Ervaring Cokin filterset

Discussies over filters

Onderwerp:

Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Wally118 » ma apr 24 2017 7:26 pm

Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een leuke filterset die tevens ook op verschillende maten lenzen past en ook nog betaalbaar is. Nu is mijn oog op de Cokin filters U3H4-22 gevallen waarbij 3 verschillende filters zitten met houder en 4 verschillende verloopringen. Ik weet dat er niks aan Lee kan tippen, maar daar heb ik gewoonweg het geld niet voor.
Zijn er hier mensen die filters hebben van Cokin en zo ja, hoe zijn dan de ervaringen hiermee??
Linkje naar de betreffende set die ik op het oog heb: Cokin U3H4-22
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 908


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Wally118 » di apr 25 2017 10:11 pm

Nog even wat verder gezocht betreffende de Cokin filters en de verhalen die ik bijna overal lees geven me toch niet echt een goed gevoel over deze filters... Toch maar eens gaan denken over een setje Lee en mijn spaargeld aan gaan spreken. Nu alleen nog wijs komen uit het hele aanbod van Lee... :-s
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 908


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor weimaraner » di apr 25 2017 11:05 pm

Ik heb goede ervaringen met de Cokin filters (de Z-Pro serie, de grijsverloopfilters).
Heb inmiddels hard-grads van Lee maar gebruik nog steeds de zacht-grads van Cokin. De filterhouder van Lee is overigens wel een stuk beter/gebruiksvriendelijker.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor jan » di apr 25 2017 11:09 pm

Wally, is dit misschien een gelegenheid voor je: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=66857
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Wally118 » wo apr 26 2017 5:36 am

Die had ik inderdaad ook al gezien ja. We gaan het weekend van 6 mei een weekendje naar Zeeland en daar wilde ik deze gaan uit proberen... 10 juni is voor mij dus eigenlijk te laat...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 908


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Wally118 » wo apr 26 2017 5:38 am

weimaraner schreef:Ik heb goede ervaringen met de Cokin filters (de Z-Pro serie, de grijsverloopfilters).
Heb inmiddels hard-grads van Lee maar gebruik nog steeds de zacht-grads van Cokin. De filterhouder van Lee is overigens wel een stuk beter/gebruiksvriendelijker.


Heb je geen last van kleurvervorming dan?? Overal waar ik kijk lees ik dat men hier last van heeft met de Cokin filters...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 908


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Faiz » wo apr 26 2017 8:36 am

Je hebt ook nog een setje uit de Z serie voor krap €100, alleen nog een filterring bijbestellen en klaar ben je. Om te proberen of zo'n type filter iets is, is het een te verwaarlozen investering. Ik heb zo'n setje ook eens gekocht voor een workshop landschapsfotografie en het voldeed prima. Ik heb het nu ook mee op vakantie en er bij de Mont Saint Michel mee wezen prutsen met zonsondergang, resultaat is best prima (panorama mee geschoten). (Foto volgt)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Gerard de Zwaan » do mei 04 2017 10:01 am

Ik gebruik zelf ook Cocin filters naar tevredenheid. De meeste keren dat ik het gebruik is op mijn analoge camera en af en toe op mijn digitale camera.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Jaap Driest » do mei 04 2017 12:02 pm

Wally,

ik heb je een PB gestuurd.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Wally118 » do mei 04 2017 1:43 pm

Ik ben woensdag even naar mijn "fotografieboer" geweest omdat ik er totaal niet wijs uit kom wat ik nu precies zou moeten hebben. Nu blijkt dus dat dat wat ik wil niet echt mogelijk is... Ik heb nu een Tokina 11-16mm maar over een tijdje wil ik de overstap gaan maken naar Full-Frame en dan dus ook gebruik gaan maken van de Nikon 14-24mm. Mijn idee was dus om nu iets aan te gaan schaffen dat ik nu op de Tokina kan gebruiken en dan bij de overstap ook kan gebruiken op de Nikon. Blijkbaar gaat dat dus niet omdat de Nikon geen schroefdraad heeft en bij de Tokina de bevestiging wel via een schroefdraad moet... :crazy:
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 908


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor ATOR » do mei 04 2017 2:31 pm

Je zou 150mm filters kunnen aanschaffen die straks in een speciale 14-24mm filterhouder passen. Die kun je nu gebruiken in een 150mm filterhouder met schroefdraadbevestiging voor de 11-16mm. De schroefdraadhouder kun je blijven gebruiken voor je andere lenzen met schroefdraad.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor weimaraner » do mei 04 2017 5:28 pm

Tja, de 14-24 is inderdaad een uitdaging met zijn bolle front-element.
Ik had destijds ook de 14-24 op het oog toen ik naar Full Frame overschakelde maar vanwege het filter probleem (ik gebruik ook regelmatig de Big Stopper van Lee waar toen helemaal nog geen oplossing voor was) heb ik voor de 16-35 gekozen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Faiz » za mei 06 2017 8:37 am

De Cokin Z serie zijn 150mm
Koop er een paar extra filterhouder ringen bij die op jouw meest gebruikte lenzen passen en je bent klaar. Als je mazzel hebt hebben ze dezelfde filtermaat, dus heb je er aan 1 genoeg.
Nikon 14-24 is inderdaad wel een uitdaging. Krijg je niet hele erge vignettering omdat de filterhouder binnen het bereik van de groothoek van de lens zit? Ik zou zeggen schiet in portret stand (dus verticaal) en plak ze dan in Lightroom aan elkaar.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor Wally118 » ma mei 08 2017 6:24 pm

@ weimaraner: Wat bedoel je met het filter probleem?? Omdat het glaswerk zo bol staat dat de filters er tegenaan komen??

@ Faiz: Ik heb er geen idee van of je dan vignettering krijgt... Ik heb de 14-24 (nog) niet maar die gaat er wel komen en ook de filters zijn er (nog) niet. Ik ben hier eerst eens in aan het verdiepen maar het is toch wat ingewikkelder dan ik dacht allemaal...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 908


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaring Cokin filterset

Berichtdoor weimaraner » ma mei 08 2017 10:51 pm

Inderdaad, het bolle frontelement. Lee had destijds wel een aparte filterhouder die op de 14-24 paste maar daar kon je niet de Big Stopper, het 10-stops ND filter, in gebruiken.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten