Lee SW150 type filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Lee SW150 type filter

Berichtdoor Davy » ma mar 28 2016 1:41 pm

Ben al een poosje aan het uitzoeken wel ND filters ik nou moet gaan kopen. Ze moeten passen op de 14-24 en kan ze dan ook met een adapter gaan gebruiken voor de 24-70, dit in combinatie met de D750. Maar nu komt het ik fotografeer het meest in landschappen, bosrijk en niet bosrijk. Maar nu twijfel ik tussen de soft en de medium, maar kom ook ergens tegen dat de medium voor systeem camera's geschikt is. En dat soft weer net te soft is, dus leek me de medium een goed alternatief. Maar dan moet ik hem dus wel gewoon goed kunnen gebruiken op een fx systeem. Iemand hier ervaring mee of ergens een linkje hoe en wat. En wil graag een goed systeem inplaats van 3x iets te kopen waar ik spijt van heb.
Davy

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor Niwreg » ma mar 28 2016 2:25 pm

Als jij dezelfde filters wilt gebruiken van de 14-24mm op de 24-70mm dan heb je er een flinke verloop ring voor nodig.
De 0.6 Hard Grid (2 stops) is 1 van de meest gebruikte filters voor land/zeeschappen en die kun je ook gebruiken in een bosrijke of bergachtige omgeving.
Er zit evengoed een verloop gebied in het filter.
Een hoop lees en kijk voer:
http://www.leefilters.com/index.php/camera/system-sw150#system-screw
https://www.youtube.com/playlist?list=PL720E0A66DA1B1E37
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.
Gebruikersavatar
Niwreg

Forumlid
Berichten: 123


Locatie: Huissen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor Davy » ma mar 28 2016 3:02 pm

De site van Lee had ik al door gespit, maar kan er tot opheden weinig op vinden betreft de medium grad. Maar krijg je bij hard geen last van dat de bomen gelijk weer donker uitvallen?
Davy

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor emiel » ma mar 28 2016 3:09 pm

er is natuurlijk niet 1 filter die in alle omstandigheden voldoet. normaal heb je dan ook 0.6 hard en soft nodig en evt hetzelfde in 0.9. En als er bomen in het donkere gedelte van je filter zitten dan zullen die natuurlijk ook donkerder worden, daar herken je vaak filtergebruik aan ;-)

en de SW150 past inderdaad met een verloopring op de 24-70, maar ik zou rustig beginnen met de 14-24, dan heb je nog maar weinig behoefte aan de 24-70 ;-)

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor John Jansen » ma mar 28 2016 3:18 pm

Er komen binnenkort nieuwe filters van Lee op de markt die meer geschikt zijn voor bosachtige omgeving. Ikzelf gebruik op de 14-24 heel vaak de 0.6 soft grad voor bos en hei is vaak al voldoende, bij de zee idd de hard grad filters in combi met de bigstopper. kijk eens bij pro-trade omnifoto deze jongens hebben heel veel van Lee.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor Davy » ma mar 28 2016 3:38 pm

Daar had ik dus al veel rond gesnuffeld en zag daar dus ook de medium grad. Zat aan een compleet set te denken staat daar ook te koop. Maar is dus allemaal soft van 0.3 0.6 en 0.9, maar is uiteraard ook zelf samen te stellen. Vandaar dat ik de medium tegen kwam.
Davy

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor emiel » ma mar 28 2016 4:03 pm

zie nu pas wat je met medium bedoelt.... is nieuw blijkbaar want tegenwoordig heten ze gewoon ND, ND Medium en ND Very Hard. Die laatste zou ik niet kopen. De medium is de oude 'hard'.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor Davy » ma mar 28 2016 4:23 pm

emiel schreef:er is natuurlijk niet 1 filter die in alle omstandigheden voldoet. normaal heb je dan ook 0.6 hard en soft nodig en evt hetzelfde in 0.9. En als er bomen in het donkere gedelte van je filter zitten dan zullen die natuurlijk ook donkerder worden, daar herken je vaak filtergebruik aan ;-)

en de SW150 past inderdaad met een verloopring op de 24-70, maar ik zou rustig beginnen met de 14-24, dan heb je nog maar weinig behoefte aan de 24-70 ;-)

ajuus
emiel


Oké dus van beide 0,6 een hard en een soft. En dus de medium niet of gooi ik nou alles door elkaar?
Davy

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor John Jansen » ma mar 28 2016 4:42 pm

wat het mooiste is een soft grad van 0.3 en 0.6 van de hard grad ook een 0.3 en 0.6 dan kun je al heel veel uitproberen en combineren eventueel een 0.6 ND 150x150 erbij dan heb je echt een hele mooie set.....wil je minder uitgeven en kijken of het daad werkelijk jou ding is zou ik beginnen met 0.6 soft en 0.6 hard.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lee SW150 type filter

Berichtdoor Flandria » di mar 29 2016 10:16 am

@Davy, ik heb je een pb gestuurd.
Flandria




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten