Benro 150mm

Discussies over filters

Onderwerp:

Benro 150mm

Berichtdoor Wally118 » za jun 03 2017 6:40 pm

Een tijdje geleden had ik een topic aangemaakt dat ik aan het kijken was voor een filterset van Cokin. Aangezien ik een leuke meevaller heb gehad heb ik nu een Benro 150mm filterhouder met een 10 stops ND filter aangeschaft. Deze heb ik aangeschaft met het oog op de toekomst aangezien de Nikon 14-24 zeer hoog op mijn lijstje staat.
Ik heb nu de Tokina 11-16mm en met de bijgeleverde stepdownringen zou de filterhouder ook op deze lens moeten passen (in tegenstelling tot wat ze me bij mijn fotozaak vertelden). Nu ben ik hier al mee aan het stoeien geweest maar ik kom er maar niet wijs uit hoe ik de filterhouder nu aan die stepdownring moet bevestigen. De ring past wel op de lens maar daarna ben ik dus het spoor bijster... Er zat ook geen gebruiksaanwijzing bij en op internet heb ik zo 1, 2, 3 ook niet kunnen vinden hoe ik de houder aan de ring kan bevestigen.
Is er hier iemand die me wel kan vertellen hoe ik dit zou moeten doen??
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro 150mm

Berichtdoor MartinT » za jun 03 2017 9:05 pm

Kijk hier https://m.youtube.com/watch?v=OIRue5u4AE0
eens naar.
Dit is van het 150 mm Vü systeem, maar volgens mij heeft Benro dit merk overgenomen en is het dezelfde houder.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Benro 150mm

Berichtdoor gvdnberg » za jun 03 2017 9:06 pm

Ik heb ook de Benro 150mm filterhouder voor gebruik op de 14-24. Tevens heb ik recent de Benro 10 stopper aangeschaft, dus ik denk dat we dezelfde spullen hebben. Bij de filterhouder zit een ring naar 95mm en een step down ring daarbij naar 77 mm. Het gedeelte van de filterhouder dat met de 2 blauwe schroeven aan de filterhouder wordt geschroefd kun je vervangen door de platte ring naar 95 mm of naar 77 mm. Als de 11-16, die ik helaas NIET ken, schroefdraad heeft op 77 mm dan zou dat moeten passen. De bevestiging van de houder op de 14-24 gaat met het diepere gedeelte en de grote blauwe klemring, dat deel is speciaal voor de 14-24. Mogelijk zou je zo'n speciaal gedeelte moeten hebben voor de 11-16 als die ook een bolle frontlens heeft zoals de 14-24. In dat geval zal de bevestiging met de step down ring niet passen vanwege de te grote bolliong van de frontlens.
Ik hoop dat het je duidelijk is. Succes!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro 150mm

Berichtdoor Wally118 » za jun 03 2017 9:49 pm

@ Martin, het youtubefilmpje is hoe je de filterhouder moet installeren, daar wordt helaas niks gezegd over een stepdownring. Maar toch bedankt want nu weet ik ook meteen hoe de polarisatiefilter er op gezet moet worden. :-) (die ik wel nog aan moet schaffen...)

@ Gert: De 11-16 heeft niet zo'n bolle lens als de 14-24, voor de 11-16 kan zelfs nog een filter geschroefd worden en heeft inderdaad filtermaat 77mm. Dat het gedeelte met de 2 blauwe schroeven vervangen kan worden was me nog niet opgevallen, wellicht is dat dus de oplossing voor mijn probleem!! Ik ga er morgenochtend eens mee aan de slag!!
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro 150mm

Berichtdoor gvdnberg » zo jun 04 2017 8:43 am

Voor alle duidelijkheid, de Benro filterhouder voor de 14-24 bestaat eigenlijk uit 3 delen: (1)de filterhouder, een platte plaat met aan de zijkant de sleuven waarin de filters komen en aan de achterkant 2 blauwe (duim-)schroeven; (2)de bevestiging voor de 14-24, dat is de "dikke" achterkant met de grote blauwe ring, die op de 14-24 geschoven wordt en met de blauwe ring vastgeklemd wordt en (3)de los daarbij geleverde ringen, naar 95 mm en step down naar 77mm.
Je kunt deze platte ringen op de filterhouder bevstigen door op de filterhouder(1) de 2 blauwe schroeven los te draaien en de bevestiging voor de 14-24 (2)eraf te schuiven. Dan schuif je de platte ring (3)naar 95mm of met step down naar 77 mm tussen de blauwe (duim-)schroeven en daarmee kun je de filterhouder op elke lens met 77mm frontlens monteren. Moet lukken!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro 150mm

Berichtdoor Wally118 » zo jun 04 2017 9:41 am

Gert, je hebt helemaal gelijk!! Ik heb de houder nu op de 11-16 weten te bevestigen!! Hartstikke bedankt!!
Nu een dezer dagen maar eens op pad om de 10 stops filter te testen. Ik ben heel erg benieuwd :-)
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten