Polarisatie filters

Discussies over filters

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor oud0001 » di jun 13 2017 4:06 am

Ach Patrick, je maakt nu werkelijk een denkfoutje en wel het volgende: waarom moet je de belichting terughalen?

Dat moet juist niet, in dit geval. Waarom? Een besneeuwde piek die wit was moet toch ook wit in het beeld zijn, niet? Dan moet je de belichting niet terughalen anders wordt ie juist weer grijs. Je kunt ETTR schieten en terughalen als je een willekeurig voorwerp schiet en met een 18% midden grijs kaart meet, maar niet als je op een witte wolk of een sneeuwpiek hebt gemeten. Dat is immers van nature het witste in je beeld. Als je dat terugtrekt wordt het grijs, snap je?

P.S het voorbeeld dat jij ziet is vorige week ETTR in Oostenrijk door mij geschoten en de schaduwen zijn door mij in Light Zone opgehaald en met Gimp is het formaat veranderd. Anders had je de bomen op de bergwand vooraan in het beeld links, niet eens kunnen zien. Of jij het beeld saai vindt of vlak is daarbij ook niet van belang. Dat is jouw mening, mag je hebben, maar doet er totaal niet toe m.b.t. het onderwerp en kan me dan ook niet echt boeien.

Als de TS er maar beter van wordt.
oud0001



Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » vr jun 30 2017 12:56 pm

Bedankt voor alle reacties en tips, ik ga ze straks goed doorlezen want ik heb het nu druk. Ik heb nog niets gekocht omdat ik eerst even dit schooljaar wil afmaken, maar als ik vakantie heb ga ik wel een polarisatiefilter kopen. Voor ik dit topic plaatste had ik al heel veel opgezocht en voorbeeld foto's bekeken en ik denk nog steeds dat een polarisatiefilter mijn landschapsfoto's gaat verbeteren. Ik had me alleen in de filtermaat vergist, op internet stond ergens dat ik 52mm nodig zou moeten hebben maar nu blijkt het 67mm te zijn, dat is wel vervelend want die is veel duurder.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » di jul 18 2017 9:26 pm

Ik zit toch weer heel erg te twijfelen. Ik vind het best duur (70 euro) en ben bang dat ik het niet vaak zal gebruiken, ik fotografeer meer mijn hond dan landschappen. Ik was vooral van plan hem in Oostenrijk te gebruiken maar ik twijfel echt heel erg...
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » wo jul 19 2017 12:57 pm

Ik had gisteren nog even met mijn vader overlegt en ik was helemaal vergeten dat ik nog een verjaardagscadeau krijg, ik hoef het filter dus niet zelf te betalen. Ik heb dan ook besloten om het gewoon wel te doen.

Ik heb nu alleen een nieuwe vraag:
Is er een groot verschil tussen het Hoya Fusion Circulair Polarisatiefilter en het hoya pro1 digital circular polarisatiefilter?

Ik weet dat de eerste antistatisch is, maar dat vind ik eigenlijk niet zo heel belangrijk. Als de andere verder hetzelfde is die misschien handiger
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Janvis » wo jul 19 2017 1:18 pm

Een polarisatiefilter is een filter die voor specifieke doeleinden wordt gebruikt, als je zo erg twijfelt, heb je hem dan wel echt nodig? Ik zit er ook aan te denken om er t.z.t. één aan te gaan schaffen omdat het me erg mooi lijkt om water (zee, plassen, meren en beken enzo) te kunnen fotograferen zonder die schitteringen in het water. Bij het fotograferen van gebouwen heb je geen last van spiegelingen in de ramen van de gebouwen. Dat zijn volgens mij dé specifieke doeleinden waarvoor een pola filter is gemaakt. Die mooi blauwe lucht die je er mee krijgt is ook wel in nabewerking te verwezenlijken dus daar hoef je hem niet voor aan te gaan schaffen. Het is geen goedkoop filter dus als je hem niet met een echt specifiek doel gaat aanschaffen zou ik er nog even mee wachten en wachten of je hem echt denkt te gaan missen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor Peter » wo jul 19 2017 1:22 pm

Die filters kosten inderdaad soms bakken met geld. Het schijnt voor velen een 'must' te zijn Ik gebruik ze zelf nooit.
Lightroom biedt mij genoeg mogelijkheden voor een goede nabewerking

Heb hier nog een 67mm filter liggen. Merk/type B+W F pro filter 010 uv-haze 1x.
Als je er wat aan hebt stuur je me maar een PB. Gooi ik dat filter wel op de post
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor ATOR » wo jul 19 2017 2:04 pm

Mijn Hoya UV filter is een stuk lastiger schoon te krijgen en wordt veel snel viezer dan mijn Hoya Fusion filter. Niet alleen stof maar ook vingerafdrukken. Aangezien het polarisatiefilter meestal verborgen zit in een zonnekap maak ik bij het draaien ervan regelmatig vingerafdrukken op het filter. Dan is het handig als ik die makkelijk kan verwijderen.
Ik weet niet hoeveel prijsverschil er tussen deze twee versies zit en of het je dat waard is maar de extra Fusion coating werkt wel.

En tja of je hem echt nodig hebt, als fotografen alleen zouden kopen wat ze echt nodig zouden hebben dan zouden er heel veel bedrijven failliet gaan :D Zoals ik in dit topic al zei, voor landschappen gebruik ik hem niet maar er zijn regelmatig scenario's met een reflectieprobleem waar een polarizing filter de enige oplossing is. Gebeurt dat vaak? Nee. Wat ook vervelend is, als je straks een 77mm lens koopt heb je een nieuwe nodig.

Zonder
Afbeelding

Met
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MartinT » wo jul 19 2017 2:12 pm

MelissaW schreef:Ik was met dit topic eigenlijk alleen geïnteresseerd in tips over welke polarisatiefilters goed zijn en niet over andere dingen.


TS geeft duidelijk aan wat ze wil.
Dus al het verdere geneuzel over belichting, het nut van filters en wat verder al niet, hoe interessant ook,hoort gewoon niet in dit draadje.
Mag ik de heren moderatoren dan ook vragen dit draadje eens op te schonen.
En verder on topic graag.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » wo jul 19 2017 2:37 pm

Bedankt voor de reacties!

Janvis: ik miste hem vooral heel erg tijdens mijn vorige vakantie in Oostenrijk en tijdens het fotograferen van landschappen, dus dat is wel een goede reden om hem te kopen

Peter: een UV filter heb ik niet nodig, maar wel bedankt dat je hem aanbied.

Ator: het prijsverschil is op Bol.com 15 euro en dat valt best mee. Ik ga hem daar waarschijnlijk ook kopen omdat ik binnenkort al op vakantie ga en wel zeker wil weten dat hij op tijd komt. Ook kan ik hem daar gewoon terug sturen als het niet goed is

Ik ga vanavond denk ik wat bestellen, als het niet goed is kan ik het altijd terug sturen of verkopen.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » di jul 25 2017 12:53 pm

Inmiddels heb ik het Hoya fusion filter gekocht. Ik heb hem nog niet veel geprobeerd want het weer is er niet echt geschikt voor, maar hij ziet er wel goed uit.

Er is alleen wel iets waar ik helemaal niet tevreden mee ben. Hij heeft nu al twee keer zo vast op mijn lens gezeten dat ik en mijn vader hem er nauwelijks af kregen. Bij de eerste keer moest mijn vader er zelfs een klein beetje olie bij gebruiken. Ik vind dit echt heel vervelend want hij was €80. Ik denk dat ik hem ga terug sturen als het nog kan
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor ATOR » di jul 25 2017 1:10 pm

Daar heb ik nog geen last van gehad. Draait hij er bij bevestiging wel soepel op, of draai je hem zelf misschien te goed vast? Ik draai hem erop tot hij stopt en draai hem dan niet verder vast.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor MelissaW » di jul 25 2017 1:25 pm

ATOR schreef:Daar heb ik nog geen last van gehad. Draait hij er bij bevestiging wel soepel op, of draai je hem zelf misschien te goed vast? Ik draai hem erop tot hij stopt en draai hem dan niet verder vast.


Ik draai hem niet heel erg strak vast. Na de vorige keer dat hij vast zat draaide ik hem er juist heel losjes op alleen vandaag zat hij weer helemaal vast.
Ik weet alleen niet of ik hem nog kan terug sturen, ik heb hem pas sinds vorige donderdag maar ik heb hem wel uit de verpakking gehaald en een paar keer gebruikt...
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor ATOR » di jul 25 2017 2:05 pm

Als de schroefdraad soepel loopt en je hem niet te vast draait dan is er in ieder geval niets echt mis.

Verschillende materialen krimpen en zetten uit in verschillende hoeveelheden bij temperatuurverschillen. Als je bijvoorbeeld als het warm is het filter er niet vast op schroeft en het wordt tien graden kouder en het filter krimpt meer dan de lens dan zit hij er ineens wel vast op.

Je kunt een internetaankoop zonder opgaaf van reden binnen twee weken ongedaan maken als hij er nog ongebruikt uitziet. Ik denk alleen niet dat je een filter vind wat niet dit probleem zal hebben.

Zelf haal ik het filter er altijd af na gebruik. Een polarisatie filter wil je alleen gebruiken als het echt nodig is, anders verlies je onnodig veel licht.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor pfitskie » di jul 25 2017 6:05 pm

gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Polsrisatie filters

Berichtdoor henkk » di jul 25 2017 8:59 pm

Vastzittende pl filter eraf halen is nog lastiger dan een gewoon filter door het draaiende deel. Bovenstaande link ziet er goed uit. Met een tie-wrap kom je ook een eind. Als het maar rondom aangrijpt en het filter niet vervomt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten