Nd Filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Nd Filter

Berichtdoor Lennart87 » do apr 14 2016 10:20 am

Allen,

ik ben opzoek naar een ND filter zodat ik ook overdag met langere sluitertijden kan fotograferen. Ivm de draagbaarheid van de gehele uitrustig gaat de voorkeur uit naar een ND filter op filtermaat ipv een lee filter inclusief houder etc. iemand ervaring met bepaalde merken waardoor ik deze juist wel of niet zou moeten kopen?
Lennart87

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor gijs sandberg » do apr 14 2016 10:31 am

Lennart,
Welkom.
Als je even zoekt zal je merken dat het onderwerp op dit forum regelmatig ter sprake komt.
Over merken: alle waar is naar zijn/haar geld, ik zou me houden bij de bekende A-merken als Nikon, B+W, Hoya.
re: types
Velen kijken verlekkerd naar een zgn. variabel ND filter, maar wie zich erin verdiept zal concluderen dat die variabele types altijd slechter en/of duurder zijn van een filter met een vaste factor.
re: houders
Die bieden voor sommige doeleinden voordeelen, maar zoals een Amsterdammer lang geleden al verkonidgde...
Over maten: als het een filter is waarvan je er slechts één wilt kopen:
Koop de maat van de grootste lens (veelal 77mm) en koop verloopringen voor kleinere lenzen (die ringen zijn veelal practisch te geef, vergeleken met een goed filter).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor John Jansen » do apr 14 2016 12:27 pm

ND schroeffilter heeft als nadeel dat altijd met je compositie zit te klooien.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor JvdKooij » do apr 14 2016 12:45 pm

ik heb een Haida gekocht.
Een wat grotere maat en daarbij een setje stepup ringen.

krijg je zoiets:

Afbeelding
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor Lennart87 » do apr 14 2016 1:06 pm

John Jansen schreef:ND schroeffilter heeft als nadeel dat altijd met je compositie zit te klooien.



Kun je dit toelichten ? Schroeffilter of houder, door beide zie je niks en zal je eerst je compositie moeten bepalen voor je deze erop schroeft/schuift lijkt mij?
Lennart87

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor JvdKooij » do apr 14 2016 1:11 pm

op zich is het filter erin schuiven wat makkelijker dan schroeven, omdat met schroeven je sneller de camera wat beweegt, echter maak ik gewoon een aantal proef foto's.
ik schroef dus het filter ero pen maak dan een foto, als de compositie niet goed is, pas ik de stand van mijn camera wat aan.
Kost wat tijd maar dat is alles.
Wat betreft draagbaarheid zijn schroeffilters wel veel makkelijker.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor John Jansen » do apr 14 2016 3:26 pm

Lennart87 schreef:
John Jansen schreef:ND schroeffilter heeft als nadeel dat altijd met je compositie zit te klooien.


Ik dacht dat je een schroef grijs verloop filter aan wilde schaffen, dat is lastig met compositie bepalen. Het gewone ND filter gaat prima, nadeel is idd dat je meerdere verkoopringen voor diverse lensen aan moet schaffen.
Het voordeel van de schuif filters is dat je eenmalig een houder aanschaft en meerdere filters over elkaar kunt gebruiken.

Kun je dit toelichten ? Schroeffilter of houder, door beide zie je niks en zal je eerst je compositie moeten bepalen voor je deze erop schroeft/schuift lijkt mij?
Laatst gewijzigd door Robert op do apr 14 2016 7:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote even goed gezet
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 15 2016 9:26 am

Een grijs verloopfilter wordt veelal gebruikt om meer doortekening te krijgen in de lichten. Een grijsverloopfilter is eigenlijk alleen te gebruiken in een houder. En dan kun je zelf het filter hoger of lager schuiven, afhankelijk van waar de horizon in beeld is.

De TS vraag gewoon om een ND filter om de sluitertijden om laag te brengen: ga uit van een 10 tal stops.

Hier meer tips en de gebruiksaanwijzing, want je moet alles manueel gaan doen:
http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nd Filter

Berichtdoor rocky » ma apr 18 2016 10:27 am

rocky

Forumlid
Berichten: 37




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten