Rollei square Filtersysteem

Discussies over filters

Onderwerp:

Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Jahoe » vr jun 10 2016 10:20 pm

Hallo,

ik ben aan het uitzoeken wat voor square filter systeem (adapterring, houder, ND / Grad filters) ik zou willen gaan aanschaffen. Heb verder nog geen ervaring met filters, behalve circ.polar.
Natuurlijk heb je Lee, Cokin etc. Maar ook Rollei heeft een nieuw filtersysteem op de markt gebracht en had een hele goede review van Chip.
(http://www.rollei.com/products/photo/photo-filters/)
Op de fotofair heb ik daar een hele mooie uitgebreidde folder van gekregen

Zijn er hier mensen met ervaringen met dit nieuwe systeem? Ik zie ze nergens te koop, behalve op de Rollei site zelf.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor emdeklerk » vr jun 10 2016 11:27 pm

Ziet er mooi uit. Aluminium van luchtvaartkwaliteit voor de houders. Lijkt me aanzienlijk vormvaster dan het kunststof dat Cokin gebruikte - die gaan vaak kromtrekken. Ook voor de Nikkor 14-24mm is er een adapter. Maar ik lees wel vrij vaak "Currently not available". Het systeems is kennelijk nog in opbouw, dus veel ervaring zal er nog niet meer zijn op dit forum.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Robert » za jun 11 2016 12:11 am

Ervaringen met Rollei wordt denk ik lastig.
Vanwege deze test http://www.fotograaf-venlo.eu/blog/index.php/techniek/test-filter-big-stopper-benro-lee-haida-formatt-hitech-nisi-grijsfilters.htm heb ik recent een Benro set aangeschaft. Ben er erg content mee.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jun 11 2016 7:17 am

Ja, wat is Rollei. Vroeger was dat een degelijke fabrikant van goede 6x6 camera's. Dat is niet meer. Rollei is een onderdeel van Samsung, van Cosina, van xxxx geweest. Heb de foto's van het Rollei systeem bekeken, en het eerste wat me opviel: geen zonnekap. En daarna viel het me op dat op sommige onderdelen er soms ook Nisi op staat. Ook Nisi levert een vierkante filterhouder. En hebben ook geen zonnekap in het systeem.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor JurjenF » zo jun 12 2016 12:27 pm

Kijk ook eens op de site camerafilterstore.nl. Daar hebben ze o.a. de filters van 84.5. Betaalbaar en niet slecht.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Frans » zo jun 12 2016 4:22 pm

Ik heb ook even naar dit systeem gekeken, wat vlgs mij identiek is aan dat van NISI
Het grote voordeel tov bv LEE is dat het pol filter in de verloopring van de houder zit en daardoor geen vignetering veroorzaakt bij groothoekobjectieven (16-17 mm).
Maar of dit pol filter kwalitatief net zo goed is als het LEE landscape pol filter weet ik niet / betwijfel ik. Ook gezien het feit dat dit bij Rollei/NISI standaard meegeleverd wordt in de kit met de houder, verloopringen en opbergbox voor de helft van de prijs van het LEE landscape pol filter.
Nou zegt de prijs niet altijd alles, maar geeft mij wel te denken...
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor gvdnberg » ma jun 13 2016 6:29 pm

Bij een test op FotoFair in de testopstelling bij Hoya kwam de 84.5 er ronduit slecht uit door vreemde kleurabsorptie.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Michele » di jun 14 2016 5:47 pm

Uiteraard... Hoya gaat niet melden dat 84.5 prima spul is...
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor gvdnberg » za jun 18 2016 11:34 pm

Er werden verschillende filters getest, er waren goede en minder goede van verschillende merken. Duidelijk zichtbaar aan de onregelmatige absorptie van licht in het zichtbare gebied. Dat lijkt mij niet goed voor een filter en de test apparatuur was niet van het merk Hoya. Ook op de laatste glasdag werd getoond hoe de absorptie van verschillende merken filters was en, net zoals op de FotoFair, werd ook de resolutie bekeken. Dit soort testen kan niet merkgebonden zijn lijkt mij. Het probleem is echter dat je eugenlijk nooit test of laat testen als je een filter koopt en dat kan dus best teleurstellend uitpakken.

Just my two cents.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Vincent » zo jun 19 2016 7:37 am

gvdnberg schreef:als je een filter koopt en dat kan dus best teleurstellend uitpakken.

Just my two cents.


Filters zijn soms net objectieven. Als je de wetenschap in het laboratorium gewoon laat voor wat het is dan valt het in de praktijk allemaal best wel mee. Sterker nog. Dan zie je 99/100 keer het verschil niet eens. En die ene andere keer als je filters 1:1 gaat vergelijken...

We slaan behoorlijk door in de drang naar technische perfectie soms :wink: maar winkeliers en fabrikanten zijn natuurlijk gebaat bij extreem gepixelpeep zodat iedereen nieuw en duurder spul gaat kopen in de hoop betere foto's te schieten...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Jahoe » zo jun 19 2016 1:44 pm

Ik zit eigenlijk nu gewoon naar de Cokin Zpro serie te kijken, dit ivm de betaalbaarheid en ik niet weet hoeveel gebruik ik ervan ga maken en om dan direct dure LEE of Benro set te kopen...
Cokin filters zijn van CR39 organisch glas, dat is dus gewoon kunstof. Is dat dan wel aan te raden, gezien het geen glas is...
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor Highlander » zo jun 19 2016 2:24 pm

Veel van Lee zijn ook van kunststof, of je moet de Pro Glass serrie hebben.
Glas zal misschien iets minder gevoelig zijn voor krassen,daar tegenover staat dat glas sneller breekt.
Veel brillenglazen zijn weer van kunststof, dus dat je daar mooie dingen van kunt maken is wel duidelijk.

Wat je wel hebt is wat Gert ook al aanhaalde, is dat er filters zijn, die bepaalde kleuren tegenhouden, wat dan weer moeilijk is te corrigeren in PS of LR.

Maar, en daar heeft Vincent een heel goed punt, in hoeverre ga je dat in de praktijk zien ??
Misschien als je met je fotomaatje op pad bent en hij een ander systeem gebruikt, dat dan de kleuren iets zullen verschillen in een foto die gemaakt is in de zelfde situatie.

Lee gold toch als de Rolss Roys onder de filters ?? nou bij Benro werd er niet een spaan van heel gelaten, en moest je toch echt die van hun hebben.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rollei square Filtersysteem

Berichtdoor weimaraner » do jul 07 2016 9:02 pm

@Jahoe,
Ik heb ook de ZPro serie van Cokin gebruikt en heb daar geen klachten over - beviel goed.
Ben uiteindelijk overgestapt op Lee omdat ik die filterhouder gebruiksvriendelijker vind en ik ook o.a. de Big Stopper wilde gaan gebruiken.
Maar gebruik ook in de Lee houder nog steeds af en toe Cokin filters.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten