Polarisatie filters

Discussies over filters

Onderwerp:

Polarisatie filters

Berichtdoor MelissaW » za jun 03 2017 4:21 pm

Hey,
Binnenkort ben ik jarig en ik wil voor mijn verjaardag graag iets waar ik met fotografie wat aan heb, maar een goede lens is te duur. Laatst was ik vakantiefoto's van vorig jaar aan het bewerken en ik merkte dat de luchten nogal lelijk waren en dat sommige foto's daardoor gewoon niet mooi waren. In een artikel had ik gelezen dat dat met polaristatie filters opgelost kan worden en nadat ik wat voorbeelden heb gevonden ben ik er eigenlijk van overtuigd dat ik dat wel nodig heb.

Ik weet alleen niet welke. Ik had er van Hoya één gevonden die redelijk goedkoop was en goede beoordelingen kreeg (Hoya Circulair Polarising Hmc Pro 1) alleen mijn vader zegt dat hier geen lensdop op kan en dat is voor mij heel onhandig. Ook had ik goede filters van B+W gezien maar die vind ik erg duur omdat het maar voor één lens. Ik wil het liefst iets van onder de 50 euro (voor een lens met 52mm).

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen?
Laatst gewijzigd door MelissaW op do okt 11 2018 6:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor ATOR » za jun 03 2017 4:43 pm

Het is mijn ervaring dat je een saaie lucht met bewerking net zo goed krijgt als met een polarizing filter. Verder verlies je met een polarizing filter reflecties van bijvoorbeeld gebladerte en daardoor mist de foto letterlijk wat sprankeling. Een polarizer is onmisbaar als je reflecties wilt beteugelen. Voor luchten/landschappen schiet ik liever zonder.

Na mijn zoektocht ben ik uitgekomen op een Hoya Fusion antistatic (van Amazon.de want in winkels in NL is tie veel duurder). Ben er erg tevreden over en er past een Nikon lensdop op.

Misschien kun je een foto met een lelijke lucht posten voor wat bewerkingstips.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » za jun 03 2017 7:02 pm

Die Hoya kreeg volgens mij ook heel goede beoordelingen, maar ik wist niet dat hij bij Amazon zo goedkoop was. Ik ga hem voor een Tamron lens gebruiken (tamron 17-50 2.8 ) maar ik denk niet dat die lensdoppen erg verschillen.

De luchten zijn niet de enige reden, de reflecties zijn ook een probleem. Ik fotografeer veel buiten als de zon schijnt. Verder ga ik deze zomer weer naar Oostenrijk en daar fotografeer ik veel bergen, dan schijnt zo'n filter ook handiger te zijn omdat bergen in de verte mooier worden.

Dit zijn 2 foto's waarbij de lucht zo overbelicht was dat ik die niet meer kon aanpassen en er zijn er nog een aantal die ik nog niet geupload, dat doe ik later vandaag en dan plaats ik ze ook even
AfbeeldingMy family by Melissa Waqué, on Flickr

AfbeeldingUpside down by Melissa Waqué, on Flickr
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Patrick » za jun 03 2017 8:48 pm

Volgende keer onderbelichten. De donkere partijen kan je achteraf best oplichten. Of met D-lighting aan de gang.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor JurjenF » zo jun 04 2017 12:06 pm

Op zich heeft een pola filter best nut, ook in landschapsfotografie. De getoonde foto's tonen een uitgebeten lucht. Als de luchten zo fel zijn kun je idd een stop onderbelichten, of een grijsfilter (verloop) gebruiken. Maar dat laatste is niet zo handig en snel als je uit de hand fotografeert. Een pola filter kan helpen maar een goedkopere manier is bv even een serie (bracketing) maken van min 1 1/2 stop naar 1/2 stop plus. En dan met LR/PS nabewerken. Wat mij ook nog wel eens helpt is de belichting van matrix naar deelmeting of zelfs spotmeting te zetten. Blijven de 'extremen' buiten bereik. Kwestie van ff uitproberen. Succes.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Patrick » zo jun 04 2017 12:38 pm

Een polarisatiefilter werk optimaal als onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de lichtbron fotografeert. Dat is hier geen oplossing.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor pveenstra » zo jun 04 2017 12:53 pm

Die uitgezeten luchten komen toch doordat je sensor die extremen niet aankan? Een pola filter helpt dan niet, anders belichten of een grijsfilter ook niet. Bracketing zou hier wel kunnen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Patrick » zo jun 04 2017 12:59 pm

Een grijsverloopfilter werkt wel. Daarmee kan je een deel van de foto minder belichten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor pveenstra » zo jun 04 2017 4:30 pm

Dat is waar. Als de compositie het toelaat.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » wo jun 07 2017 9:39 pm

Ik was met dit topic eigenlijk alleen geïnteresseerd in tips over welke polarisatiefilters goed zijn en niet over andere dingen. Ik ben morgen al jarig dus hij is er sowieso al niet op tijd, maar ik wil hem wel snel hebben.

De voorbeeld foto's die ik had geplaatst hebben iinderdaad niet zo veel met een polarisatiefilter te maken en dat bedenk ik me nu ook, maar met de andere foto's was ik nog bezig en die kon ik dus niet plaatsen. De luchten zijn ook niet de enige reden, ik fotografeer ook vaak water en dan lijkt het me ook leuk.

Ik ga denk ik voor het filter wat Ator had aangeraden omdat ik die eerder al als optie zag maar toen was hij te duur.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor oud0001 » ma jun 12 2017 5:44 pm

Als je de witste wolk/sneeuwpiek in spotmeting meet en de waarde instelt om daarna 2 stops langer in sluitertijd te belichten ben je op rechts in de histogram aan het belichten (ETTR). Witter dan die witste wolk of ijspiek kan niet zonder te clippen en clippen moet je ook niet in je beeld willen.
Haal dan de schaduwen iets op en je bent er. Meer dynamiek kun je er niet uit halen of je moet idd met ND grad filters gaan werken, maar dan kun je de spontane beelden wel vergeten en bij gebruik van HDR werkt het niet als er personen, voertuigen, water of wolken in je beeld bewegen. Oostenrijk kan heel lastig zijn met de donkere naaldbomen op de schaduw rijke berg hellingen en het UV gevulde zonlicht bij een bewolkte dag.

P.S. je kunt ook de clarity schijf eens gebruiken als je wat last hebt van mistige en vage bergen. Dan worden ze ook iets duidelijker.
Een pola is enkel leuk als je geen groothoek gebruikt. Je krijgt anders een mooie donkerblauwe lucht in het midden met 2 uitgebleekte hoeken en dat ziet er ook niet uit. ;-)

AfbeeldingSnowy mointain tops by André van der Molen, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Patrick » ma jun 12 2017 6:10 pm

Was je echt bang niet uit te komen wat betreft belichting bij dit fletse en contrastarme beeld André? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor oud0001 » ma jun 12 2017 6:41 pm

Nope. Ben nie bang voor de boze wolf.

Volgens mij haalde ik iets aan over ETTR, niet?
En dan kun jij dus niet snappen dat het gaat om het wit/sneeuwpieken in het beeld en niet om het contrast van het beeld? Jammer. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Patrick » ma jun 12 2017 9:46 pm

Ik heb het histogram er niet bij, maar dat past hier toch allemaal makkelijk binnen het dynamisch bereik van je camera? Hoge ISO waarden heb je hier ook niet nodig. En dan ga jij moeilijk doen en een overbelicht bestand maken dat je achteraf donkerder moet gaan maken om het toonbaar te maken? En dat om de ruis zo laag mogelijk te krijgen? Ruis die je niet of nauwelijks krijgt als je gewoon correct belicht. Fotografie kan je ook moeilijker maken dan nodig.

Het is trouwens niet eens een interessant beeld zo. Wellicht kan je beter daar wat meer op letten...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jun 12 2017 11:38 pm

Je kunt ook gewoon in je preview (na de opname) kijken of je hoge lichten clippen. Mijn ervaring met matrix meting is dat het vaak binnen -1 stop op te lossen valt.
Daarna een beetje de donkere partijen ophalen, 'n beetje contrast omhoog en desnoods iets schuiven met je belichting.
Uiteraard wel werken met raw (.nef).
En als ik zo kijk naar de Flickr foto's van Melissa valt het wel mee met de uitgevreten lichte partijen, de foto's hierboven zijn uitschieters.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten