Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor Michele » za okt 08 2016 7:15 pm

Ik heb een 8x grijsfilter en een grijsverloop van 84.5. Kwaliteit is op zich goed. Behoorlijk krasvast en niet van "plastic" maar van industrieel optisch kunststof van een hoge helderheid. Maar let op dat ze geen kleurzweem geven. NIET op auto WB gebruiken in ieder geval, dan zwemen ze naar magenta.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor HansV » za okt 08 2016 7:17 pm

Dank voor je reactie Michele,
Hoe stel je dan je WB in? Grijskaart ofzo?
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor Michele » za okt 08 2016 7:22 pm

op basis van wat ik om me heen zie. Bij daglicht: daglicht, bij kunstlicht: kunstlicht. Sowieso is auto WB niet de beste oplossing als je creatief aan de gang wilt, omdat die er altijd een neutrale kleur van wil maken terwijl je meestal juist de kleurtemperatuur van het licht wilt gebruiken voor je sfeer.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma okt 10 2016 8:28 am

Wat ik mis bij Benro en vele andere merken, is dat men er geen zonnekap bij levert. Les 1 van de voormalige Leica school in Nijmegen, hoe hou je een camera vast. Les 2 gebruik altijd een zonnekap.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor signxpress » ma okt 10 2016 9:36 am

Bij Lee wordt ook geen zonnekap standaard mee geleverd, maar zover ik het heb gezien hebben zij wel 3 soorten zonnekappen in hu assortiment.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor StanR » ma okt 10 2016 12:17 pm

Hoi HansV,

Hier vindt je een foto die ik geschoten heb met een 7 stops Formatt Hitech filter.
Laatst gewijzigd door StanR op do okt 13 2016 5:34 am, 2 keer totaal gewijzigd.
StanR

Forumlid
Berichten: 31



Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor HansV » ma okt 10 2016 12:36 pm

Nice pic, wat is verder je (zo objectief mogelijke) oordeel over de filters?
Heb je ook met andere merken gespeeld?
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor StanR » ma okt 10 2016 1:00 pm

Ik heb voordat ik dit filterset kocht een 10 stops B+W schroeffilter gehad en die had een roodbruine kleurzweem en die vond ik lastiger te corrigeren. De FH filters hebben een blauwgroene kleurzweem, ook al zegt de fabrikant dat ze volledig kleurneutraal zijn :D Maar als je in lightroom de temperatuur wat opwarmt en het tint schuifje een slinger naar magenta geeft is het opgelost en als er in de foto iets is wat wit moet zijn is de colorpicker nog sneller.
Ik ben tevreden over de filters maar er zijn ongetwijfeld ook andere alternatieven die goed of misschien zelfs beter zijn, maar de prijzen van sommige fabrikanten zijn mij te hoog. Ongeacht welk merk je uiteindelijk kiest wil ik je wel aanraden om de filters direct goed te testen, het eerste 16 stops filter van me had een fout in de coating waardoor er lichtvlekken op de foto kwamen. In eerste instantie dacht ik aan licht lekkage maar toen ik het filter een kwartslag draaide, draaide de lichtvlekken mee :D . Heb het filter via Amazon zonder problemen kunnen ruilen voor een goed exemplaar.
StanR

Forumlid
Berichten: 31



Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor HansV » ma okt 10 2016 1:20 pm

Oke StanR,
Bedankt voor je reactie en tips!
Top!
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor MartinT » di okt 11 2016 12:40 am

Ik denk dat het misschien de moeite waard is je eisen nog eens te overwegen!
Je willt een complete set filters aanschaffen en ook een polarizer.
Maar ik begrijp dat je geen ervaring met filters hebt.
Ik zou dan om te beginnen geen hele set aanschaffen, maar eerst eens bijvoorbeeld een ND0.6 ( 2 stops) verloopfilter kopen (hard of soft) en kijken hoe dat bevalt. Wellicht is dat voldoende voor wat jij wilt en heb je verder niets nodig.
En die polariser op je 12-24 mm zal in een flink deel van het groothoekbereik ongetwijfeld een onaangenaam kleurverloop in de lucht opleveren. En dat wil je waarschijnlijk niet!

En dan merken!
Ik ben wat huiverig over goedkope filters. Je weet eigenlijk niet hoe het met de kwaliteit zit, ook al hebben individuele gebruikers goede ervaringen. Maar hoe beoordelen zij dat? Hebben ze vergelijkingsmateriaal?
Sowieso zit een filter vóór je lens. De kwaliteit van je foto wordt dus mede door het filter bepaald. We geven veel geld voor een goede lens uit. En dan vind ik het niet logisch om bij het filter niet voor het beste te gaan, ook al is dat wat duurder.
Het bekendste merk op filtergebied is Lee. Lee filters zijn, net als Benro, niet goedkoop. Maar bijna alle professionals gebruiken ze en daar zal toch wel een reden voor zijn.

Ik zou klein beginnen, dan vallen de kosten ook mee.
Succes bij je keuze.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor HansV » di okt 11 2016 7:48 am

Dank voor je reactie Martin, ik heb nu wat Hoya (en B&W pola) schroeffilters, vindt het opschroeven niet handig, wil daarom de beste set (voor mijn portemonnee)..
Heb ook niet gezegd dat ik een hele set in een keer wil kopen, ga idd met een paar beginnen.
Denk dat het toch, ondanks de hoge prijs, Benro gaat worden..
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor MartinT » di okt 11 2016 12:59 pm

Het effect van een pola filter op de lucht in een groothoekfoto kun je in dit draadje mooi zien: viewtopic.php?f=32&t=65832
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor HansV » di okt 11 2016 3:24 pm

Dus? Is het advies dan om geen polarisatie filter te gebruiken? Of zijn er merken/filters waar het wel goed gaat bij groothoek?
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor StanR » di okt 11 2016 3:34 pm

Het effect van een polarisatiefilter is het sterkst bij een stand van 90 graden t.o.v. de zon, omdat extreme groothoek objectieven een beeldhoek hebben die groter is dan 90 graden ga je dus een verloop van het effect zien. Dit is gelijk voor alle merken polafilters.
StanR

Forumlid
Berichten: 31



Onderwerp:

Re: Benro holder met 84.5 filters, goed idee?

Berichtdoor LJ-Jochem » di okt 11 2016 4:01 pm

Ik heb de 84.5mm filters, ik heb de Ultimate lijn, een 100mm Strong ND (ND8/0.9) Grijsverloopfilter Ultimate en een bigstopper (10 stops). De Bigstopper is van optisch glas. Bij een auto witbalans krijg je een lichtelijk blauwachtige foto welke middels nabewerking weer goed te trekken valt (mits RAW geschoten). Het ND is van organisch kunststof en dus niet van glas. Op de Foto Fair heb ik dit filter getest onder de filtertestbank van Hoya. Daar kwam een heel raar verloop uit naarmate de tint grijzer werd. Kwalitatief best wel teleurstellend in vergelijk met een zelfde soort filter maar dan van glas. Niet onwerkbaar maar als je weet dat er wat aan schort dan blijft dat toch altijd een beetje achter in je hoofd rondzingen ;) Mijn advies: vermijd kunststof / plastic en ga voor optisch glas. Misschien iets duurder maar kwalitatief gezien wel beter.

Kijk ook eens naar het merk Athabasca. Een nieuwe (Chinese) speler op de markt met kwalitatief goed filters van Duits optisch glas schijnt.

Voor een pola filter gebruik ik gewoon een opschroef filter van Marumi, de Marumi Super DHG CPL Filter 82 mm. (voor de 24-70mm)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten