Nikon.

Alvast dank!

Groet,

Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor JvdKooij » zo dec 07 2014 7:12 pm

Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor Tamara88 » zo dec 07 2014 7:45 pm

Hartstikke bedankt!

Ik was ook even aan het kijken naar de batterijen op de volgende site:

http://www.camerashop.nl/accessoire/237628/1863/nikon-d5200-18-55mm-vr.html

Daar krijg ik twee mogelijkheden, eentje van Nikon zelf en een van een ander merk. graag zou ik alles van Nikon willen hebben, maar als ik die van Nikon bekijk en die vergelijk met die wat ik bij de camera heb gekregen verschilt de mAh. Op mijn batterij staat 1030mAh en die op de site1230mAh.

Wie o wie kan mij dit uitleggen?

sorry voor de vele vragen!

Groetjes,

Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: UV-filter

Berichtdoor JvdKooij » zo dec 07 2014 7:53 pm

die accu heeft gewoon wat meer capaciteit, je kan er dus wat meer foto's mee maken.

overigens zou ik even goed zoeken want ik heb even op 2 andere sites gekeken en die waren allebei goedkoper.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten