Polarisatie filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Polarisatie filter

Berichtdoor BUG322 » za mei 20 2006 4:15 pm

Ik heb eergisteren zo'n polarisatie filter gekocht van hama.
Volgens een boekje gebruik je hem bij sterk reflecterende oppervlakken zoals water in de zon.
Het maakt de lucht blauwer etc.

Ik merk dat je de voorkant kan verdraaien het beeld word van bruin naar meer blauwe tint.

Ok wie heeft daar meer ervaring mee en toepassingen.
en wanneer gebruik je hem dan niet of wel.

groetjes.


hehe eerste post
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za mei 20 2006 8:52 pm

Dag Bug322,

Ik gebruik het polarisatiefilter bij dagen als vandaag waar je mooie wolken luchten hebt (zoals vandaag of morgen), bij het fotografeveren van sterk reflecterende oppervlakken bijv. auto's.

De mooiste pola filters zijn voor mij van Nikon. Toegegeven ze zijn niet goedkoop maar dan heb je wel wat :)

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma mei 22 2006 9:47 am

Misschien had je je beter eerst kunnen verdiepen in de mogelijkheden en toepassingen van een pola filter voordat je hem koopt. (je koopt toch ook niet eerst een auto om vervolgens te kijken of het wel de auto is die jij wilt).

Maar goed:

Ik heb een B&W polafilter je gebruikt hem idd bij dit soort weer met wolkjes e.d. zodat je meer verzadigde en contrastrijkere beelden krijgt, maar ook om reflectie te VERMINDEREN hij haalt het niet weg maar vermindert het. Het polafilter werkt het beste loodrecht op de zon dus als de zon boven je staat.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » ma mei 22 2006 10:30 am

Ik ga over een week naar spanje en wist dat het in ieder geval handig zou zijn bij reflecterende oppervlakken. Ik kom er liever niet achteraf achter. dat ding handig zou zijn geweest.


weet jij precies wat er gebeurt als je een foto maakt, tot in detail in de chips etc.
nee toch ook niet?

dit forum is om informatie uit te wisselen
gelukkig had je daar toch een bijdrage aan.
BUG322



Onderwerp:

Re: Polarisatie filter

Berichtdoor vanson » ma mei 22 2006 10:50 am

BUG322 schreef:Ik heb eergisteren zo'n polarisatie filter gekocht van hama.
Volgens een boekje gebruik je hem bij sterk reflecterende oppervlakken zoals water in de zon.
Het maakt de lucht blauwer etc.

Ik merk dat je de voorkant kan verdraaien het beeld word van bruin naar meer blauwe tint.

Ok wie heeft daar meer ervaring mee en toepassingen.
en wanneer gebruik je hem dan niet of wel.

groetjes.
hehe eerste post


precies zoals je zegt, je hebt blijkbaar een zeer informatief boekje in je bezit. Misschien staat er zelfs nog wel meer informatie in. Veel leesplezier gewenst !
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » ma mei 22 2006 11:04 am

Ja dat kan ik dubbel opvatten
het ging mij meer om het gedraai aan de voorkant.

er zullen nog wel meer boeken komen.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma mei 22 2006 11:14 am

Je hoeft toch niet te weten wat er in detail gebreurd? Maar een beetje info is wel handig dan zomaar "zo'n ding" kopen en dan achteraf kijken, maar ja jij zegt dat je naar spanje gaat en dat het wel eens handig kan zijn.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » ma mei 22 2006 1:27 pm

Whatever
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » ma mei 22 2006 1:38 pm

MM 2 keer dezelfde post nu weet ik het zeker :?

Ik geef je alleen advies als fotograaf, ik val je niet aan.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RVK » ma mei 22 2006 1:54 pm

Een polarisatie filter is een filter (de naam zegt het al) dat licht polariseert dwz. trillen in één richting doorlaten. Je kunt het gebruiken om, door 90° draaien ten opzichte van in je onderwerp aanwezig gepolariseerd licht, dit te verwijderen (daarom een draaibare vatting). Gepolariseerd licht in je onderwerp ontstaat als licht onder een hoek op een (niet metalen) oppervlak valt. Hoe groter de hoek, hoe meer gepolariseerd licht het bevat, en bij een bepaalde hoek krijg je totale reflectie wat je ondermeer ziet als de spiegelende vlakken op een asfaltweg. Het resultaat is dat je deze (hoog kontrast) spiegelingen weghaalt waardoor de kleur kontrasten beter uitkomen.
Spiegelingen die niet ontstaan door polarisatie kun je er niet mee weghalen, dus een beeld in een spiegel blijf bestaan.
Als je belicht met kunstlicht of flits, dan kun je hiervoor ook polafilters plaatsen zodat het effect van het polafilter op de lens veel sterker wordt.
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten