UV filter 77 mm: welke?

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: UV filter 77 mm: welke?

Berichtdoor Jacky1 » vr nov 13 2015 11:20 am

.....
Laatst gewijzigd door Jacky1 op za nov 14 2015 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacky1

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: UV filter 77 mm: welke?

Berichtdoor Vincent » vr nov 13 2015 11:29 am

Jacky1 schreef:Ik volg momenteel een fotografiecursus en de vakfotograaf die de cursus geeft raadt me zeer zeker een UV filter aan.


Er is wat dat betreft geen goed of slecht. De ene zweert bij een filter ter bescherming. De ander gebruikt ze nooit. Ik hoor bij de laatste groep maar als een vakfotograaf of wie dan ook zich plezieriger voelt bij het gebruik van filters dan moet diegene dat helemaal zelf weten natuurlijk.

Ik vind alleen dat je het je niet aan moet laten praten maar de keuze zelf moet maken. Vooral niet in een winkel want die hebben uiteraard een belang het verhaal van bescherming. Daarnast, op ieder objectief een filter kan ook best in de papieren gaan lopen, vooral naarmate je meer en duurdere objectieven koopt met grotere frontelementen. Grotere filters zijn immers duurder dan kleintjes... Geld uitgeven zonder zelf overtuigd te zijn lijkt me eeuwig zonde. Het geld niet uitgeven en je altijd onzeker te voelen over de veiligheid van je apparatuur ook dus dan vooral wel doen :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: UV filter 77 mm: welke?

Berichtdoor Jacky1 » vr nov 13 2015 1:53 pm

Bedankt voor je reactie maar ik laat me niks aanpraten. Meningen zijn altijd verdeeld daar doe je niks aan. Als ik een UV filter plaats en het resultaat is ten nadele van mijn foto's is dan plaats ik geen filter.
Als het verschil niet noemenswaardig is plaats ik wel een filter ter bescherming. Momenteel heb ik 1 lens dus de kosten vallen wel mee. De is neutral color filter (Nikon) is ook een optie zoals iemand hiervoor voorstelde.
Laatst gewijzigd door Robert op vr nov 13 2015 8:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Jacky1

Forumlid
Berichten: 24


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: UV filter 77 mm: welke?

Berichtdoor emdeklerk » vr nov 13 2015 2:49 pm

Ik zou bij die "vakfotograaf" even doorvragen of hij werkelijk van mening is dat een UV-filter op een digitale camera enig nut heeft;
of dat hij eigenlijk bedoelt dat je een beschermfilter zou moeten gebruiken en het uit gewoonte over "een Uv-filter" heeft.
Mijn vermoeden is het laatste.
Welnu: je weet nu wanneer wel en wanneer niet.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: UV filter 77 mm: welke?

Berichtdoor MaartenH » ma dec 28 2015 12:35 pm

Ik heb vorige week de Hoya fusion uv filters aangeschaft (3 stuks), o.a. naar aanleiding van onze geprezen nikondag in Urk. ze zijn antistatisch dus vuilafstotend. Het is voor het eerst dat ik filters gebruik, nu vooral om de vuilafstotende werking, maar ook voor bescherming. ooit stond ik op een strand met windkracht 8, dat heeft een tamelijk sterk zandstralend effect :). De hoya's die ik nu heb geven absoluut geen vermindering van resolutie en zijn dus een flinke aanrader! Kosten wel een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Maarten
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten